قرض‌الحسنه تنها برای معاش نباشد
کد خبر: 4204998
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
امام جمعه محمدآباد:

قرض‌الحسنه تنها برای معاش نباشد

حجت‌الاسلام مدرسی با تأکید بر فرهنگ قرض الحسنه و لزوم اشاعه آن در جامعه گفت: قرض الحسنه نباید تنها برای معاش باشد؛ نهادهای خیریه به این وسیله می‌توانند مسائل فرهنگی، اجتماعی و معنوی مددجویان را حل کنند.

سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدحجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه محمد‌آباد از استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا، با موضوع قرض الحسنه و تأثیر این فرهنگ بر زندگی فرهنگ و اجتماعی مردم گفت: یکی از کارهای نیک و شایسته قرض‌الحسنه دادن و کمک به این فرهنگ در بین مردم است.

امام جمعه محمد‌آباد با اشاره به اینکه قرض‌الحسنه در بعضی روایات برتر از انفاق شمرده شده است اظهار کرد: قرض‌الحسنه آثار فراوانی در رونق کسب و کار قرض‌دهنده و آثار و برکات مختلفی در زندگی معنوی او دارد که در بعضی متون کهن اسلامی به آن اشاره شده است.

وی اختصاص 90 درصد از منابع بانکی در راستای پرداخت قرض‌الحسنه به مردم در دهه‌های گذشته را مورد توجه قرار داد و افزود: متأسفانه به عللی این میزان به 10 درصد کاهش پیدا کرده است که دولت و نظام بانکی باید در این مسأله تجدید نظر کنند.

مدرسی روند کاهش قرض الحسنه در بانک‌ها را به دلیل کم‌کاری فعالان فرهنگی کشور عنوان کرد و گفت: ما نتوانسته‌ایم فرهنگ قرض الحسنه را حداقل در مؤسسات و بانک‌های خود رواج دهیم.

امام جمعه محمد‌آباد نهادهای خیریه در کشور را متعدد و متنوع دانست و توضیح داد: نهادهای خیریه دولتی و غیر دولتی وجود دارند اما مهم آن است که این نهادها بتوانند به وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور کمک کنند.

وی از فروپاشی‌های خانواده انتقاد و از مشکلات مددجویان و به هم ریختگی‌های اعتقادی آنان خبر داد و افزود: نهادهای خیریه می‌توانند در زمینه حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی مردم مؤثر باشند؛ پرداخت قرض‌الحسنه می‌تواند تنها برای معاش نباشد؛ قرض الحسنه می‌تواند برای تأمین معاد هم باشد و از فروپاشی بنیه‌های اعتقادی مددجویان جلوگیری کند و در مقابل شبهات و ابهاماتی که از سوی غیر متعهدین به دین وارد می‌شود بایستد.

حجت‌الاسلام مدرسی ادامه داد: نهادهای خیریه‌ای ما می‌توانند در بعد مسائل اجتماعی و در بزه‌کاری‌ها هم ورود پیدا کنند و جامعه را اصلاح کنند؛ برگزاری جلسات و ارائه پیشنهادات، راهکارها و مشاوره‌ها مؤثر است و این نهادها می‌تواند بعضی از خدمات خیریه را به شرکت مددجویان به استفاده از مشاوره‌ها و پیشنهادات مشروط کنند.

امام جمعه محمد‌آباد توجه نهادهای خیریه به راهکار ارائه شده را خواستار شد و گفت: اگر نهادهای خیریه در این زمینه تلاش کنند، قطعاً بخش زیادی از مشکلات از هم پاشیدگی خانوادگی، بد سرپرستی‌ها و مشکلات از هم پاشیدگی اعتقادی و اجتماعی حل خواهد شد.

 

 

انتهای پیام
captcha