تشریح برنامه‌های بزرگداشت روز شهید در خراسان رضوی
کد خبر: 4204442
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹

تشریح برنامه‌های بزرگداشت روز شهید در خراسان رضوی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی برنامه‌های بزرگداشت روز شهید در خراسان رضوی را تشریح کرد.

بنیاد شهیدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌‎الاسلام والمسلمین مهدی حسن‌زاده نامقی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، درباره اهم برنامه‌های بزرگداشت روز شهید در سال 1402، اظهار کرد: نخست اجلاسیه روز شهدا، پنجشنبه 24 اسفندماه که سالروز شهدای رمضان حرم است، در تالار قدس مطهر رضوی برگزار خواهد شد و ما میزبان خانواده‌های شهید اصلانی و شهید دارایی از شهدای حرم مطهر رضوی، همچنین فعالان فرهنگی حاشیه شهر و 150 تن از خانواده‌های معظم شهدای سه منطقه در مشهد هستیم.

وی بیان کرد: از جمله برنامه‌هایی که در تعامل با دستگاه‌ها و برای فعال کردن امور ایثارگران آن‌ها داریم، طرح سپاس است و در این دیدار، تکریم خانواده معظم شاهد و ایثارگر توسط دستگاه‌هایی که در آن فعال هستند، صورت می‌گیرد.

حسن‌زاده نامقی ادامه داد: در این ایام که با ماه مبارک رمضان مقارن شده، قرار است به مدت 30 شب در حسینیه حاج قاسم سلیمانی واقع در بهشت رضا جلسه‌ای با عنوان میهمانی خدا با میزبانی شهدا را داشته باشیم، همچنین در این ایام که مقارن سالروز تأسیس بنیاد شهید است، غرفه شهدایی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برپا خواهد بود.

وی افزود: موضوع چاپ و توزیع پوستر «شهید جاذبه دارد» همراه با  QR کد دربردارنده 5000 صفحه درباره شهدای شاخص شامل زندگی‌نامه، وصیت‌نامه، خاطرات و سبک زندگی آن‌هاست در مساجد و حسینیه‌ها اکران خواهد شد و در صدد هستیم در تعامل با شهرداری فضای اتوبوس‌ها و قطار شهری نیز به این پوسترها مزین شوند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: دیگر برنامه محوری ما در این ایام دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد است که پس از نماز ظهر و عصر به همراه 50 تن از همکاران بنیاد شهید به دفتر ایشان خواهیم رفت و از رهنمودهای‌شان بهره خواهیم برد و رونمایی از کتاب شهید بابازاده نیز در این جلسه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اکران تصاویر شهدای قرآنی در قاب‌های شهری، برپایی نمایشگاه به مناسبت روز شهدا در حسینیه شهدا در مشهد، برگزاری دعای ندبه، کمیل و توسل در هیئت فرزندان شهدا و 81 حسینیه شهید سراسر استان، تجلیل از همکاران بنیاد شهید و امور ایثارگران که حدود 70 درصد کارکنان بنیاد را تشکیل می‌دهند، اعزام پیام‌آوران ایثار شامل راویان ایثارگر، آزاده و جانباز به مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و حرم مطهر رضوی، برگزاری ویژه مراسم ویژه هفته ایثار و شهادت در دستگاه‌های اجرایی استان از دیگر برنامه‌های این روزها است.

حسن‌زاده نامقی ادامه داد: در طول دو سال گذشته توانسته‌ایم 6 جلسه شورای ترویج را برگزار کنیم و چنانکه می‌دانید شورای عالی ترویج به ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود و همه دستگاه‌های دولتی در آن عضویت دارند. مصوبه شورای عالی ترویج است که 20 درصد از بودجه فرهنگی دستگاه‌ها با نظارت امور شهید و ایثارگر در عرصه جهاد و شهادت و ایثار هزینه کنند.

وی با اشاره به یادآوره شهدای برگزار شده، افزود: از ظرفیت سپاه و جهاد کشاورزی استفاده می‌شود تا عطر و یاد شهدا را در شهر آکنده کنیم و تفاوت آن با دوره‌های گذشته تأکید بر بازخوانی سبک زندگی اجتماعی و سیره شهدا به ویژه برای نسل نوجوان و جوان است تا آنان با مقایسه تطبیقی رفتار مسئولان با سیره شهدا، مطالبه‌گری این ویژگی‌ها را در مسئولان موجب شوند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی بیان کرد: در ایام اربعین یک میلیون زیارت نیابتی را از طرف شهدا با 17 موکب در نجف و کاظمین و سامرا داشتیم و فرصتی را فراهم کردیم تا زائران، زیارت خودشان را پیوستی شهدایی دهند و نائب الزیاره هر شهید شوند، همچنین در ایام شهادت امام رضا(ع) در مسیر جاده‌های منتهی به مشهد هشت موکب علاوه بر ساختمان اداره کل بنیاد، سه منطقه بنیاد در مشهد نیز میزبانی، اسکان و پذیرایی زائران را با پیوست شهدایی عهده‌دار شدند. در ایام پیش رو و ماه رمضان همین رویه را با رویکرد ختم قرآن از طرف 18 هزار شهید را برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به رونمایی از  7300 خاطره‌نگاری از خانواده‌های شهدا و ایثارگران بیان کرد: خراسان رضوی در این حوزه رتبه نخست کشوری را دارد. معاونت فرهنگی بنیاد شهید در تعامل با سیمای خراسان رضوی ساخت مستند «شوق زندگی» را دارد که روایت زندگی جانبازان 70 درصد خانم است. ما میزبان جانبازان 70 درصد ضایعه نخاعی زن در مشهد بودیم و این مستند پیرامون همین میزبانی ساخته شده است. بیش از 7000 شهیده زن در کشور داریم و از این تعداد 101 نفر متعلق به خراسان رضوی هستند. تعداد جانبازان زن استان 82 تن و تعداد جانبازان مرد 50 هزار و 313 نفر هستند.

حسن‌زاده نامقی با اشاره به اینکه نزدیک به 850 نخبه شاهد و ایثارگر داریم، اظهار کرد: برگزاری همایش با این گروه که اینان در مقطع دکترا و ارشد تحصیل می‌کنند و یا مخترعانی که ابتکاراتی داشتند و به عنوان نخبگان استانی و کشوری مطرح هستند، تا بتوانیم از ظرفیت این نخبگان برای اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران استفاده کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی به ارائه گزارش عملکرد دوساله این بنیاد پرداخت و گفت: مهم‌ترین این اقدامات اعطای 81 هزار و 70 وام ازدواج به فرزندان شهید و ایثار است. 47 هزار و 183 مورد اعطای وام ضروری که نسبت به دوره قبل افزایش 400 درصدی داشته‌ایم. 56 هزار و 929 مورد بیمه عمر و حوادث که افزایش 300 درصدی نسبت به قبل داشته، 5574 مورد وام مسکن و 450 مورد مناسب‌سازی مسکن انجام شده است.

وی بیان کرد: از جمعیت 380 هزار نفری شاهد و ایثارگر، 45 هزار نفر مستأجر هستند، بنابراین از چالش‌های این افراد موضوع مسکن است و از این میان کسانی که فرم جیم سبز دارند یعنی تاکنون از امتیاز مسکن دولتی استفاده نکرده‌اند، طی تعاملاتی که با استاندار و فرماندار داشته‌ایم زمین‌هایی را در شهرستان‌های نیشابور، گناباد، بجستان، مه‌ولات و مشهد تدارک دیده‌ایم و با اولویت کسانی که دارای فرزند بیشتر و درصد بیشتری از نقص عضو هستند، ارائه خواهیم کرد.

وی درباره تسهیلات درمانی و پایش سلامت بنیاد شهید گفت: قرارداد با پزشکان در این دو سال 31 هزار و 752 مورد  ویزیت در منزل برای ایثارگران و خانواده شهدا ارائه شده است، همچنین در این دو سال 138 هزار و 866 نفر در خراسان رضوی بیمه شده‌اند. معوقات پرداختی بیمه دی که از مشکلات این خانواده‌ها بوده است، به 20 روز رسانده‌ایم و حل این مشکل  با چانه‌زنی‌ها و در تعاملات با دولت و یافتن سهم بیشتر تحقق یافته است، به طوری که اعتبارات بنیاد از 30 همت به 75 همت رسیده است، یعنی به بیش از دو برابر ارتقا یافته است.

انتهای پیام
captcha