طراحی و تدوین «تقویم ایثار و شهادت» در کردستان
کد خبر: 4203744
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳

طراحی و تدوین «تقویم ایثار و شهادت» در کردستان

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان از طراحی و تدوین تقویم ایثار و شهادت خبر داد و گفت: کار این تقویم فرهنگی در سطح استان شروع شده است.

نشست خبری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، علیرضا شهسواری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان امروز، ۱۵ اسفند در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان با اشاره به اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران از روز تأسیس با رویکرد فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: تلاش ما این است که فرهنگ ایثار ترویج و جایگاه ایثارگران در جامعه ارتقا یابد.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افزود: بنیاد شهید در سطح کلان طی امسال و سال گذشته، یک رویکرد پژوهش محور به قوانین و رفع تنگناهای اجرای آن دارد، بر همین اساس در کلیات برنامه هفتم و در بخش ایثار تغییراتی ایجاد شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان با اعلام اینکه رویداد ورود رئیس جمهور از بُعد فرهنگی بسیار حائز اهمیت است، افزود: آثار و برکات این سفر در کل استان مشهود است.

وی بازسازی مزار شهدا را از مهم‌ترین دغدغه‌های این نهاد در استان دانست و بیان کرد: بخشی از خدمات بنیاد شهدا و امور ایثارگران استان به بازسازی مزار شهدا اختصاص دارد چراکه مزار شهدا به عنوان نمادهای ایثار و مقاومت مردم استان باید حفظ شود.

شهسواری ادامه داد: در سفر ریاست جمهوری به استان کردستان برای بازسازی گلزار شهدا ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر اختصاص یافته است لذا برنامه گسترده‌ای را برای بازسازی گلزار شهدا داریم.

وی با اشاره به اینکه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بالاترین شورای استان بوده و مصوبات آن حکم قانون را دارد، افزود: استاندار کردستان ریاست شورا و بنیاد شهید و امور ایثارگران دبیرخانه آن را برعهده دارد. این شورا سیاستگذاری عرصه فرهنگ ایثار و شهادت را انجام می‌دهد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با اشاره به اینکه مصوبات این شورا به عنوان نقشه راه بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفت، اظهار کرد: در این راستا باید چهره‌های برجسته‌ حوزه ایثار را معرفی کنیم که در این بخش باید سوژه‌گزینی کرده و آثاری را در این بخش تألیف کنیم.

وی از طراحی و تدوین تقویم ایثار و شهادت به عنوان اولین مصوبه شورای ترویج ایثار و شهادت در استان خبر داد و گفت: به همت مرکز کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان کار این تقویم فرهنگی امسال در سطح استان شروع شده است.

شهسواری افزود: این تقویم یک کتاب مرجع در زمینه ایثار و مقاومت مردم استان کردستان خواهد بود و سعی می‌شود تا جلوه‌هایی از ایثار اجتماعی، حرم و مقاومت استان کردستان در آن ثبت شود.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از این تقویم به قبل از انقلاب اختصاص می‌یابد، افزود: بخش عمده و اساسی این تقویم امسال به همت مرکز کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان آماده شده است. در این تقویم واقعه ۱۵ خرداد بانه با 440 شهید در یک روز و هزار جانباز، بمباران شهر سنندج در 28 دی با ۲۲۰ شهید و واقعه ۲۳ تیر مریوان در این تقویم درج خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اظهار کرد: پژوهش «پیام شهید» یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان در سال جاری بوده است که در آن وصیتنامه تمام شهدای استان جمع‌آوری و خلاصه‌نویسی شده و اساس پیام شهید در دل وصیت‌نامه استخراج می‌شود و در قالب کتابی تألیف خواهد شد.

وی از برپایی میز خدمت از امروز تا ۲۲ اسفند در استان خبر داد و افزود: در این زمینه ۳۰ میز خدمت به صورت همزمان در سراسر استان برپا می‌شود. 

شهسواری افزود: تهیه تمثال شهدا، اجرای طرح ملی جهاد دیدار و سلام شهید در تاریخ ۲۲ اسفند، ویزیت رایگان هزار خانواده شهدا در قالب رزمایش سلامت، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا از برنامه‌های گرامیداشت هفته بزرگداشت شهدا در استان خواهد بود.

انتهای پیام
captcha