تلاش برای کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانیان در فارس
کد خبر: 4203486
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲

تلاش برای کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانیان در فارس

معاون قضائی و امور زندان‌های دادگستری استان فارس کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانیان را از جمله برنامه‌های تحولی و توسعه قضائی در این استان دانست.

بازدید معاون دادگستری فارس از زندان مرودشتبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام سیدصدرالله رجائی‌نسب، معاون قضائی و امور زندان‌های دادگستری استان فارس، امروز، 14 اسفندماه در جریان بازدید از زندان مرودشت و دیدار چهره به چهره با زندانیان و رسیدگی به مشکلات آنان، بازدیدهای هدفمند از زندان‌ها و رسیدگی قضائی به امور زندانیان را از جمله برنامه‌های مهم ابلاغی رئیس‌کل دادگستری استان فارس ذیل برنامه‌های توسعه و سند تحول قضائی در امور زندان و زندانیان برشمرد.

وی گفت: هر ماه طبق برنامه‌ریزی لازم از زندان‌ها بازدید کرده و به همراه مسئولان قضائی و قضات، ضمن بررسی عملکرد حوزه‌های قضائی درباره پرونده‌های قضائی، با زندانیان دیدار و پاسخگوی درخواست‌ها و سؤالات آنان خواهیم بود.

معاون قضائی و امور زندان‌های دادگستری کل استان فارس افزود: انتخاب زندان به‌عنوان آخرین گزینه در روند رسیدگی به جرایم انتظار دستگاه قضائی فارس از محاکم استان است. مقوله زندان‌زدایی گزینه‌ها و مخاطبانی دارد که خود قضات نیز لازم است برای جرائم غیر مهم و خصوصاً غیرعمد، زندان را در صورت ضرورت به‌عنوان گزینه آخر قرار دهند.

رجائی‌نسب موضوع مهم دیگر را تداوم نظارت بر وضعیت زندانی در زندان دانست و گفت: صدور حکم زندان پایان کار نیست. پرونده‌های زندانی‌دار باید روی میز قضات باشد و امور زندانی را رصد کنند و در زمان لازم که آثار ندامت از جرم و انگیزه بازگشت به جامعه، جبران آن و عدم تکرار در فرد مشاهده شد، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی نسبت به بازگشت این افراد به جامعه اقدام کنند.

وی افزود: زندانیان جرائم خاص و خشن، سارقان سابقه‌دار و حرفه‎ای، نافیان امنیت و آسایش مردم و جرائمی از این دست، از امتیازات، ارفاقات و تأسیسات حقوقی برخوردار نمی‌شوند و این برای صیانت از آرامش و آسایش مردم دنبال می‌شود و بالعکس برای زندانیان فاقد سابقه، جرائم غیر مهم و غیرعمد اصراری بر نگه‌داشتن فرد در زندان نداریم.

این مقام ارشد قضائی استان فارس همچنین از حوزه‌های قضائی شهرستان‌ها به‌ویژه دادستان‌ها در جایگاه رؤسای هیئت مدیره انجمن‌های حمایت زندانیان خواست تا نسبت به تقویت انجمن‌ها، فعال‌سازی آن‌ها و توسعه کمک‌های مؤثر به خانواده‌های مستحق حمایت زندانیان اهتمام ویژه داشته باشند.

یادآور می‌شود، در پی بازدید معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری فارس در امور زندان‌ها و مقامات قضائی، 85 زندانی زندان مرودشت از ارفاقات و تأسیسات قضائی شامل مرخصی منجر به آزادی، تخفیف مجازات، مرخصی، اشتغال به‌کار، آزادی مشروط و... برخوردار شدند.

انتهای پیام
captcha