مشکلات مالی دارالقرآن‌ها و ناتوانی در تشویق قرآن‌آموزان
کد خبر: 4203232
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

مشکلات مالی دارالقرآن‌ها و ناتوانی در تشویق قرآن‌آموزان

مربی دارالقرآن نور ناحیه دو آموزش و پرورش خرم‌آباد با اشاره به نقش مهم تشویق برای ایجاد انگیزه در قرآن‌آموزان گفت: برای تشویق قرآن‌آموزان با مشکل مالی مواجه بوده و مجبور هستیم از خیرین کمک بگیریم یا اینکه از جیب خود هزینه و جوایزی تهیه کنیم.

دارالقران نوراعظم شایسته‌فر، مربی دارالقرآن نور ناحیه دو  آموزش و پرورش خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان گفت: در دارالقرآن نور که وابسته به آموزش و پرورش ناحیه دو خرم‎آباد است، قرآن‌آموزانی داریم که علاقه‌مند به حفظ قرآن کریم هستند و تاکنون موفق به حفظ چندین جزء از قرآن کریم شده‌اند.

وی افزود: یک مشکلی که بسیاری از دارالقرآن‌ها از جمله دارالقرآن نور با آن مواجه هستند، ناتوانی در تشویق قرآن‌آموزان است به نحوی که برای تشویق قرآن‌آموزان مجبور می‎شویم از خیرین کمک بگیریم یا اینکه از جیب خود هزینه و جوایزی تهیه کنیم.

سرگروه پرورشی و تفکر آموزش و پرورش ناحیه دو خرم‎آباد با اشاره به نقش تشویق برای ایجاد انگیزه در قرآن‌آموزان، اضافه کرد: برای تشویق فعالان عرصه ورزش و هنر همیشه بودجه لازم در دسترس است، اما نوبت به تشویق فعالان قرآنی که می‎رسد بحث کمبود بودجه مطرح می‎شود.

وی با بیان اینکه انتظاری که از مسئولان و متولیان قرآنی به‌ویژه آموزش و پرورش داریم این است که به مانند بهایی که به ورزش می‎دهند به قرآن نیز بها دهند، افزود: در تأثیر تشویق و اهدای جایزه نسبت به ایجاد انگیزه در قرآن‌آموزان جای شکی نیست و نکته مهم این است که قرآن‌آموزان دارالقرآن‌ها اغلب در سنین کودکی و نوجوانی و دانش‌آموز هستند و ضرورت دارد با مشاهده پیشرفت و موفقیت آنان، تقدیر و تشویق از آنان از سوی دارالقرآن‌ها انجام شود تا انگیزه آنها بالا برود و نسبت به حضور در کلاس‎های قرآن رغبت پیدا کنند.

مربی دارالقرآن نور ناحیه دو  آموزش و پرورش خرم‎آباد گفت: به نظر من آنچه می‎تواند انگیزه و رغبت نسل نوجوان و حتی جوان به سمت برنامه‌های قرآنی را به دنبال داشته باشد، تشویق و اهدای جوایز است که متأسفانه جای این موضوع در مؤسسات و خانه‌های قرآنی و دارالقرآن‌ها خالی است و می‎طلبد مسئولان با حمایت مالی از مراکز قرآنی شرایطی فراهم کنند که تشویق قرآن‌آموزان میسر شود.

شایسته‌فر اضافه کرد: برای دانش‌آموزان در مقاط تحصیلی متوسطه می‎توانیم با مطرح کردن مسائلی همچون امتیاز حفظ قرآن در استخدام و یا امتیاز در کنکور دانشگاه انگیزه آنان را بالا ببریم، اما برای افرادی که هنوز در مرحله استخدام و یا شرکت در کنکور قرار ندارند باید از راه جایزه و تشویق وارد شد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که دارالقرآن‌ها با آن مواجه هستند، اظهار کرد: اگر دارالقرآن‌ها به همین رویه فعالیت داشته باشند مطمئناً شاهد ریزش آمار مخاطبان خواهیم بود.

شایسته‌فر به فضای قدیمی دارالقرآن نور اشاره کرد و افزود: کمد مناسب برای نگهداری وسایل و جوایز و حتی دفتر مدیریتی که در شأن دارالقرآن باشد، نداریم. همچنین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی این دارالقرآن مناسب نیست و قرآن‌آموزان ما در تابستان از شدت گرما و در زمستان از شدت سرما در عذاب هستند، کلاس‎های آموزش فرسوده و قدیمی و کوچک هستند و تعداد کلاس‎ها کم است، بنابراین مجبور هستیم در دو شیفت کلاس‎ها را برگزار کنیم.

وی با اشاره به کاهش آمار مخاطبان قرآنی گفت: برای جذب مخاطب قرآنی باید اطلاع‌رسانی دارالقرآن‌ها قوی باشد، مدیران و مربیان دارالقرآن‌ها در بین دانش‎آموزان حضور و به معرفی فعالیت‌های قرآنی دارالقرآن‌ها بپردازند و علاوه  بر این نسبت به برگزاری محافل انس با قرآن و کرسی‎های تلاوت قرآن در مدارس نیز توجه ویژه شود.

انتهای پیام
captcha