کارکرد احزاب در ایران ناپایدار و مقطعی است
کد خبر: 4202608
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
مدرس دانشگاه تهران:

کارکرد احزاب در ایران ناپایدار و مقطعی است

ابراهیم متقی با اشاره به مؤلفه‌های رقابت و مشارکت سیاسی در انتخابات از نگاه مقام معظم رهبری، اظهار کرد: متأسفانه در ایران همواره کارکرد احزاب به صورت موسمی و ناپایدار و مقطعی بوده است و نظام حزبی فراگیر و پایدار در ایران نهادینه نشده است.

ابراهیم متقی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانبه گزارش ایکنا از لرستان، در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و برای ترغیب و تشویق دانشگاهیان به مشارکت حداکثری در انتخابات، نشست مجازی با عنوان انسجام اجتماعی، رقابت سیاسی و مشارکت انتخاباتی با سخنرانی ابراهیم متقی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست که با همکاری دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه لرستان و نهاد رهبری این دانشگاه در شامگاه چهارشنبه ۹ اسفندماه به‌صورت مجازی برگزار شد و حجت‌الاسلام مجید مؤیدی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه لرستان نیز در آن حضور داشت، ابراهیم متقی، ارتباط بین رقابت سیاسی و افزایش مشارکت و تقویت انسجام اجتماعی را تبیین کرد.

وی گفت: هر چقدر انتخابات رقابتی‌تر باشد مشارکت سیاسی هم افزایش خواهد یافت و هر چقدر رأی‌دهنده ببیند رأی او در سیاست‌گذاری‌های کلان اثرگذارتر است خود به خود انسجام اجتماعی و ملی هم تقویت می‌شود.

این مدرس دانشگاه تهران ادامه داد: میزان رقابت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، بسیار بیشتر از انتخابات مجلس خبرگان رهبری است؛ زیرا در حال حاضر به ازای هر کرسی مجلس، تعداد 51 نفر کاندیداها رقابت می‌کنند و این یعنی رقابتی بودن انتخابات.

وی افزود: فرمول سیاسی انتخابات‌ها در هر کشوری با کشور دیگر تفاوت دارد و نمی‌شود همان ساز و کار نظام‌های غربی را در همه کشورها اجرا کرد زیرا هر کشوری تاریخ، فرهنگ، جغرافیا و هویت ویژه خود را داراست و به همین علت این‌گونه تفاوت‌ها را باید لحاظ کرد.

متقی به مؤلفه‌های رقابت و مشارکت سیاسی در انتخابات از نگاه مقام معظم رهبری، پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه در ایران همواره کارکرد احزاب به صورت موسمی و ناپایدار و مقطعی بوده است و نظام حزبی فراگیر و پایدار در ایران نهادینه نشده است.

وی ادامه داد: ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران یک ساختار دوآلیستی است؛ به این معنا که هم بعد اسلامیت در آن لحاظ شده است و هم بعد جمهوریت و برگزاری انتخابات، بعد جمهوریت این ساختار سیاسی را نشان می‌دهد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در شهرها یا استان‌هایی که بافت جمعیتی عشیره‌ای و طایفه‌ای دارند شناخت کاندیداها چندان سخت نیست؛ زیرا محیط‌های جمعیتی کوچک است و افراد به‌راحتی می‌توانند به شناخت از کاندیداها برسند، گفت: هرچقدر نماینده قوی و کارآمد باشد خود به خود برآیند عملکرد او یعنی مجلس هم قوی خواهد بود.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه وظایف ذاتی مجلس قانون‌گذاری و قانون‌نویسی و نظارت بر اجرای قوانین است، گفت: اگر نماینده به این وظایف به درستی بپردازد خود به خود میزان اقتدار او در جامعه و در ساختار قدرت سیاسی هم افزایش خواهد یافت ولی اگر نماینده وارد موضوعاتی شود که کارویژه اصلی وظایف نمایندگی نیست طبیعی است که میزان اقتدار و مشروعیت مجلس هم کاسته می‌شود.

در این نشست مجازی دانشگاهیان دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود را بیان کردند و ابراهیم متقی به پرسش‌ها، پاسخ داد.

 

انتهای پیام
captcha