مطالبه‌گری ملت اهمیت دادن به سرنوشت کشور است/در مجلس تعقل بیش از تخصص به کار می‌آید
کد خبر: 4202301
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵

مطالبه‌گری ملت اهمیت دادن به سرنوشت کشور است/در مجلس تعقل بیش از تخصص به کار می‌آید

جلسه پرسش و پاسخ با نامزدهای مجلس شورای اسلامی با حضور علی‌اصغر نخعی‌راد، معتمدی‌فر و غلامرضا کیارزم، امروز 8 اسفندماه در سالن شورای دانشکده پزشکی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

مجلسبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جلسه پرسش و پاسخ با نامزدهای مجلس شورای اسلامی با حضور علی‌اصغر نخعی‌راد، معتمدی‌فر و غلامرضا کیارزم، امروز 8 اسفندماه در سالن شورای دانشکده پزشکی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

غلامرضا کیارزم، کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر از دانشگاه شریف در این جلسه ضمن معرفی خود اظهار کرد: پس از فارغ التحصیلی مدتی در دانشگاه علوم و فنون مازندان تدریس داشتم و پس از آن تا سال 93 به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات در وزارت بهداشت فعالیت داشتم، سال 93 به مشهد بازگشتم و از آن هنگام تاکنون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول هستم.

وی افزود: قبل از ورود به وزارت بهداشت هنگامی‌که در تهران بودم، مدتی در دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری که اکنون به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تغییر نام داده است، فعالیت داشتم و در حوزه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری داشتم، نقش کوچکی در ایجاد مرکز رسانه‌های دیجیتال که در زمان وزارت صفار هرندی تأسیس شد،  همچنین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای داشتم و آثار مختصری در این حوزه به چاپ رسانده‌ام.

کیارزم درباره مجلس گفت: مجلس دو شأن قانون‌گذاری و نظارت را دارد، نظارت بر تمام ارکان حاکمیت از جمله قوه مجریه، مقننه، صدا و سیما و حتی بر خود را دارد و قانون خوب می‌تواند یک کشور را به صلاح، اصلاح و پیشرفت ببرد. قانون بد، فسادزا و رانت‌آفرین است و حتی موجب می‌شود ملت در تقابل با حاکمیت قرار گیرد، بنابراین قانون‌گذاری شأن بسیار مهمی دارد.

وی با اشاره به مطالبه‌گری مردم از حاکمیت در سخنان رهبری به موضوع نظارت پرداخت و بیان کرد: در واقع ملت مطالبه‌گر و حاکمیت پاسخگو مطرح است، مطالبه‌گری به معنای تقابل ملت با حاکمیت نیست، بلکه به معنای علاقه‌مندی و اهمیت دادن به سرنوشت کشورشان است.

کیارزم افزود: مطالبه‌گری، فرآیندی مستمر، علمی و عقلانی است، مستمر بدین معنا که باید به یک فرهنگ تبدیل شود و عقلانی و علمی بودن بدین معنا که شفافیت وجود داشته باشد، زیرا اگر ارزیابی درستی از عملکرد افراد و دستگاه‌ها وجود نداشته باشد، مطالبه‌گری دقیقی صورت نخواهد گرفت.

وی با اشاره به موضوع شفافیت آرا در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فناوری اطلاعات می‌تواند در حوزه شفاف‌سازی کمک کند. به نظر من نماینده علاوه بر آنکه موظف است به صورت شفاف رأی خود را اعلام کند، باید ادله‌ای که چرا چنین رأیی داده است را نیز بیان کند.

کیارزم مطالبه‌گری ملت در این خصوص را لازم دانست و اظهار کرد: فضای مجازی چنین بستری را فراهم آورده و هر نماینده مجلس می‌تواند فضا و بستری را ایجاد کند تا به موکلان و کسانی که قدرت و حقوق خود را به او تفویض کردند، نتایج را ارائه کند، البته این اتفاق نیاز به تکامل دارد تا به صورت یک قانون درآید.

نیازمند طراحی مدل‌های اسلامی هستیم

وی گفت: قانو‌گذاری، فرآیندی علمی است و در نظر من حکمرانی، نوعی فناوری است، به این معنا که یک دسته علوم محض، یک دسته علوم مهندسی و یک دسته علوم اجرایی داریم، بنابراین در قانون‌گذاری ما نیازمند کسانی هستیم که مدل‌ها و مبانی به عنوان مثال اقتصاد اسلامی را طراحی کنند، نه اینکه مدل غربی را پیاده‌سازی کنند. گروهی باید همچون مهندسین آن مدل‎‌ها را به گونه‌های عملیاتی و گروه سوم باید آن را به قانون تبدیل کنند، قانونی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب ریل‌گذاری می‌کند و مسیر را مشخص می‌کند که در پژوهشکده‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت نمایندگان مجلس قرار دارند، گاه حلقه اتصال این گروه‌ها وجود ندارد و گاه هر یک به جای دیگری کار انجام می‌دهند،  چنانکه گاه نماینده مجلس تئوری‌پرداز می‌شود و مدل ارائه می‌کند. 

کیارزم با تأکید بر رویکرد شفاف‌سازی ادامه داد: هدف بزرگ دیگر که دشوار و مد نظر اینجانب است، جریان‌سازی براساس یک فرآیند علمی و با مدل فناوری به‌گونه‌ای که هر کس کار خود را انجام دهد و نتیجه کارش را به لایه بعدی انتقال دهد.

علی اصغر نخعی‌راد، متولد 1344 اهل مشهد است و مدرک کارشناس ارشد حقوق خصوصی دارد و دارای سابقه کار وکالت در دادگستری به مدت بیش از 20 سال است و به مدت 4 سال سابقه عضویت در شورای اسلامی شهر مشهد را دارد، در این جلسه ضمن معرفی خود اظهار کرد: مواردی را که در شورای اسلامی شهر کار کردم، با مشکلات متعددی آشنا و متوجه اشکالات متعددی که در قانون‌نویسی، تفسیر آن و معضلاتی که از این رهگذر برای مردم پیش می‌آید شدم.

وی با اشاره به سابقه حضور در شورای شهر مشهد و تجارب حاصل از آن بیان کرد: افرادی که در مجلس می‌خواهند کاری انجام دهند، صرف داشتن تخصص کفایت نمی‌کند، زیرا اموری که در مجلس مطرح می‌شود، متنوع و گسترده است و هر تخصصی که بدانجا رود، صرفاً در یک مورد متخصص است، بنابراین علاوه بر تخصص، تعقل و درایت در امور و استفاده از تجارب دیگران بسیار حائز اهمیت است، به عبارت دیگر در مجلس شورای اسلامی، تعقل بیش از تخصص به کار می‌آید و توجه به همه امور و فراتر از تخصص خود از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک نماینده است.

اشکالاتی در قانون‌گذاری و نظارت در مجلس وجود دارد

نخعی‌راد با اشاره به اشکالاتی در قانون‌گذاری و نظارت که در مجلس وجود دارد، گفت: مجلس شورای اسلامی به دلیل تعارض منافع برخی طرح‌ها و لوایح را کنار گذاشت و در کنار آن اشکالاتی در قانو‌ن‌گذاری مجلس وجود دارد، به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه اشکالاتی وجود داشت که در برنامه هفتم نیز تکرار شده است که از آن جمله می‌توان به موضوع نقدینگی اشاره کرد.

وی با تأکید بر ضرورت رفع نواقص برنامه‌های ششم و هفتم افزود: ورود افرادی به مجلس که بتوانند این اشکالات و ایرادات را ببینند و دقت کنند و این ذهنیت را نداشته باشند که به خاطر ماندن در کرسی مجلس شفافیت را ارائه ندهند، اهمیت دارد. نمایندگان تنها به قصد خدمت به مردم این راه را انتخاب کنند، زیرا یکی از آفت‌های نمایندگان، تمرکز برای پایداری آرا در دوره‌های آتی است.  

کاظم معتمدی‌فر که با شعار «عدالت‌خواهی از طریق شایسته‌سالاری و مبارزه با فساد» وارد عرصه انتخابات شده است، ضمن بیان مؤلفه‌های شایسته‌سالاری دانش، تجربه، توانمندی و انگیزه براساس آن به معرفی خود پرداخت و اظهار کرد: مهندسی مکانیک را در دانشگاه تبریز، مهندسی صنایع سیستم‌ بهره‌وری را در دانشگاه علم و صنعت و دوره عالی مدیریت اجرایی کسب و کار را گذرانده‌ام. 40 سال تجربه مدیریتی در بخش‌های خصوصی، دولتی، نظامی در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی و مدیریت اجرایی کشور و توانایی طراحی سیستم‌های جامع و یکپارچه و طرح‌های تحولی، مدیریت لوجستیک و زنجیره تأمین را دارم.

وی با اشاره به تجربه ریاست مرکز مطالعات پژوهشی لجستیکی دانشگاه جامع امام حسین(ع) بیان کرد: ریاست مرکز پایش پیامدسنجی راهبردی سپاه، ریاست مرکز برنامه‌ریزی نظارت بر دخانیات کشور، ریاست مرکز دانشگاه علمی کاربردی صنایع قند، رئیس هیئت شرکت‌های مختلف مدیره شرکت پدیده شاندیز از سوی بانک صادرات و مشاوره، ناظر، و مجری بسیاری از پروژه‌ها ... از جمله دیگر تجارب فعالیت‌های اینجانب بوده است.

معتمدی‌فر که اولویت اول خود را کمیسیون صنایع و معادن انتخاب کرده است، گفت: 40 درصد اقتصاد کشور در وزارت صمت قرار دارد، در اولویت بعدی کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه قرار دارد و به جهت اثربخشی و این‌که مدتی در حوزه‌های طرح و برنامه مراکز راهبردی فعالیت داشته‌ام، لذا شناخت خوبی نسبت به نقاط قوت و ضعف، تهدیدات و فرصت‌ها دارم. 

وی به معرفی رویکرد پیامدسنجی راهبردی پرداخت و ادامه داد: در این رویکرد پیامدهای نهایی باید آن چیزی باشد که مورد انتظار جامعه است و موضوع ما با نمایندگان مجلس این است که در مدت حضور در مجلس باید مطابق با شاخص‌هایی که دولت قول داده است، به نمایندگی از مردم رصد کنند.

معتمدی‌فر با اشاره به نمایندگان ادواری بیان کرد: نمایندگان چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا باشند، اگر دولت‌ها همراه آنها باشند، با سکوت خود حاجت‌روا می‌شوند و اگر دولت‌ها نگرش متفاوتی داشته باشند، با داد و فریاد و استیضاح و در نهایت با آمدن معاون پارلمانی وزارتخانه‌ها حاجت روا می‌شوند.

وی با تأکید بر انحرافات بسیاری که در گزینش‌ها و لیست‌بندی‌ها، مجامع و عرضه نمایندگان وجود دارد، اظهار کرد: در انتخاب مراقب باشیم، سابقه حضور در بدنه دولت را دارم و می‌دانم نمایندگان چه مشکلاتی را می‌توانند برای دستگاه‌های اجرایی به وجود آورند. نماینده مجلس، به لحاظ اهمیت، آسیب‌پذیری و اقتداری که دارند، بالاترین پست در جمهوری اسلامی است و به خودروی تندرویی می‌ماند که اگر توجه نکند، چپ می‌کند، رد صلاحیت بیش از 100 نماینده از سوی شورای نگهبان اخطاری به جامعه نخبگانی است که چه کسانی واقعاً به مجلس می‌‎روند.

معتمدی‌فر با بیان مثال‌هایی از فساد میان نمایندگان مجلس افزود: رصد نمایندگان پس از بیرون آمدن از مجلس، صدور مجوزهای استخدام خارج از قاعده و ... از جمله این موارد است. طرح‌ها روی میز دشمن آماده است و در فریب افکار بین‌المللی هم موفق است. حقوق بشر، تروریسم و ... به همین خاطر است و موضوع نارضایتی مردم و تحریم عامل سوم است

مردم از انتصاب مدیران جاهل و خائن گلایه دارند

وی ادامه داد: مردم ما از تحریم گلایه ندارند، بلکه از انتصاب مدیران جاهل و خائن گلایه دارند. سکوت نمایندگان مردم در این زمینه جای سؤال دارد که چرا در جایی که جوانانی با استعداد و تحصیل‌کرده وجود دارد، چنین اتفاقی می‌افتد. اگر قوه مقننه در قانون‌گذاری عدالت را رعایت کند و دولت موضوع شایسته‌سالاری را اجرا کند، مردم گلایه ندارند. مبارزه با فساد در قوه قضاییه قطعاً موجب می‌شود تولید ثروت در کشور مشکلی نیابد.

معتمدی‌فر درباره مهم‌ترین برنامه‌های خود گفت: این برنامه‌ها عمدتاً راهبردی است، زیرا ساختار کلان کشور با توجه به 8 گامی که مقام معظم رهبری فرمودند نزدیک قله هستیم، در مرحله اصلاح ساختار هستیم، طراحی و اصلاح ساختار کلان نظام سیاسی کشور، طراحی نظام شایسته‌سالاری، مبارزه با فساد و غیره و طرح جامع زیارت و سیستم جامع محرومیت‌‎زدایی را در نظر دارم.

انتهای پیام
captcha