خواسته مردم از کاندیداها؛ برای آبادی سیستان اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذارید
کد خبر: 4201837
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

خواسته مردم از کاندیداها؛ برای آبادی سیستان اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذارید

با نزدیک شدن به 11 اسفندماه و انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همینطور مجلس خبرگان رهبری برآن شدیم تا به میان مردم منطقه سیستان برویم و درخواست آن‌ها از نامزدهای انتخاباتی، توقع و انتظاراتشان از دو نفر نماینده‌ای‌ که با آرای مردم به بهارستان راه می‌یابند را جویا شویم.

انتخاباتم. سالاری یکی از شهروندان زابلی در این باره گفت: نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در منطقه سیستان، باید برای آبادی این منطقه برنامه داشته باشند و این برنامه‌ها را برای مردم بازگو کنند تا همه، از این برنامه‌ها اطلاع پیدا کنند تا بتوانند بهتر کاندیدای اصلح را انتخاب نمایند.
 
وی ادامه داد: هروقت یک نماینده برنامه‌ای درست ارائه کند نشان دهنده این است که نسبت به مشکلات منطقه خود اشراف دارد و می‌خواهد برای رفع آن‌ها اقدام کند.
 
شهریاری از دیگر افراد شرکت کننده در این گفت‌وگو، با بیان اینکه همیشه سیستان از عدم برنامه‌ریزی و تصمیمات قاطع مسئولان منطقه و حتی نمایندگان به جای پیشرفت، پس رفت کرده، افزود: سیستان سرزمین اسطوره‌هاست، سرزمینی است که نه تنها مایه افتخار ما بلکه مایه افتخار ایران اسلامی است، ایران سیستان را به داروالولایه می‌شناسند، رهبر معظم انقلاب اسلامی از این منطقه به عنوان تنگه احد یادفرموده، پس چرا باید این تنگه استراتژیک، این‌گونه باشد؟
 
وی ادامه داد: اگر مسئولان به تذکراتی که رهبری معظم انقلاب، در خصوص توجه به این منطقه و استان سیستان‌و‌بلوچستان گوش می‌کردند اوضاع ما این‌طوری نبود، مسئله آب یکی از بحرانی‌ترین مواردی است که باید به آن بصورت اورژانسی نگاه شود، اگر کاندیداها برای مسئله آب و حقابه هیرمند از افغانستان برنامه‌ای نداشته باشند، به نظر من بهتر است که از این کار صرف نظر کنند، چون نماینده‌ای که برای حل بحران آب برنامه نداشت نمی‌تواند برای سایر مشکلات منطقه هم کاری از پیش ببرد.
 
ع. سارانی از دیگر شهروندان سیستانی گفت: در هر دوره از انتخابات ما شاهد ثبت نام تعداد زیادی از افراد برای کسب آرای مردم به منظور راه یابی به مجلس شورای اسلامی هستیم و هر دوره هم نسبت به دوره قبل علاقه افراد به ثبت نام بیشتر می‌شود ولی یک مسئله مهم در این میان این است که باید این عزیزان در نظر داشته باشند که رقابت انتخاباتی باید سالم و بدور از هرگونه حاشیه سازی برای سایر افراد باشد نه اینکه بدنبال تنش آفرینی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای بدست آوردن رای مردم باشند.
 
وی ادامه داد: مردم به خوبی می‌دانند که چگونه فرد اصلح را از فرد ناصالح تشخیص دهند ولی چیزی که مهم است و باید همه نامزدهای انتخاباتی به آن توجه کنند این است که اگر به آبادی سیستان می‌اندیشند باید در یک فضای سالم با هم رقابت کنند و به مردم فرصت بدهند تا انتخاب درستی داشته باشند.
 
یکی دیگر از شهروندان سیستانی گفت: سیستان تشنه خدمت است نه شعار، گوش ما از شعارها پر است و زمانی‌که موقع خدمت به مردم می‌رسد همه شعارها فراموش می‌شوند، سیستان دارای موقعیت‌های فراوانی مثل مرز و همجواری با کشور افغانستان است، چرا تا به حال نمایندگان نتوانسته‌اند از این فرصت‌ها برای بهره‌مندی مردم استفاده کنند؟
 
ع. کمالی اضافه کرد: زمانی منطقه سیستان از موقعیت همجواری با افغانستان و مرز، درآمد بسیاری داشت و مردم درآمد کافی از این طریق داشتند، اما با کشیدن دیوار مرزی و مسدود شدن مرز، راه درآمد مردم هم بسته شد، ما مردمی مرزدار و ولایی هستیم و به هیچ کس اجازه نا امنی در منطقه مان را نخواهیم داد، سیستان همیشه ثابت کرده که پشتیبان ولایت و نظام مقدس بوده و هست.
 
احمد شیرزایی یکی دیگر از شهروندان سیستانی در خصوص انتخابات گفت: یکی از مواردی که همیشه مردم سیستان با آن مواجه بوده‌اند و این موضوع به عنوان یک دغدغه برای همه درآمده موضوع اختلاف سلیقه نمایندگان و یا عدم تفاهم آن‌ها با هم بوده است که این موضوع یک مشکل اساسی در بین نمایندگان ما محسوب می‌شود و باید کاندیداها به این موضوع توجه کنند.
 
وی ادامه داد: نمایندگان باید برای اینکه سیستان آباد شود از اختلاف سلیقه‌ها و کنار نیامدن باهم دست بردارند، مردم وقتی به یک نماینده رای می‌دهند یعنی به وی اعتماد کرده‌اند تا بتواند برای آبادی منطقه‌شان کاری کند، نماینده باید در راستای وظایفی که دارد باید برای منطقه کار کند، هر رایی که ما به نمایندگان می‌دهیم دینی است که برگردن آن‌ها و باید جوابگوی تک تک آرا باشند که برای این اعتماد مردم و برای آبادی منطقه سیستان چه کاری کرده‌اند.
 
نورا یکی دیگر از شهروندان هم گفت: از هرکسی که در سیستان زندگی می‌کند بپرسید به شما خواهد گفت که در هیچ دوره‌ نمایندگان را ندیده‌ایم که حتی یکبار اختلاف سلیقه را کنار بگذارند و به خاطر مردم و منطقه، کار کنند، دو نماینده داریم که هرکدام به جای اینکه از توان هم و از قدرت هم برای آبادی منطقه کار کنند، به عنوان مثال اگر فلان پروژه انجام می‌شود یا فلان شخصیت به منطقه می‌آید هرکدام از آن‌ها سعی دارند که به مردم بفهمانند که خودشان به تنهایی انجام داده‌اند و نماینده دوم نقشی در این کار نداشته است، این‌گونه مسائل باعث شده که منطقه سیستان به این حال و وضع برسد و ما هنوز اندرخم یک کوچه باشیم.
 
یکی از کسبه بازار زابل هم در این باره گفت: وقتی نزدیک انتخابات می‌شویم همین آقایان نماینده که سال و ماه در زابل دیده نمی‌شوند، به یکباره دربین مردم حاضر می‌شوند، نماز جمعه که می‌شود پایه ثات حضور پررنگ آن‌ها، شرکت در مراسم ختم و عزا از برنامه‌های اصلی آن‌هاست و طرفداران‌شان هم که مرتبا در فضای مجازی مشغول کلیپ درست کردن و انتشار آن هستند که بگویند ما نمایندگان مردمی هستیم.
 
این فرد که نخواست نامش فاش شود گفت: سال‌هاست که نمایندگان قول معافیت مالیاتی را به ما کسبه داده‌اند ولی هنوز که هنوز است کمر ما زیر بار مالیات خم شده و خیلی از کسبه به دلیل مالیات سنگین مجبور به باطل کردن جواز کسب خود شده‌اند یا مهاجرت کردند یا خانه نشین شده‌اند، اگرموقعیت مرز سیستان و این پتانسیل در هرکجای ایران می‌بود بهترین استفاده از آن می‌شد و مردم بهترین کاسبی و درآمد را داشتند ولی در اینجا، اگر درآمدی هست فقط یک عده خاص از آن بهره می‌برند.
 
ستوده از دیگر شهروندان هم گفت: اوضاع سیستان اصلا خوب نیست و باید فکری اساسی برای آن بشود، توقع و انتظار ما از کاندیداها این است که برای برون رفت منطقه از این وضعیت برنامه درستی ارائه کنند، آب اصلی‌ترین مسئله در منطقه است، کشاورزی، صیدوصیادی و دانداری مردم نابود شده و مردم به خاک سیاه نشسته‌اند.
 
وی ادامه داد: ما از هر فردی که نماینده مردم شد توقع داریم اول به خاطر خدا و بعد به خاطر مردم اختلاف سلیقه‌های خودشان را کنار بگذارند و به وظیفه خودشان عمل کنند، در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند، اگر نظرشان درمورد فلان مدیر و یا کارمند است باید آن فرد، فردی شایسته و مدیری جهادی باشد تا بتواند برای مردم کار کند نه اینکه چون در ستاد انتخاباتی برایش زحمت کشیده یا با فلان طایفه قرار گذاشته باید مدیر فلان اداره هم بشود.
 
ا. جهانتیغ هم ضمن تائید سخنان آقای ستوده گفت: اگر سیستان به این‌جا رسیده به خاطر اختلافات نمایندگان بوده، چون سعی نکرده‌اند برای مردم کار کنند اگر هرکاری که وظیفه آن‌ها بوده را به نام خودشان تمام کرده‌اند و این‌گونه به اختلافات بیشتر دامن زده‌اند.
 
وی ادامه داد: انتظار ما ازهر عزیزی که توانست رای اعتماد مردم را در روز انتخابات کسب کند این است که به فکر مردم سیستان باشد فکری برای این منطقه بردارد، سعی کند با نماینده دوم که انتخاب شده کنار بیاید، مردم به شما دونفر اعتماد کرده‌اند که چاره‌ای برای اوضاع بردارید نه اینکه اوضاع را بدتر کنید، باید اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذارند و با هم‌فکری هم راه چاره‌ای برای منطقه پیدا کنند.
انتهای پیام
captcha