شورای استانی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فارس احیا شود
کد خبر: 4200716
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

شورای استانی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فارس احیا شود

رئیس اتاق بازرگانی فارس پیشنهاد داد تا شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی و فرهنگی در این استان احیا شود.

شورای گفتگوی استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق بازرگانی فارس حمیدیان امروز، 30 بهمن در هفتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: برابر قانون راجع به حفظ آثار ملی و نظامنامه اجرایی آن و قوانین بعدی، مراحل ثبت آثار تاریخی منقول و غیر منقول در فهرست آثار ملی در هفت مرحله انجام می‌شود.

وی افزود: از سال‌های 84 تا 88 شورایی متشکیل از استان‌های فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد حول محور فارس دفتر منطقه‌ای را تشکیل شده و جلسات ثبت با حضور کارشناسان استان‌های مرتبط تشکیل و پرونده‌ها مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و سپس به تهران ارسال می‌شد.

حمیدیان با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 3 هزار و 100 اثر از استان فارس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: در سال‌های 89 تا 94 ثبت آثار تاریخی با افت شدیدی مواجه شد به طوری در سال‌های بعد از آن به طور میانگین سالیانه کمتر از 10 اثر به این فهرست افزوده شده است.

وی بیان کرد: بر اساس کار کارشناسی متخصصان این حوزه، به دلیل محدودیت زمانی و کثرت پرونده‌ها امکان رسیدگی سریع و طرح همه پرونده‌های ثبتی وجود ندارد و با توجه به اینکه استان فارس جزو استان‌های پیشرو در حوزه آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی است با به تاخیر افتادن ثبت آثاری که در معرض تخریب و یا آسیب هستند عملکرد استان نیز کاهش می‌یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس اظهار کرد: همچنین در پی این موضوع نیز شاهد خروج و یا عدم توجه به سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه‌های گردشگری و اقامتی و ایجاد و احیای مراکز گردشگری در استان هستیم.

وی با پیشنهاد احیای شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی و فرهنگی در فارس اضافه کرد: در خصوص تصمیم‌گیری در حوزه تشکیل شوراهای استانی ثبت آثار تاریخی در سال‌های قبل اختیارات در محدوده استان بود که از روند خوب و قابل قبولی برخوردار بودیم اما در حال حاضر همه فعالیت‌ها در تهران متمرکز شده و مطالبه فعالان این بخش بازگرداندن روال قبلی و احیای شوراهای استانی است.

حمیدیان ادامه داد: پیشنهاد مشخص بخش خصوصی استان این است که تشکیل شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی، فرهنگی و ثبت آثار دارای شان استانی و ملی به ریاست استاندار به استان‌ها تفویض شود و حدود اختیارات تا ثبت آثار محلی به استان تخصیص یابد.

وی بیان کرد: همچنین دفاتر منطقه‌ای ثبت وباره با نظارت دفتر قبت تهران تشکیل و پرونده‌ها در جلسات دفاتر منطقه‌ای طرح و نواقص و مشکلات آن‌ها جهت انجام مراحل نهایی ثبت به تهران ارسال شود که این موضوع می‌تواند در تسهیل در حفظ و احیای موثرتر از این آثار بسیار کارا باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز در این جلسه گفت: در خصوص تشکیل شورای استانی بازدیدی توسط معاون وزارتخانه از محور زندیه و تخت جمشید انجام شد که پیگیری این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

محمد ثابت اقلیدی افزود: به دلیل آنکه پرونده‌های کشور زیاد است و ثبت آثار ناملموسی که در استان وجود دارد تبدیل به رویداد می‌شود و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر این موضوع ثبت آثار ناملموس تسری پیدا کرده و استان فارس 5 سهمیه دارد. در بحث نشان ملی صنایع دستی، استان 134 اثر نشان ملی گرفتند.

انتهای پیام
captcha