چرایی اهمیت شناخت امام زمان(عج)
کد خبر: 4200613
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
1 روز مانده تا میلاد منجی عالم

چرایی اهمیت شناخت امام زمان(عج)

کسی که می‌خواهد وظایفش را نسبت به حضرت حجت(عج) درست انجام دهد، در گام اول باید نسبت به حضرت شناخت پیدا کند. از سه جنبه باید امام را شناخت، ابتدا باید مشخصات، نام و نسب و اطلاعات اولیه که راجع به هر امام وجود دارد را بدانیم و سپس به صفات و ویژگی‌های امام توجه کنیم، در پایان نیز شناخت علائم حتمی در ظهور حضرت است.

امام زمان(عج)حجت‎الاسلام علیرضا یوسفی راستگو، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد امام زمان(عج) درباره ویژگی‌های منتظر واقعی براساس آیات و روایات اظهار کرد: بعد از وظیفه اول که تزکیه نفس است؛ دومین وظیفه مهم نسبت به امام زمان(عج)، شناخت امام است. کسی که می‌خواهد وظایفش را نسبت به حضرت درست انجام دهد، در گام اول باید نسبت به حضرت شناخت پیدا کند.

آن امامی که قرار است در خدمتش باشیم و او را به هر جهت بشناسیم؛ مشخصات و ویژگی‌هایی دارد؛ تا آن امام را نشناسیم اصلاً نمی‌توانیم به وظایف برسیم. از سه جنبه باید امام را شناخت، ابتدا باید مشخصات، نام و نسب و اطلاعات اولیه که راجع به هر امام وجود دارد را بدانیم و سپس به صفات و ویژگی‌های امام توجه کنیم، در پایان نیز شناخت علائم حتمی حضرت، که این علائم حتمی در ظهور حضرت بسیار تأثیر دارد. قطعاً اگر از این سه زاویه اماممان را بشناسیم؛ یک شناخت نسبی، نسبت به امام زمان(عج) پیدا کرده‌ایم.

اهمیت و آثار شناخت امام زمان(عج)

اهمیت شناخت امام زمان(عج) در حدی است که امام کاظم(ع) در حدیثی می‌فرمایند: «هر کس در چهار چیز شک کند، به تمامی آنچه خداوند متعال نازل فرموده؛ کفر ورزیده و یکی از آنها شناخت امام است.» بسیاری از ما، اطلاعات اولیه و حداقل‌ها را نسبت به اماممان نداریم آن هم در دوره کنونی. وقتی که امام غائب است؛ اهمیت شناخت امام بیشتر می‌شود، چون امام را نمی‌بینیم و وجودش را احساس نمی‌کنیم. وقتی که غائب است؛ ما باید به دنبالش برویم، که این شناخت امام چهار اثر دارد، اول اینکه باعث می‌شود از مقوله مهدویت منحرف نشویم. تمام افرادی که از مقوله مهدویت منحرف شده‌اند و چه بسا کافر شدند و از دنیا رفتند؛ نتیجه عدم شناخت امام است. این فرقه‌های انحرافی همیشه از جهل و اطلاعات کم مردم، در منحرف کردن آنها، استفاده کردند.


بیشتر بخوانید:


دوم اینکه شناخت باعث می‌شود به وظایفمان نسبت به امام عمل کنیم که این تکلیف ما نسبت به امام است. آیه 71 سوره اسراء فرموده «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا روزى كه هر گروه از مردم را به پيشوايانشان بخوانيم، نامه هر كه به دست راستش داده شود، چون بخواند بيند كه به اندازه رشته باريكى كه درون هسته خرماست، به او ستم نشده است.» فردای قیامت هر قوم و گروهی را با امام خودشان محشور می‎کنیم. همه ما باید محشور بشویم تا امام زمان برای حساب کتاب کارهای ما بیاید.

اما در طول زندگی چقدر با این امام خود مأنوس بودیم؟ امامی که قرار است فردای قیامت در حساب و کتابت باشد و در شب‌های قدر نامه اعمالت را امضا کند. هر چه به وظایفمان بیشتر و بهتر عمل کنیم؛ بیشتر با امام رفیق می‌شویم، که لازمه آن «شناخت» است. سوم اینکه اگر امام را بشناسیم؛ محبت نسبت به او زیاد می‌شود، دلیل اینکه در حال حاضر خیلی از مردم محبتشان نسبت به امام کم است؛ کمبود اطلاعات نسبت به حضرت است. فرد هر چه بیشتر امام را می‌شناسند و با مهربانی‌های امام آشنا می‌شود، محبتش افزایش پیدا می‌کند. چهارم اینکه از زمره غافلان و جاهلان خارج می‌شویم، «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميته جاهليه.»

روش‌های شناخت امام زمان(عج)

یکی از مهمترین روش‌ها، مطالعه منابع معتبر و کتب تأیید شده است. متأسفانه در نظام آموزشی کشورمان، امام زمان(عج) جایی ندارد؛ در کل 12 سال تحصیل، دانش‌آموزان بحثی راجع به حضرت ندارند. باید از خطبا و افرادی که در این زمینه تخصص دارند، استفاده کنیم. همچنین با رعایت یک سری مسائل از فضای مجازی استفاده کنیم، باید به اعتبار مطلب، اعتبار کانال و اعتبار سندیت دقت کنیم.

کتاب مکیال المکارم جلد دوم نوشته آیت‌‎الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی (ره) که در آن وظایفی برای منتظران بیان شده است در شناخت امام زمان(عج) مؤثر است؛ این وظایف شامل تحصیل شناخت صفات و آداب و ویژگی‌های آن جناب، رعایت ادب نسبت به یاد او، محبت خاص نسبت به آن حضرت،محبوب نمودن او در میان مردم، انتظار فرج و ظهور آن حضرت، اظهار اشتیاق به دیدار آن حضرت، ذکر مناقب و فضایل آن حضرت، اندوهگین بودن مؤمن از فراق آن حضرت، حضور در مجالس فضایل و مناقب آن حضرت، تشکیل مجالس ذکر مناقب و فضایل آن حضرت، سرودن و خواندن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت، قیام، هنگام یاد شدن نام یا القاب آن حضرت، گریستن و گریاندن و خود را به گریه کنندگان شبیه نمودن بر فراق آن حضرت و... است.

شجاعت و خستگی ناپذیر بودن؛ از ویژگی یاران مهدی(عج)

یکی از ویژگی‌هایی که خداوند در قرآن کریم براى منتظران و یاران امام زمان(عج) ذکر مى‌کند این است که در راه دوستی خداوند و انجام فرمان خدا و دفاع از حق و جهاد در راه خداوند از ملامت هیچ ملامت کننده‌اى نمى‌هراسند.  «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ 

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، هر كه از شما از دينش بازگردد چه باك؛ زودا كه خدا مردمى را بياورد كه دوستشان بدارد و دوستش بدارند. در برابر مؤمنان فروتنند و در برابر كافران سركش؛ در راه خدا جهاد مى‌كنند و از ملامت هيچ ملامتگرى نمى‌هراسند. اين فضل خداست كه به هر كس كه خواهد ارزانى دارد، و خداوند بخشاينده و داناست.» (مائده / آیه 54).

«وَلا یَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ» این بخش از آیه قاطعیت و پایمردی مؤمنان را بیان می‌کند که روح محافظه کاری و سهل‌انگاری در آن‌ها نیست، از عوام‌زدگی و محیط‌زدگی و غوغای اکثریت منحرف و استهزاء آن‌ها نمی‌هراسند و با گام‌های استوار در صراط مستقیم حرکت می‌کنند و یاوه‌های چپ و راست در حرکت آن‌ها اثر ندارد.

 باید به آغاز آیه نیز توجه داشت که ارتداد و بیعت شکنی عده‌ای سست عنصر آن‌ها را سست و نگران نمی‌کند، آن‌ها شرایط سخت حاضر را معیار قرار نمی‌دهند، امید به آینده دارند، چرا که خود آینده سازند و کمبودها آن‌ها را سست و لرزان نمی‌کند.

امیرالمؤمنین امام علی (ع) می‌فرمایند «به نیکی‌ها امر کن و خود نیکوکار باش و با دست و با زبان بدی‌ها را انکار کن و بکوش تا از بدکاران دور باشی و در راه خدا آنگونه که شایسته است تلاش کن و هرگز سرزنش ملامت گران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. برای حق، در مشکلات و سختی‌ها شنا کن، شناخت خود را در دین به کمال رسان، خود را برای استقامت در برابر  مشکلات عادت ده که شکیبایی در راه حق عادتی پسندیده است. در تمام کارها خود را به خدا واگذار که به پناهگاه مطمئن و نیرومندی رسیده‌ای».

امام صادق (ع) درباره یاران مهدی (عج) می‌فرمایند «رِجَالٌ کَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرُ الْحَدِیدِ لَا یَشُوبُهَا شَکٌّ فِی ذَاتِ اللَّهِ أَشَدُّ مِنَ الْحَجَرِ لَوْ حَمَلُوا عَلَى الْجِبَالِ لَأَزَالُوهَا؛ یاران امام زمان کسانی هستند که دل‌های آنان همچون پاره آهن سخت و محکم است و تردیدی در ایمان الهی آن‌ها ایجاد نمی‌گردد. دلشان قوی‌تر از سنگ است و اگر به کوه حمله‌ور گردند آن را از جای برکنند.»

عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha