طراحی اسلامی شیراز با نقطه ایده‌آل فاصله دارد
کد خبر: 4199885
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
آیت‌الله دژکام:

طراحی اسلامی شیراز با نقطه ایده‌آل فاصله دارد

به گفته امام جمعه شیراز تلاش‌هایی برای ایجاد طراحی اسلامی در این شهر صورت گرفته است، اما بسیاری از کارها عمیق نبوده و هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیرازبه گزارش ایکنا از فارس،‌ جلسه مبانی حکمت اسلامی در شهرسازی با حضور امام جمعه شیراز، جمعی از اعضای شورای شهر و اعضای سازمان نظام مهندسی، امروز، ۲۵ بهمن‌ماه در شورای شهر شیراز برگزار شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز در این نشست با بیان اینکه ایجاد مبانی حکمت اسلامی در شهرسازی، یک کار زمان‌بر است و نیاز به گفت‌وگوهای عالمانه و مداوم دارد، گفت: متأسفانه گاهی افراد در یک دوره زمانی معقول به دنبال نتیجه نیستند و یک شبه می‌خواهند به نتیجه برسد.

وی افزود: رشد و تحول فکری، معنوی و درونی را باید در نیروی انسانی پای کار در حوزه شهرسازی، معماری، مهندسی و عمران ایجاد کنیم تا به مرور در طول زمان در کار و اقدامی که انجام می‌دهد، خودش را نشان دهد.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: این کار، یک کلان‌پروژه است که هزینه چندانی هم نمی‌برد، اما از طرفی نگاه هر فردی که به شیراز می‌آید را می‌نوازد و همچنین می‌تواند الگویی برای دیگر نقاط باشد و ویژگی این شهر است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با ذکر مثالی در خصوص شهرسازی در کشورهای مسیحی که پیام دینی در آن‌ها نهفته است، گفت: در این دوره جدید، هر چه ایرانی‌ها میدان‌داری می‌کنند را باید نشان دهیم و در تاریخ بماند که این برهه مربوط به مسلمانان ایرانی بوده است. هر طور می‌اندیشیم، همان‌طور ساخته و پرداخته می‌کنیم تا دیگران از آن بهره‌مند شوند.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه در این زمینه تاکنون کم‌کاری صورت گرفته است، افزود: برخی از طرح‌هایی که ساخته شده را بررسی کرده‌ایم. طراح می‌گوید این‌ها طراحی اسلامی است و توضیح می‌دهد، اما توضیح او با نوع نگاه ملاصدرا فاصله زیادی دارد. گرچه طراح می‌خواهد کاری کند، اما ایده او فاصله دارد چون نمی‌داند ملاصدرا چه گفته است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: متأسفانه برای توضیح دادن این مسائل، فضای مناسبی ایجاد نکرده‌ایم. کارهایی انجام شده است، اما از نقطه مطلوب و مورد نظر خود فاصله زیادی داریم و علتش هم این است که ما فضای همکاری با سایر گروه‌های علمی را ایجاد نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: هر چه فیلسوف، کاربرد فلسفه را در حیطه معماری و مهندسی نشان دهد، این کاربرد بدون اینکه خود مهندس فلسفه را درک کند، غیر ممکن است. گرچه جوان مهندس و طراح ما کار می‌کند و قلباً علاقه‌مند به ارزش‌هایی است که می‌گوییم، ولی این مسائل را به‌صورت عمیق شناسایی نکرده است. باید این موضوع به نحوی حل شود و در این راستا مهم است که دانشگاه در این فضا درگیر شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی، سه موردی هستند که باید مبانی و نحوه اندیشیدن در خصوص آن‌ها مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: اگر این کار را نکنیم، نهایتاً هر اقدام و عملی که انجام می‌دهیم، متناسب با نوع نگرش آن‌ها خواهد بود و این در جامعه ملموس است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در پایان گفت: سوای مطالعاتی که دست‌اندرکاران به‌صورت شخصی دارند، یک جلسه دورهمی و ارائه دیدگاه‌ها به‌صورت ثابت و مستمر باید شکل گیرد تا از افکار یکدیگر اطلاع پیدا کنیم. مجمع عالی حکمت، فرصتی برای این گفت‌وگوها ایجاد می‌کند.

انتهای پیام
captcha