انقلاب اسلامی جریانی مستمر، زنده و پویاست
کد خبر: 4197371
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷

انقلاب اسلامی جریانی مستمر، زنده و پویاست

استاندار اصفهان گفت: اگر هدف انقلاب اسلامی، ترسیم و تربیت انسان موحد الهی و تأسیس جامعه‌ای خداپسند است، چنین آرمانی با انقلابی مستمر محقق خواهد شد.

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در مراسم سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی و یادواره ۲۱۷ شهید اصفهان در دوران انقلاب اسلامی که صبح امروز، 12 بهمن‌ماه در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امروز، سالروز ورود امام خمینی(ره) به ایران است که ایشان پس از ۱۴ سال تبعید در ترکیه، عراق و فرانسه به میهن عزیزمان بازگشت. با ورود امام(ره)، مبارزات مردمی به رهبری ایشان که از سال ۱۳۴۲ آغاز شده بود، رنگ و بوی دیگری گرفت؛ کم‌کم حرکت‌های مردمی انسجام و وحدت بیشتری یافت و در نهایت در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

وی بیان کرد: توجه به نکاتی از این قبیل لازم است که آیا انقلاب اسلامی از مبارزات حضرت امام(ره)  در سال ۴۲ و پیروزی سال ۵۷ تعریف می‌شود؟ آیا انقلاب اسلامی با پیروزی در ۲۲ بهمن‌ماه و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۵۸ به پایان رسیده است؟ بعضاً در صحبت‌های برخی مسئولان و انقلابیون گذشته، این جملات به گوش می‌رسد که: «تا کی انقلاب؟ تا کی حرکت انقلابی؟ تا کی شعار؟» اگر مفهوم انقلاب در ذهن ما مبتنی بر نگاه به مسیری نباشد که انقلاب طی کرد تا به سرانجام رسید، دچار چنین تعبیرهایی خواهیم شد.

به گفته استاندار اصفهان، اگر تعریف خود را منبعث از ریشه‌های انقلاب اسلامی و خشم فروخفته‌ای نبینیم که در سال‌های طولانی و قرن‌های متمادی از زمان انقلاب رسول اکرم(ص) در امت اسلام جمع شده بود و اگر به بررسی آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی و آنچه رهبران انقلاب مردم را به آن دعوت می‌کردند، توجه نکنیم، دچار این تعابیر می‌شویم؛ اما با نگاه به ریشه‌ها و عوامل شکل‌دهنده انقلاب و به آرمان‌هایی که مردم به سبب آنها رهبری امام خمینی(ره) را لبیک گفتند، مسیر دیگری در ذهن و جان ما نسبت به انقلاب  باز می‌شود که در آن حرکت انقلاب را مستمر، پویا و زنده برای همیشه تصویر خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اگر حرکت و مبارزات مردم را در دوران نهضت به سبب مبارزه با جهل، فساد مالی دستگاه‌های حاکم، وابستگی به اجانب، فساد اخلاقی، ترویج بی‌بندوباری، استبداد، سرکوب کردن اندیشه‌ها، ناکارآمدی، بی‌عدالتی، ظلم و مقابله با رشد و تعالی انسان بدانیم، این امور و مفاهیم به نحو دیگری در ذهن ما شکل خواهد گرفت. در چنین نگاهی، با کلید زدن انقلاب در 22 بهمن‌ 1357، پایانی برای حرکت انقلاب تصور نخواهیم کرد. این امور، رذایلی‌ست که در طول سال‌های متوالی در بخش‌های گوناگون جامعه از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع، تربیت و آموزش نهادینه شده است.

مرتضوی تأکید کرد: زدودن رذایل اخلاقی و جدا کردن مسیر گذشته از مسیر جدید، حرکتی مستمر، رو به جلو و پایان‌ناپذیر را از ما مطالبه می‌کند. در چنین نگاهی، باید در مسیر استقرار جمهوری اسلامی به آرامی تک‌تک ریشه‌هایی که مردم به‌واسطه آنها انقلاب کردند، شناسایی، برنامه‌ریزی و برآیندسازی و در نهایت از جامعه زدوده شود. اگر هدف انقلاب اسلامی، ترسیم و تربیت انسان موحد الهی و تأسیس جامعه‌ای خداپسند است، چنین آرمانی با انقلابی مستمر محقق خواهد شد.

وی درباره اهداف انقلاب اسلامی ایران توضیح داد: هدف انقلاب، رساندن انسان به مسیر رستگاری‌ست تا هم سهم خودش را در دنیا داشته باشد و هم به عاقبت‌به‌خیری انسان توجه کند. چنین هدفی امری مقطعی نیست و با تغییر عنوان نظام سیاسی حاکم بر جامعه از حکومت پادشاهی به جمهوری اسلامی تحقق نخواهد یافت، بلکه با این نگاه به مفهوم انقلاب باید توجه داشته باشیم که انقلاب امری مستمر و مدام است؛ بنابراین در گام اول با استقرار نظام سیاسی جدید زمینه‌سازی حرکت به سوی ارزش‌های الهی در جامعه فراهم شده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: درواقع موتور حرکت‌دهنده ظرفیت‌ها و استعدادهای جامعه به سوی رستگاری با استقرار نظام جدید روشن شده است، ولی در گام دوم، مسیر انقلاب با پیگیری برای استقرار ارزش‌های انقلاب در جامعه طی خواهد شد که این گام پایان‌پذیر نیست و حرکتی مستمر است تا ارزش‌های الهی که در جامعه شناسایی می‌شود، مورد برنامه‌ریزی و حرکت به سوی استقرار و تجلی فضایل الهی در جامعه قرار گیرد؛ بنابراین انقلاب همیشه مستمر، در جریان و زنده است. گام سومی که باید به آن توجه داشت، این است که همزمان با گام دوم باید در مسیر حرکت انقلاب به آسیب‌شناسی بپردازیم.

وی گفت: آسیب‌شناسی از مسیر حرکت انقلاب و جرح و تعدیل‌هایی که در این حرکت باید انجام شود، امری اجتناب‌ناپذیر است. قطعاً انسان دچار خطا می‌شود و در چنین حرکت بزرگی به پهنای امت اسلامی، امکان زدودن همه اشتباهات در یک حرکت غیرقابل تصور است. در این نگاه متعالی باید در بیعت خود با امامین انقلاب و شهدای بزرگوار توجه داشته باشیم که استمرار حرکت انقلاب و تلاش برای استقرار ارزش‌های الهی در جامعه اعم از امور مادی و معنوی و فراهم کردن رفاه و آسایش مردم همراه با تلاش برای استمرار معنویت و اخلاق در جامعه و حرکت به‌ سوی رستگاری، تعهدی‌ست که میان ما، شهدا و اولیای الهی در تاریخ برقرار شده است.

مرتضوی اظهار کرد: از مهمترین علل و سرسلسله‌های اساسی در شکل‌گیری انقلاب، انباشته‌ای از تقاضاها و مطالبه‌های مردم در ادوار گوناگون تا سال 57 بود. پس این بیعت هم بیعتی تاریخی با همه موحدان، رزمندگان و ایثارگران در تاریخ است، لذا مغتنم شمردن چنین فرصت‌هایی که به‌مناسبت ایام‌الله دهه فجر در مراسم‌های مرتبط با این ایام فراهم می‌شود و جمع شدن برادران و بزرگوارانی که در ذیل چنین خیمه‌هایی برای تجدید بیعت با آرمان‌های شهدا و میثاق با فرامین امامین انقلاب دور هم جمع می‌شوند، ضرورت دارد تا ریشه‌های وقوع انقلاب دوباره مرور شود و اهداف عالیه‌ای که از زبان رهبران انقلاب در دوره نهضت و پس از آن برای مردم ترسیم شده است، مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: با این خودارزیابی، خودمان را نسبت به اهداف اولیه انقلاب در چنین بیعت‌هایی، دوباره تنظیم می‌کنیم. با این سخنان قصد داشتم توجه مردم را به مسیری جلب کنم که بعضاً با فاصله گرفتن ذهن از جملات امامین انقلاب ابهاماتی شکل گرفته باشد که بعضی از اظهار نظرهای مسئولان در ادوار گوناگون از پشت تریبون‌های رسمی نظام هم در افزایش این ابهامات بی‌تأثیر نبود. باید چنین فرصتی را مغتنم بشماریم و با بازخوانی علل و ریشه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی و دعوت خودمان به نظام اسلامی که مکرراً از زبان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بیان شده است، خود را در مسیر حرکت و پیگیری امورات مردم بازترسیم کنیم.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha