طرح «امنیت محله محور» در همدان اجرا می‌شود
کد خبر: 4194842
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴

طرح «امنیت محله محور» در همدان اجرا می‌شود

فرمانده انتظامی استان همدان گفت: طرحی با عنوان «امنیت محله محور» برای پاکسازی نقاط مختلف محلات از خرید و فروش مواد مخدر در حال برگزاری است که در این طرح از ظرفیت افراد اثرگذار محلات و معتمدان محل استفاده می‌شود.

سردار سلمان امیری فرمانده انتظامی همدانبه گزارش ایکنا از همدان، سردار سلمان امیری، فرمانده انتظامی استان همدان، امروز ۳۰ دی‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در حال حاضر جنگ شناختی واضحی در دنیا شکل گرفته است، جریانی که امروز از زبان کارشناسان این امر و حتی خود دشمنان به وضوح شنیده می‌شود، برای مقابله با این مسئله باید به صورت واقعی روبرو شد.

وی افزود: امروز ذهن ما توسط دشمن در حال دستکاری است و این با استفاده از ابزار هوشمندی که در دست داریم رقم می‌خورد، هوش مصنوعی در ابتدا علایق ما را به عنوان کاربری که از فضای مجازی استفاده می‌کند شناسایی کرده و سپس شروع به مدیریت ما و دستکاری ذهنی ما می‌کند و در نهایت موجب می‌شود ما ادراک درست خود را از دست بدهیم.

امیری با بیان اینکه خبرنگاران زبان و قلم واقعی جامعه هستند و اکر دستکاری ذهنی بر روی آنها انجام شود جامعه هم از واقعیت‎‌های موجود منحرف می‌شود، بیان کرد: ضرورت ورود به این عرصه داشتن آگاهی است تا با احتیاط از معابر مین این جنگ شناختی عبور کنیم، اما اگر با آگاهی وارد این فضا نشدیم و غفلت کردیم به مرور داستان تغییر می‌کند.

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه دشمن شناسی یعنی فرق بین خودی و غیر را بدانیم، توضیح داد: این موضوع در جنگ شناختی می‌تواند به عنوان معبری ما را از میدان مین به سلامت عبور دهد .دشمن امروز خبیثانه عمل می‌کند و دوگانگی حقوق بشر از رفتارهای آنان به خوبی نمایان است، اگر مدافع حقوق زن و کودک هستند آیا کودکان و زنان غزه و یا زنان و کودکانی که در حادثه کرمان به شهادت رسیدند از حقوق بشر برخوردار نیستند؟

امیری یادآور شد: دشمن با تعارض در ارائه حقوق بشر برای مواردی که خود می‌خواهد جنجال به پا می‌کند و از طرفی بر کودک کشی نه تنها چشم می‌پوشند بلکه ابایی ندارند که ابراز کنند کودک کشی راه انداخته‌اند. اما به لطف خداوند و با حضور خوب مردم که در عرصه‌های مختلف ایستاده‌اند این توطئه‌ها تا حدودی خنثی شده و اقتدار جمهوری اسلامی باعث شده امنیت داخلی ما افزایش پیدا کند، با حرکاتی که اخیرا سپاه و سربازان گمنام در انتقام حادثه کرمان انجام داد به زودی شاهد اضمحلال استکبار جهانی خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه آنچه که امروز به آن احتیاج داریم احساس امنیت است، گفت: نوع انتقال خبر، کشف واقعه، خروجی یک دستگیری و پاکسازی یک منطقه یا به گونه‌ای است که می‌تواند امنیت افزا باشد یا در کاهش آن اثرگذار باشد. احساس امنیت چند ضلع دارد که یکی از آنها اصحاب رسانه هستند. 

امیری با اشاره به اینکه آگاه سازی به موقع در این زمینه بسیار مهم است، ابراز کرد: این مهم نیاز با تدبیر دارد، بیان انتظارات دوسویه مردم و مسئولان وظیفه اصحاب رسانه است،  در ترویج قانون‌مداری اصحاب رسانه نقش موثری دارند، گاهی تعامل و همکاری مردم با نیروی انتظامی به دست اصحاب رسانه رقم می‌خورد.

وی گفت:80 درصد از اقدامات پلیس باید ایجابی باشد و ۲۰ درصد سلبی، البته نقش دستگاه‌های مختلف در انتظام بخشی جامعه باید رعایت شود، امنیت حاصل مشارکت اجتماع است، در غیر این صورت هر قدر برخورد سلبی و اعمال قانون و ... هم وجود داشته باشد اما پلیس نمی‌تواند امنیت را ایجاد کند.

امیری با اشاره به اینکه جرم یک پدیده ناهنجار اجتماعی است، تصریح کرد: هوشیاری و توجه به هشدارهای پلیس نقش مهمی در کاهش جرم در جامعه دارد.

فرمانده انتظامی استان به ارائه آماری طی 9 ماهه نخست سال پرداخت و گفت: 868 هزار و ۷۴۷ مورد تماس با پلیس در این مدت برای طرح شکایت انجام گرفته است، ۳۲۱ هزار و ۵۶۷ مورد آن عملیاتی شده که این اقدامات نسبت به مدت مشابه گذشته 3 درصد افزایش داشته است، ۵۲۵ هزار و ۲۲۲ مورد راهنمایی و ارشاد ثبت شده که ۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. ۱۷ هزار و ۳۶۳ طرح مختلف برنامه برگزار شده، ۲۶ مورد طرح مناسبتی بوده همچون امنیت نوروز، ماه رمضان و شب‌های قدر و روز قدس، پیاده روی اربعین و تشییع پیکر شهدای گمنام و ... و 905 جلسه همگانی در کانون‌های فرهنگی و مساجد برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری مطالبه‌گری از ادارات استان در حال انجام است، یادآور شد: جلسات متعددی با سازمان‌ها در مورد مسئله سرقت شکل گرفته و طرحی در استان به تبع کشوری در حال برگزاری است با عنوان «امنیت محله محور» که در این طرح از ظرفیت افراد اثرگذار محلات و معتمدان محل استفاده می‌شود. کلانتری محلات در حوزه‌های مختلف در این زمینه از افراد ثبت‌نام می‌کند تا نقاط آلوده محلات از مواد مخدر پاکسازی شود، از اصحاب رسانه درخواست می‌کنیم در این زمینه نیز همراهی داشته باشند.

امیری با اشاره به اهتمام نیروی انتظامی در جمع آوری معتادان متجاهر گفت: تا زمانی که این افراد در سطح در جامعه دیده شوند نمی‌توانیم بگوییم اولویت ما جمع آوری معتادان متجاهر است، لذا باید جدی تر در این زمینه وارد عمل شد.

وی با اشاره به وضعیت سرقت در 9 ماه نخست سال گفت: در نیمه اول سال شاهد رشد سرقت بودیم اما طی سه ماه گذشته با کاهش آن روبرو بودیم؛ در کل آمار 9 ماهه ۴ درصد افزایش سرقت نسبت به مشابه سال گذشته داشتیم، اما ۷ درصد آمار کشف وقوع افزایش پیدا کرده است.

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه پاسگاه انتظامی بابانظر و کلانتری ۲۱ استادان طی سالجاری راه اندازی شد، افزود: در ابتدای سال آتی نیز یک کلانتری افتتاح خواهد شد. در طرح معتذرین ۳ هزار و ۷۴۸ پرونده به کمک ‌دادگستری به مصالحه رسیده است. یعنی ۷۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده منجر به صلح شده است. ۶ هزار و ۷۲۵ مورد تماس تلفنی با سامانه ۱۹۷ داشته‌ایم. 

وی یادآور شد: همشهریان هر موضوع فساد اقتصادی سراغ دارند با شماره ۰۹۶۳۰۰ تماس بگیرند و هم‌چنین برای ارتباط با پلیس فتا می‌توانند شماره ۰۹۶۳۸۰ را مد نظر داشته باشند. در پیگیری پرونده‌های امنیت اقتصادی ۳۱۰ میلیارد تومان ارزش ریالی کالاهای مکشوفه بوده است.

امیری بیان کرد: در مورد کشفیات مهم جرائم اقتصادی از جمله زمین خواری و فرار مالیاتی و... ۹۵ درصد افزایش داشتیم که این مهم با گزارش‌های دریافتی مردم حاصل شده است، در حوزه مواد مخدر کشف ۶ تن و ۸۶ کیلو انواع مواد با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه روبرو بوده است، انجام ۱۰ هزار و ۹۴۱ مورد اقدامات پلیسی در حوزه مواد مخدر با ۳۲ درصد افزایش و بیش از ۲ هزار فروشنده مواد مخدر دستگیر شده‌اند. 

فرمانده انتظامی همدان از شناسایی ۴۶ باند فعال در امر سرقت خبر داد و گفت: در این زمینه ۱۱۴ نفر از سابقه‌داران دستگیر شده اند، ۴۳۴ سارق حرفه‌‌ای دستگیر شدند. در این زمینه بیش از ۱۰۰ کارت بانکی مسدود سازی شد و ۹۱ میلیارد تومان به مال باختگان عودت شد.

وی با اشاره به اینکه 51 درصد جرایم سایبری طی 9 ماه نخست سال افزایش پیدا کرده است، گفت: اولویت ما در سال جاری برخورد با جرایم و کلاهبرداری‌های اینترنتی بود که نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد افزایش کشف داشتیم. مهمترین جرم سایبری برداشت اینترنتی بوده است.

امیری در پایان با اشاره به آمار تصادفات از ابتدای سال تا پایان آذرماه گفت: آمار فوتی تصادفات 5 درصد کاهش داشته است، تصادفات جرحی ۹ درصد کاهش و تصادفات خسارتی ۱۹ درصد افزایش داشته است، هم‌چنین مجموع تصادفات ۱۲ درصد افزایش داشته است. بیشتر آمار تصادفات حادثه‌ساز مربوط به سبقت و سرعت غیرمجاز است که در ۳۰ کیلومتری بیرونی شهرها اتفاق می‌افتد. 

انتهای پیام
captcha