ترویج نماز در جامعه نیازمند آموزش و تبلیغ است
کد خبر: 4194189
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
مشاور علمی و فرهنگی ستاد اقامه نماز:

ترویج نماز در جامعه نیازمند آموزش و تبلیغ است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی گفت: برای ترویج نماز در جامعه به‌ویژه در میان جوانان هشت کار را می‌توان انجام داد که چهار موضوع آن آموزشی و چهار موضوع دیگر آن تبلیغی است.

سید جواد بهشتی

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، مشاور علمی و فرهنگی ستاد اقامه نماز در اجلاس نماز شهرستان قزوین و گرامیداشت «رضا یزدان‌پناه»(الگوی ترویج اقامه نماز) که شب گذشته، ۲۵ دی‌ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد خاتم‌الانبیا(ص) برگزار شد، با اشاره به سه موضوع بزرگداشت شخصیت‌ها، نماز و اذان، گفت: یکی از مأموریت‌هایی که خدا به پیامبر(ص) داد گرامیداشت یاد قهرمانان بود.

وی ادامه داد: خداوند به پیامبر(ص) فرمود: «ابراهیم» را یاد کن و اجازه نده این شخصیت در حافظه‌ها گم شود، کسی که یک تنه در برابر همه ایستاد تا آیین خود را جهانی کند نباید فراموش شود. «مریم» را یاد کن بانویی طیب و طاهر که مادر عیسی مسیح است. «موسی» و «هارون» را یاد کن، دو برادری که فرعون زمان را درهم شکستند. «اسماعیل» را یاد کن، نوجوانی که حاضر شد تسلیم فرمان خدا باشد، زیرا همه مسلمانان باید این شخصیت‌ها را بشناسند‌.

این مبلغ دین بیان کرد: همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) اهمیت زنده نگه‌داشتن قهرمانان را از فرمانداری یک شهر بالاتر می‌دانست ما نیز باید در این راه قدم برداریم، همان کاری که در مراسم حاضر در حال رقم خوردن است، زیرا امروز فرزندان ما به الگو نیاز دارند. بنابراین، باید تلاش کنیم مدیر نمونه، کارگر نمونه، معلم نمونه، بانوی نمونه و سایر اقشار که در کارشان نمونه هستند را به کودکان و نوجوانانمان معرفی کنیم.

وی اظهار کرد: کتاب قرآن، سه هزار قصه دارد و اگر خاطرات و قصه‌ها اهمیت نداشتند خداوند این همه قصص قرآنی تعریف نمی‌کرد. بنابراین، تجربیات زندگی کسانی مانند رضا یزدان‌پناه باید مکتوب شود و در اختیار آیندگان قرار گیرد.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موضوع ترویج نماز در جامعه به‌ویژه در میان جوانان گفت: در این باب همه ما از کوچک و بزرگ، زن و مرد مسئول هستیم. پیامبر(ص) فرمود وقتی مشکلی در جامعه پیش می‌آید آن را گردن هم نیندازیم بلکه باید هر کسی سهم خودش را در حل آن به‌درستی‌ انجام دهد.

وی ادامه داد: در این راه هشت کار را می‌توان انجام داد که چهار موضوع آن آموزشی و چهار موضوع دیگر آن تبلیغی است؛ بله نماز احتیاج به آموزش دارد، آموزش قرائت نماز که در دوره ابتدایی باید این کار انجام شود؛ آموزش مفاهیم که باید به‌درستی صورت گیرد، در نظر داشته باشید اگر تکرار در جملات اذان و نماز را کنار بگذاریم از اول اذان تا پایان نماز ۳۵ جمله است، جملات کوتاهی که باید بکوشیم مفاهیم و معنای بلند آن‌ها را به‌درستی آموزش بدهیم البته بدانیم منظور از مفاهیم ترجمه نیست و اگر بتوانیم این ۳۵ جمله را در دوره ابتدایی درست آموزش بدهیم و این آموزش در طول تحصیل فرد استمرار داشته باشد، موفق خواهیم بود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: سومین موضوع آموزشی، آموزش احکام نماز به کودکان و نوجوانان است که برای این کار منابع اعم از کتاب و نرم‌افزار وجود دارد، فقط همت می‌خواهد که باید داشته باشیم و آموزش چهارم، آموزش اسرار نماز است، اسرار نماز درواقع پاسخ به این سؤال نوجوانان است که چرا نماز بخوانیم؟ که منابع آن هم موجود است و کتاب‌های مختلفی در باب اسرارالصلاة توسط علما نوشته شده است.

بهشتی در پایان در خصوص تبلیغ برای نماز گفت: نماز و دین احتیاج به تبلیغ و اطلاع‌رسانی دارد و خدا هم از پیامبر تبلیغ دین را می‌خواهد منتها تبلیغ سلیقه و هنر لازم‌ دارد، به گونه‌های مختلفی برای نماز می‌توانیم انجام دهیم، ابتدا باید برای نماز تبلیغ محیطی داشته باشیم، می‌توانیم هنرمندان شهر را جمع کنیم و از آن‌ها بخواهیم برای نماز کار هنری برای تبلیغ تولید کنند. تبلیغ بعد از نمازهای یومیه دومین نوع تبلیغ است و تبلیغ در فضای مجازی یکی دیگر از انواع تبلیغ برای نماز است.

خبرنگار: زهرا عبداللهی

انتهای پیام
captcha