پایان بی‌سوادی در فارس با اجرای طرح روستای باسواد
کد خبر: 4194083
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
معاون آموزش و پرورش فارس خبر داد:

پایان بی‌سوادی در فارس با اجرای طرح روستای باسواد

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس از اجرای طرح «روستای باسواد» در سطح روستاهای این استان با هدف شتاب‌بخشی به پایان بی‌سوادی در روستاها خبر داد.

سومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان فارس، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، مجید احمدی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس امروز، ۲۵ دی‌ماه در سومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان فارس گفت: درصد باسوادی سوادآموزی فارس در گروه هدف به بالاتر از ۹۸ و نیم درصد رسیده است و این از برکات فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در تشکیل نهاد مقدس نهضت سوادآموزی است.

وی اظهار کرد: بی شک رسیدن به درصد باسوادی از ۴۸.۵ درصد در سال ۱۳۵۷ به بالای ۹۸.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ نتیجه یک حرکت انقلابی، جهادی و همه‌جانبه است.

احمدی با بیان اینکه تعامل و مساعدت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با حوزه سوادآموزی به تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی کمک می‌کند، تصریح کرد: گستردگی جغرافیایی، مهاجرپذیری عدم انگیزه باقی‌مانده سوادآموزان برای حضور در دوره‌های سوادآموزی و... از جمله مشکلات ما در مسیر سرانجام بخشی به سوادآموزی است.

وی گفت: عوامل فرهنگی و اجتماعی از مهم‌ترین دلایل ترک تحصیل بسیاری از افراد است در اغلب خانواده‌هایی که نوجوان و جوان محروم از تحصیل دارند معمولاً تفکر سنتی و قدیمی حاکم است که این موضوع، هم خود فرد، هم خانواده و هم به جامعه را دچار مشکل می‌کند.

احمدی ادامه داد: در این راه نیاز مبرم به کمک همه‌جانبه دستگاه‌ها برای شناسایی، جذب و نگهداشت این افراد است. همچنین اجرای دو طرح محله محور و روستای باسواد از جمله برنامه‌های سوادآموزی در سال جاری جهت حل مشکلات است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس گفت: موضوع اقتصاد از دیگر عوامل ترک تحصیل است و شورای پشتیبانی سوادآموزی در رفع این مشکل می‌تواند با برنامه‌ریزی نقش مؤثری ایفا کند.

وی، مردمی‌سازی نهضت سوادآموزی را از اهداف کلان نظام برشمرد و گفت: استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی سوادآموزی مدرسه محور، معلمان، شورای پشتیبانی سوادآموزی و ظرفیت دستگاه‌های اجرایی از برنامه‌های مردمی‌سازی نهضت سوادآموزی است.

احمدی ادامه داد: اگر سوادآموزی پیشرفتی در این عرصه داشته به کمک گروه‌های مردمی بوده است و باید در ادامه نیز تا رسیدن به سرانجام بخشی سوادآموزی کار را به همین گروه جهادی و مردمی سپرد.

وی از اجرای طرح «روستای باسواد» در استان فارس خبر داد و افزود: این طرح راهکاری برای شتاب‌بخشی به پایان بی‌سوادی در روستاهای فارس با استفاده از ظرفیت مردمی‌ است لذا این طرح مردم پایه با سیاست فرصت برای مشارکت همگانی با هدف ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور طراحی و اجرایی می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌ و پرورش فارس گفت: این طرح زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا گروه‌های کوچکی از روستاها با عنوان «شورای سواد روستا» با دغدغه حل مسائل آموزشی و تربیتی روستای خود را پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: ارائه طرح‌های تشویقی در راستای جذب سوادآموزان بسیار موثر است. نهضت سوادآموزی سالانه بالغ بر ۳۸ هزارنفری در سنین ۱۰ تا ۶۰ سال تحت پوشش برنامه‌های خود دارد؛ لذا فراهم کردن بستر مناسب از طرف سوادآموزی جهت ارائه مهارت‌های اساسی توسط ادارات مختلف ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام
captcha