اهمیت اعتکاف در دنیای امروز
کد خبر: 4193947
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

اهمیت اعتکاف در دنیای امروز

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی گفت: امروزه با توجه به فضای مجازی و بسترهای مختلفی که برای گناه وجود دارد و انسان را به اشکال مختلف درگیر و از خداوند متعال، حقیقت و معنویت غافل می‌کند اعتکاف ضرورت و اهمیت بیشتری دارد.

حجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اعتکاف در لغت به معنای حبس، به مدتی طولانی در کنار چیزی ماندن است، گفت: در بیان قرآن کریم، اهل بیت(ع) و در شریعت مقدس اسلام اعتکاف از توقف در مسجد برای عبادت و انس با خداوند است.

وی با بیان اینکه اعتکاف پیشینه طولانی دارد و قبل از اسلام مرسوم بوده است، افزود: اعتکاف به معنای حضور در مسجد به مدت چند روز است که حداقل آن سه روز است. فردی که در مسجد معتکف می‌شود باید احکام خاصی را رعایت کند که از جمله وظایف او روزه گرفتن و ترک پاره‌ای از لذایذ است.

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی در خصوص فلسفه اعتکاف بیان کرد: اعتکاف بریدن از دنیا و آماده کردن خویشتن برای ادامه زندگی در پرتو دستورات خداوند است، اینکه فرد روح و جان خود را صیقل دهد و زنگارهای گناه و معصیت را از بین ببرد.

وی بازگشت به خویشتن و حرکت به مسیری که خداوند متعال برای انسان طراحی و ریل‌گذاری کرده است را از جمله حکمت‌های اعتکاف دانست و تصریح‌ کرد: عبودیت و بندگی خدا، خلاصی از اسارت نفس اماره، خواهش‌ها و لذایذ و غرایزی که بیشتر جسم ما به آن تمایل دارد و مزه کردن معنویت از جمله فلسفه‌های اعتکاف است.

حجت‌الاسلام دلدار افزود: بسیاری از  لذت‌ها در امور مادی وجود ندارد و لذت‌های اصیل و ماندگار، روحانی است، لذا اعتکاف فرصت و زمینه‌ای است که انسان یک مقدار بیشتر از لذت‌های معنوی فیض ببرد و دست از لذت‌های حرام مادی و جسمانی بکشد.

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پیام عبودیت و بندگی در همه عرصه‌های زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و خانوادگی از دستاوردهای اعتکاف است، افزود: مهم‌ترین زمان اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان است که مورد اهتمام پیامبر اکرم و ائمه(ع) بوده است.

وی با بیان اینکه ایام اعتکاف ماه رجب را ایام‌البیض می‌گویند به‌دلیل اینکه شب‌های این روزها نورانی است، گفت: اعتکاف جهات مختلفی دارد که بصیرت‌افزایی، معرفت‌افزایی، آموزش مسائل اخلاقی، احکام و اعتقادی و انس با خدا از جمله اتفاقات خوبی است که برای جوانان و نوجوانان می‌افتد.

حجت‌الاسلام دلدار با بیان اینکه عوامل غفلت و دوری از خدا در این عصر بسیار است، اظهار کرد: امروزه با توجه به فضای مجازی و بسترهای مختلفی که برای گناه وجود دارد و انسان را به اشکال مختلف درگیر و از خداوند متعال، حقیقت و معنویت غافل می‌کند اعتکاف ضرورت و اهمیت بیشتری دارد.

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای کسانی که بیشتر در معرض غفلت هستند اعتکاف ضرورت بیشتری دارد به‌ویژه جوانان و نوجوانان و کسانی که در طرح و نقشه دشمن قرار دارند و می‌خواهند آن‌ها را از رسالت و وظیفه خودشان غافل کنند. با توجه به اینکه فضا و افراد خاص هستند، اعتکاف در وجود انسان بسیار مؤثر بوده و سرنوشت او را می‌تواند تغییر دهد.

حجت‌الاسلام دلدار یادآور شد: مبلغان باید برای تبیین حقایق و معارف و نقشه‌های دشمن از هر فرصتی بهره ببرند و چه فرصتی بهتر از اعتکاف که قلب‌ها و دل‌ها آماده است برای اینکه بذر معرفت و بصیرت کاشته شود، لذا باید این فرصت را غنیمت شمرد.

انتهای پیام
captcha