۳۲ عامل مرتبط با جنایت تروریستی کرمان دستگیر شده‌اند
کد خبر: 4192472
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
دادستان کرمان:

۳۲ عامل مرتبط با جنایت تروریستی کرمان دستگیر شده‌اند

مهدی بخشی با بیان اینکه برخورد دستگاه قضائی با مسببان و پشتیبانی‌کنندگان جنایات تروریستی کرمان پشیمان‌کننده است، گفت: تاکنون ۳۲ نفر در رابطه با این جنایت دستگیر شده و در حال بازجویی هستند.

مهدی بخشی دادستان کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، مهدی بخشی، دادستان کرمان شامگاه، ۱۶ دی‌ماه در گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای مرکز کرمان در خصوص بررسی ابعاد جنایت تروریستی در گلزار شهدای کرمان، با بیان اینکه از همان لحظات اول وقوع انفجار بررسی‌ها در سه محور پیشگیری و برآورد اطلاعاتی، طرح و برنامه و اقدام و عمل در دستور کار قرار گرفت، گفت: علاوه بر وجود کمیته ایمنی و امنیت ستاد برگزاری مراسم سالگرد شهید سلیمانی، برای نخستین بار امسال کمیسیون خاصی توسط نهادهای اطلاعاتی برای مراسم تشکیل شد و چهار جلسه داشت که دو جلسه با حضور معاونان ویژه وزارت اطلاعات بود و تدابیری که باید، اندیشیده و پیش‌بینی‌هایی در زمینه نیروی بیشتر و... از ماه‌ها قبل انجام شد.

وی با اشاره به کشفیاتی قبل از مراسم سالگرد و بیان اینکه امسال حجم تهدیدات بسیار زیاد بود، افزود: با اقدامات نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در دو سه ماه گذشته تعداد بسیاری از عوامل انتحاری که قصد عملیات انتحاری داشتند، از جمله ۲۳ عنصر داعشی آماده عملیات انتحاری دستگیر شدند که تاکنون به دلایلی اطلاع‌رسانی نکردیم.

دادستان کرمان با بیان اینکه هر کدام از ۱۶ بمبی که امسال در کرمان کشف شد، قدرت انفجارشان از جلیقه‌های منفجر شده در این حادثه بیشتر بود، ادامه داد: به دلیل شکست مفتضحانه اسرائیل از حماس، مانند مار زخمی دنبال انتقام از شهید سلیمانی و مکتب حاج قاسم بودند و گروه‌هایی که دنبال این انتقام بودند امسال منسجم شده و برنامه داشتند. خبرهایی بود که می‌خواهند اقداماتی انجام بدهند لذا تمام استان پای کار آمد و شبانه‌روز از چندین ماه قبل همه امکانات نیروهای مسلح بسیج و حتی ریزپرنده‌ها فعال شد.

بخشی با بیان اینکه تمام منطقه گلزار شهدا به وسیله وسایل الکترونیکی و سگ‌های یابنده مواد منفجره و دوربین‌های حرارتی چک شد، تصریح کرد: وجود چند شهید و ۱۹ مجروح از نیروی انتظامی نشان می‌دهد که نیروها در محل حضور داشتند و منطقه رها نبوده است.

وی با رد شایعه مبنی بر جاسازی بمب اول در سطل زباله بوده، بیان کرد: خودروی پژوی نقره‌ای مستقر در محل انفجار بررسی شده و مشخص شد کارت تردد داشته و باید تجهیزاتی برای موکب می‌آورد. عنایت الهی بود که پژو در آنجا قرار گرفته بود و اگر نبود، میزان تلفات و مجروحان بیشتر بود زیرا ساچمه‌های زیادی به خودرو برخورد کرده و مانند مانع عمل کرد.

بخشی با اشاره به کشف محل ساخت کمربندهای انفجاری و همچنین اقداماتی که برای ارتقای زیرساخت‌های امنیتی و اطلاعاتی گلزار انجام شده، اظهار کرد: از کمیسیون امنیت مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح در استان حضور یافته و در حال بررسی موضوع هستند و ما تاکنون به قصوری نرسیدیم و شاهد تلاش شبانه‌روزی قبل از مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی بوده‌ایم. اگر در آینده براساس نظریات کارشناسان به مدرک و سندی مبنی بر قصور یا اشتباهی بشویم برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه، امنیتی و... امسال بیشتر شده و تعداد نیروها افزایش یافته بود و از لحاظ فنی و هوشمند اقدامات قابل توجهی انجام گرفته بود، تصریح کرد: امسال پایگاه اطلاعاتی ویژه‌ای برای برگزاری مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی تشکیل شد، دوربین‌های حرارتی و استفاده از پهپاد را داشتیم و با توجه به آسیب‌شناسی و پیش‌بینی جمعیت بیشتر در سال‌جاری، اقدامات انجام شده بود که مستند است.

دادستان کرمان درباره دستگیری عوامل دخیل در حادثه تروریستی کرمان، اظهار کرد: هویت یکی از دو عامل انتحاری شناسایی شده و تاجیک بوده و در حال بررسی برای شناسایی هویت مابقی هستند. دو نفر عامل انتحاری که قصد عملیات در مراسم تشییع شهدا را داشتند نیز شناسایی و تعیین تکلیف اطلاعاتی شدند. تاکنون ۳۲ نفر در رابطه با این جنایت تروریستی دستگیر شده و در حال بازجویی هستند.

وی برخورد دستگاه قضائی با مسببان و پشتیبانی‌کنندگان این جنایات را پشیمان‌کننده دانست و گفت: بعد از جنایت تروریستی، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها شاهد نشر اکاذیب هستیم که در راستای سیاست اسرائیل، تلاش دارند نیروهای نظام و امنیتی را زیر سؤال ببرند که بنابر دستور دادستان کل کشور برخورد خواهد شد و تعداد زیادی شناسایی شده و احضار و برخی جلب خواهند شد.

دادستان کرمان در پایان با بیان اینکه تیم تروریستی حادثه ۱۳ دی و عوامل آن جمع‌آوری شده است، اظهار کرد: نباید غافل بشویم و باید مراقب باشیم. راه شهید سلیمانی قطعاً پر رهرو است؛ دشمن قصد دارد این مسئله را کم‌رنگ کند اما موفق نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha