درخشش تواشیح لردگان در مسابقات هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی آموزش‌وپرورش
کد خبر: 4191134
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷

درخشش تواشیح لردگان در مسابقات هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی آموزش‌وپرورش

رئیس دارالقرآن امام خمینی(ره) آموزش‌و‌پرورش شهرستان لردگان از درخشش گروه‌های تواشیح این شهرستان در مسابقات هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی مراکز دارالقرآن آموزش‌وپرورش استان خبر داد.

گروه های تواشیح لردگان

رضا فتاحی، رئیس دارالقرآن امام خمینی(ره) آموزش‌و‌پرورش شهرستان لردگان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به افتخارآفرینی این شهرستان در مسابقات هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی مراکز دارالقرآن آموزش‌وپرورش استان و کسب سه مقام برتر استانی، اظهار کرد: در این دوره از مسابقات، گروه تواشیح دانش‌آموزان دختر شهرستان لردگان مقام اول استان را کسب کرد، همچنین گروه فرهنگیان آقا مقام اول و گروه فرهنگیان بانو نیز مقام سوم استان را در این رویداد قرآنی کسب کردند.

وی در خصوص ساز و کار تشکیل گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی در سطح مدارس شهرستان لردگان، ادامه داد: دارالقرآن آموزش‌وپرورش شهرستان در راستای تشکیل این گروه‌ها، فراخوانی را در مدارس منتشر و افراد مستعد علاقه‌مند به همکاری را شناسایی کرد که در نهایت توانستیم سه گروه را شامل دو گروه فرهنگیان و یک گروه دانش‌آموزان دختر تشکیل دهیم؛ در حوزه دانش‌آموزان پسر اما کسانی که اعلام آمادگی کردند در مناطق و مدارس مختلف پراکنده بودند که امکان تجمیع و گردآوری آنان در جلسات و تمرین‌های حضوری مهیا نبود. البته سال گذشته گروه پسران فعال بود و توانست مقام دوم استان را کسب کند. 

فتاحی با بیان اینکه مسابقات تواشیح و هم‌خوانی آموزش‌وپرورش به‌صورت مجازی و با ارسال آثار برگزار شد، گفت: ما نیز بعد از تشکیل سه گروه تواشیح، برنامه‌های تمرین را آغاز کردیم و دوره‌های فشرده تمرین به همراه ارائه مباحث و نکات آموزشی در زمینه تجوید یا صوت و لحن و... برای اعضای گروه‌ها برگزار شد که در نهایت، ضبط آثار بر طبق ضوابط و آیین‌نامه انجام و به اداره‌کل ارسال شد. 

این قاری ممتاز چهارمحال و بختیاری به برخی مشکلات فعالیت گروه‌های تواشیح اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه در تواشیح یک کار جمعی شکل می‌گیرد ما با تعداد افراد بیشتری سروکار داریم که هماهنگی و گرد هم جمع کردن آنها ممکن است دشوار باشد ضمن اینکه فضای مناسب برای تمرین و آموزش نیز باید مهیا باشد که اینها هزینه‌هایی را بر گروه‌ها تحمیل می‌کند.

فتاحی تصریح کرد: می‌طلبد نهادهای قرآنی در کنار آموزش‌وپرورش قرار گیرند و گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی به‌ویژه در بخش دانش‌آموزان را حمایت کنند تا شاهد بروز و ظهور استعدادها در این عرصه باشیم و گروه‌های خوبی از دل همین رویدادها به جامعه قرآنی استان معرفی شوند. 

این مدرس قرآن نقش خانواده‌ها در همراهی با دانش‌آموزان در انجام فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی مدارس را یادآور شد و توضیح داد: اگر ارتباط و تعامل مطلوب بین خانواده‌ها و مدارس شکل بگیرد این همراهی بیشتر خواهد شد؛ ضمن اینکه رویکرد تشویقی نیز باید نسبت به دانش‌آموزان قرآنی هم از سوی خانواده و هم مدرسه مورد توجه قرار گیرد تا نوجوانان در این عرصه ماندگار شوند و به فعالیت بپردازند. 

فتاحی با تأکید بر تواشیح به عنوان هنر دینی که باعث جذب نسل نوجوان و جوان به حوزه دینی و قرآنی می‌شود، گفت: تواشیح از هنرهای آوایی اصیل و جذاب جهان اسلام است که همواره در مسیر تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) نقش مهمی ایفا می‌کند و پرداخت به این هنر اسلامی در بین نسل جدید در دنیای سرشار از انواع موسیقی‌های بی‌ارزش و بی‌معنا حقیقتاً موضوعیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. با این رویکرد تلاش می‌شود نه فقط در زمینه تواشیح بلکه سایر رشته‌های قرآنی به‌ویژه حفظ و قرائت دانش‌آموزان را ترغیب و تشویق کنیم. 

وی افزود: رویکرد ما این است که از دانش‌آموزان برتر قرآنی برای تلاوت قرآن در محافل انس با قرآن دعوت می‌کنیم تا هم به صحنه آشنا شوند و اعتماد به نفس پیدا کنند و هم مورد تشویق قرار گیرند و انگیزه‌مند شوند. همچنین محافل قرآنی با مشارکت دانش‌آموزان قرآنی در مدارس برگزار می‌شود تا فضای معنوی در این فضاهای آموزشی ایجاد و زمینه جذب دانش‌آموزان فراهم شود.

مدیر دارالقرآن امام خمینی(ره) لردگان با تصریح اینکه این مرکز مجری برگزاری آزمون عمومی حفظ قرآن است، بیان کرد: این مرکز آزمون‌های حفظ سازمان دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی را برای تمامی حافظان شهرستان از یک جزء تا حافظان کل قرآن کریم برگزار می‌کند. این مرکز همچنین در برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز آموزش‌وپرورش همکاری دارد. 

فتاحی در خصوص مشکلات دارالقرآن امام خمینی(ره)، تصریح کرد: متأسفانه تبعات کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش در دارالقرآن نیز مشهود است و امسال هیچ نیرویی به این مرکز تخصیص داده نشده و بنده به‌تنهایی مشغول فعالیت هستم، حال آنکه برای پیشبرد و رونق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی نیازمند نیروی انسانی هستیم. به‌نظرم اگر بخواهیم اتفاق مبارکی در فضای قرآنی استان رقم بخورد، همه نهادهای قرآنی باید ظرفیت‌ها و امکانات و حمایت‌های خود را به سمت آموزش‌وپرورش سوق دهند و از ظرفیت دارالقرآن‌های آموزش و پرورش نیز برای پیشبرد اهداف استفاده شود.

دبیر جامعه قرآنی عصر لردگان در خصوص برپایی جلسات خانگی قرآن کریم در سطح محلات، اظهار کرد: جلسات هفتگی قرآن در محلات شکل گرفته و هدف‌گذاری جدید ما این است که تمامی محلات و منازل در روستاها از برکت و نور این مجالس قرآنی بهره‌مند شوند و جلسات قرآنی روستایی در منازل روستاییان رونق یابد که تا کنون در ۲۰ روستا این موضوع پیگیری شده است.

انتهای پیام
captcha