فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از جرم؛ وظیفه مشترک پلیس و رسانه
کد خبر: 4190399
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از جرم؛ وظیفه مشترک پلیس و رسانه

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه رسانه‌ها زبان گویای پلیس هستند، گفت: فرهنگ‌سازی و کارهای فرهنگی قوی که وظیفه مشترک رسانه‌ها و پلیس است، زمینه بروز بزه در جامعه را کاهش می‌دهد.

مرتضی عسگری، معاون فرهنگی اجتماعی فراجا چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، مرتضی عسگری، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی چهارمحال‌وبختیاری روز گذشته، ششم دی‌ماه با حضور در دفتر ایکنای استان ضمن تسلیت شهادت سردار سپاه اسلام سیدرضی موسوی اظهار کرد: مزدورانی که می‌خواهند به اهداف اسلام ضربه بزنند اسلام‌زدایی و اسلام‌ستیزی را سرلوحه کار قرار می‌دهند که امیدواریم شر این دشمنان از سر بشریت کم شود تا مردم جهان در صلح و امنیت و آرامش زندگی کنند.

وی با ذکر اینکه فرهنگ و معارف اسلامی و قرآن در جامعه مهجور واقع شده است، ادامه داد: بسیاری از جوانان ما دوست دارند کار انجام دهند، اما زمینه کار برایشان فراهم نیست؛ بنده و مجموعه ما ارتباط نزدیکی با دبیرستان معارف اسلامی داریم که تلاش دارد دانش‌آموزان هر چه بیشتر با فرهنگ و علوم اسلامی پیوند داشته باشند.

عسگری بیان کرد: وقتی به سایر مدارس و آموزشگاه‌ها سر می‌زنیم متوجه می‌شویم که بعضاً رویکردی متفاوت از مدارس معارف دارند و وقتی انتظاراتمان را با مسئولان مدارس بیان می‌کنیم قائلند که ما محدود به همین فضا و برنامه‌های مشخص هستیم، لذا جا دارد زمینه‌ای فراهم شود که همه مدارس بتوانند از حضور اهالی دین و قرآن و معارف دینی استفاده کنند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه رسانه‌ها زبان گویای پلیس هستند، گفت: انتظار می‌رود که رسانه‌ها مأموریت‌های پلیس را برای جامعه تبیین کنند تا مردم بدانند که هر نفسی که می‌کشند و قدمی که بر می‌دارند اگر امنیت نباشد، زندگی را سراسر احساس ناامنی، اضطراب و نگرانی فرا خواهد گرفت. برای پلیس این یک افتخار است که دختران و زنان سرزمین با امنیت در اجتماع قدم بزنند و امیدواریم با تعاملی که با رسانه‌ها داریم هم این موضوع را برای مردم تبیین کنیم و هم در مقوله فرهنگ‌سازی در راستای تحقق زندگی سالم و شهروند خوب همکاری داشته باشیم.

عسگری تصریح کرد: هر بزه که در اجتماع رخ می‌دهد ریشه در این دارد که فرد بزهکار یا آموزش ندیده است و یا اگر آموزش دیده، از یادگیری نکات جدیدتر غافل شده است که امیدواریم بتوان با فرهنگ‌سازی و کارهای فرهنگی قوی که وظیفه مشترک خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و هم وظیفه پلیس است، زمینه بروز بزه در جامعه کاهش یابد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی چهارمحال‌وبختیاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر مهم‌ترین برنامه‌های کاری خود در منصب جدید اظهار کرد: همه کارهایی که در این معاونت انجام می‌شود مهم هستند و محوری‌ترین موضوع برای ما تعامل با جامعه و تحقق پلیس جامعه‌محور است؛ ما باید بتوانیم از تمام ظرفیت جامعه برای پیشگیری از جرائم استفاده کنیم.

عسگری با اشاره به اینکه مراکز مشاوره در تمامی کلانتری‌های استان فعال هستند، بیان کرد: همچنین مرکز مشاوره تخصصی پلیس در معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس مستقر است و خدمات مشاوره رایگان به جامعه هدف مانند مدارس، صنوف و اقشار مختلف مردم ارائه می‌دهد؛ همچنین شماره تلفن ۰۹۶۵۸۰ در این راستا به‌صورت شبانه‌روزی در خدمت عموم مردم است.

وی افزود: این امکان در مرکز برقرار شده تا اگر خط ۱۵۷۰ آموزش‌ و پرورش به هر علتی دچار مشکل شد، پلیس آمادگی دارد و تمهیدات در حال انجام است تا خدمات حمایتی، مشورتی و مددکاری به جامعه دانش‌آموزان و فرهنگیان و اولیا از طریق خط ۰۹۶۵۸۰ انجام شود. یعنی هر زمان مشاوران آموزش‌ و پرورش احساس کردند که جامعه مخاطبشان باید از خدمات مشاوره پلیس بهره‌مند شود، امکان اتصال دو خط فراهم می‌شود تا بلافاصله مشاوران پلیس در خدمت جامعه هدف باشند.

عسگری با تأکید بر اینکه پلیس هم در پیشگیری هم خدمات مشاوره و هم اقدامات مقابله‌ای تلاش می‌کند، اضافه کرد: کسانی که با هدف شکایت به کلانتری می‌روند، در بدو ورود به سمت مرکز خدمات مشاوره کلانتری که از مشاوران زبده و کارشناس بهره می‌برند، هدایت می‌شوند و نکته قابل تأمل این است که ۸۴ درصد از این موارد و شکایت‌ها پس از دریافت مشاوره به صلح و سازش منجر می‌شود، پیداست که افراد اگر آگاهی داشته باشند و از قبل مشاوره دریافت کنند، مشکلات نیز به خودی خود حل می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه یک روحانی در مرکز آموزش به سربازان مستقر است، گفت: در این مرکز هم موضوعات شرعی و فقهی و هم معارفی به سربازان ارائه می‌شود، همچنین مسابقات قرآن فراجا به‌صورت ویژه پیگیری می‌شود و جوایز نفیسی به برگزیدگان قرآنی فراجا اهدا می‌شود.

انتهای پیام
captcha