گیلان دچار بحران ویژه در حوزه جوانی جمعیت است
کد خبر: 4189687
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

گیلان دچار بحران ویژه در حوزه جوانی جمعیت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه گیلان دچار یک بحران ویژه در حوزه جوانی جمعیت است، گفت: افزایش آمار سقط‌ جنین از عوامل تأثیرگذار در کاهش نرخ جمعیت است و این واقعیت تلخ که از آن به‌عنوان قتل خاموش یاد می‌شود خلاف قوانین و مصداق جرم است.

قرارگاه جوانی جمعیت استان گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز، سوم دی‌ماه در شانزدهمین نشست قرارگاه جوانی جمعیت استان با اشاره به اینکه گیلان دچار یک بحران ویژه در حوزه جوانی جمعیت است، اظهار کرد: حضور خیرین در امر حمایت از مادران باردار ریشه در فرهنگ ما دارد.

وی با اشاره به روند نزولی باروری در کشور طی سال‌های اخیر، گفت: در صورت ادامه روند معیوب فعلی پیش‌بینی می‌شود در سال 1420 (در یک دوره بیست‌ساله)، یک ‌سوم جمعیت کشور سالمند خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر کشور در برهه پنجره جمعیتی قرار گرفته است، افزود: بهره‌مندی از این فرصت، مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی است و با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، فرهنگ‌سازی عمومی و بهداشتی انتظار می‌رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم شود.

آشوبی افزایش آمار سقط‌ جنین را از عوامل تأثیرگذار در کاهش نرخ جمعیت عنوان کرد و گفت: این واقعیت تلخ که از آن به‌عنوان قتل خاموش یاد می‌شود علاوه‌ بر آنکه خلاف قوانین و مصداق جرم است در فتوای مراجع دینی، حرام الهی به شمار می‌آید. جنین انسان موجودی محترم به‌حساب می‌آید دارای حرمت بوده و از حقوق قانونی حیات برخوردار است. از مهم‌ترین حقوق جنین، حق حیات و نیز برخورداری از سلامت جسمی است و هرگونه ایجاد جرح و نقص عضو، غیراخلاقی و غیرشرعی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام رسول ساکی، دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت با بیان اینکه متأسفانه موضوع جمعیت در گیلان با یک ابر بحران مواجه است، گفت: متأسفانه در بحث جوانی جمعیت حتی مسئولان استان نیز توجه لازم را به این موضوع ندارند؛ باید شیوه گفتمان با مردم تغییر کند، هزینه‌ها و موانع فرزندآوری باید از سر راه مردم برداشته شود.

وی با بیان اینکه مردم باید با این موضوع روبه‌رو شوند که فرزندآوری برای خود خانواده است نه دولت، اظهار کرد: در انقلاب و جهاد سازندگی و سایر موارد هرگاه مردم پای‌کار آمدند موفق شدیم؛ پزشکان در اطلاع‌رسانی به مردم در مورد جوانی جمعیت نقش بسیار پررنگی دارند، متأسفانه در مواردی شاهد آن هستیم که برخی از پزشکان زنان و زایمان موضوع فرزندآوری را تقبیح می‌کنند.

ساکی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی باید به‌صورت بنیادین انجام شود، تصریح کرد: برای مثال سال‌هاست در صداوسیما شاهدیم خانواده‌ای که یک یا دو فرزند دارد، خانواده‌ای خوب است، اما خانواده‌ای که فرزندان زیادی دارد خانواده‌ای ضعیف و دچار مشکل است. این فرهنگ‌سازی باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت با اشاره به موضوع سقط‌ جنین در کشور گفت: آمار تعداد سقط‌ جنین بسیار بیشتر از مواردی است که در طرح «نفس» حفظ می‌شوند و باید به این موضوع توجه جدی کرد، زیرا تعداد این موارد اصلاً قابل‌ قیاس نیست.

وی با اشاره به اینکه منظور از بحث سقط‌ جنین، موضوع معلولین نیست، افزود: در این زمینه فقها فتوای لازم را دارند و موضوع اصلی مواردی است که فارغ از بحث معلولیت اقدام به سقط‌ جنین می‌کنند.

محمدمهدی صدیقی، دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر گیلان نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه پیش‌بینی از میان‌ رفتن جمعیت و نسل گیلک به معنی از بین‌ رفتن اقوام مختلف در سراسر کشور است، اظهار کرد: اگر بر اساس آمار بخواهیم بنگریم به‌ مرور، جمعیت تا مرز انقراض و فروپاشی پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها و بارها به موضوع بحران جمعیتی اشاره کرده‌اند، گفت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان یک مجموعه پرانرژی در بحث جوانی جمعیت است، اما جای بسیاری از افراد در این میان خالی است.

سیدمحمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به کاهش تعداد موالید در سال‌جاری، تصریح کرد: متأسفانه در هشت‌ماهه نخست سال‌جاری تعداد موالید ۲.۴ درصد کاهش داشته و به همین نسبت میزان فوتی در استان ۳.۸ درصد افزایش‌یافته است.

رضوانی با اشاره به کاهش بیش از ۵۰۰ مورد تعداد موالید نسبت به پنج‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱، گفت: در اکثریت شهرستان‌ها متأسفانه تعداد موالید کاهشی بوده و تنها در چند شهرستان، درصد موالید صعودی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به تشکیل ۹ کمیته در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه، گفت: این ۹ کمیته تاکنون ۲۳ مورد جلسه برگزار کرده‌اند که ۱۱۴ مصوبه در جلسات این کمیته‌ها به تصویب رسیده است.

وی همچنین در خصوص روند اجرای قانون جوانی جمعیت در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه گفت: موارد مختلف در خصوص مواد قوانین جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال انجام است. از همین رو با توجه‌ به اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان دارای سه واحد مسکونی است، یک مورد از این واحدهای مسکونی در اختیار همکار دارای پنج فرزند است.

رضوانی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده جهت ساخت خوابگاه متأهلین توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: پرداخت ۵۰ درصد ودیعه مسکن به دانشجویان متأهل فاقد مسکن از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه همچنین به اصلاح احکام کارکنان براساس ماده ۱۵ قانون جوانی جمعیت جهت کارکنان دارای فرزند و متأهل و معافیت مادران شیرده از شیفت‌های شب اشاره کرد و گفت: اتاق شیردهی در دو مرکز آموزشی و درمانی ۱۷ شهریور و الزهرا(س) ایجاد شده است و اقدام لازم جهت ساخت این اتاق در دو مرکز آموزشی و درمانی رازی و پورسینا رشت نیز در حال انجام است.

سیدعلی صدر، دبیر طرح نفس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این جلسه با بیان اینکه همکاران ما در جامعه پزشکی با همکاری شبکه‌های بهداشت شهرستان‌ها کارهای حمایتی خوبی را انجام داده‌اند، افزود: خطر جمعیتی موجود برای مسئولان استان گیلان ملموس نیست.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان از نظر موقعیت در بسیاری از مسائل از جمله بعد جمعیتی، طلاق و غیره منحصربه‌فرد است، اظهار کرد: برای بحران جمعیتی موجود نیازمند یک بسته منحصربه‌فرد برای استان گیلان هستیم و نمی‌توان از بسته‌ای که برای کل کشور در نظر گرفته شده است، استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha