ظرفیت‌های جهاددانشگاهی را به عموم مردم معرفی کنیم
کد خبر: 4188949
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
رئیس جهاد‌دانشگاهی:

ظرفیت‌های جهاددانشگاهی را به عموم مردم معرفی کنیم

مسلمی نائینی با بیان اینکه فرهنگ جهاد‌دانشگاهی باید عالمانه و جهادی باشد، یعنی بتواند موانع را از مسیر خود بردارد در خصوص موانعی که ممکن است فرهنگ جهادی را کم‌رنگ‌ کند، گفت: یکی از موانع اصلی جهاددانشگاهی، ناشناخته بودن آن است، باید توانایی‌های جهاد را به مردم نشان دهیم.

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهیحسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد‌دانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: فرهنگ جهاد‌دانشگاهی باید عالمانه و جهادی باشد، یعنی بتواند موانع را از مسیر خود بردارد که فرهنگ جهادی نیازمند فردی جهادی و خستگی‌ناپذیر است؛ به گفته مقام معظم رهبری، سعید کاظمی آشتیانی یکی از افراد جهادی و خستگی‌ناپذیر بود که همواره به دنبال خوداتکایی و استقلال کشور بود.

وی ادامه داد: کار جهادی به این معنی است که موانع را کنار گذاشته و جلو برویم. رهبر معظم انقلاب از جهاددانشگاهی تقدیر کردند و فرمودند که این یک خودباوری ملی و فرهنگ و جهت‌گیری است و فرمودند که امید ما به جهاددانشگاهی است، چون به جهاد اعتقاد دارم. پس همه مسئولان باید به جهاددانشگاهی کمک کنند تا نهادی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است شکوفاتر شود و موفقیت‌ بیشتری کسب کند.

رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: یکی از ثمرات جهاددانشگاهی این است که فرد نخبه‌ای همانند مرحوم کاظمی آشتیانی را تربیت کرده‌ که علی‌رغم محدودیت‌ها، کار بزرگی در حوزه سلول‌های بنیادی انجام داده که از سوی متخصصان خارجی هم تأیید شده و اگر الان پرچم جمهوری اسلامی ایران در دنیا افراشته شده، حاصل تلاش افرادی همانند اوست. افراد زیادی همانند مرحوم کاظمی آشتیانی در جهاددانشگاهی به شکل گمنام فعالیت می‌کنند.

جهاددانشگاهی و همکاری با بخش خصوصی برای حل معضل بودجه

مسلمی نائینی در خصوص موانعی که ممکن است فرهنگ جهادی را کم‌رنگ‌تر کند، اظهار کرد: یکی از موانع اصلی جهاد، ناشناخته بودن آن است و لازم است که توانایی‌های جهاد را به مردم نشان دهیم تا آن‌ها جهاد را بیشتر بشناسند و از طرف دیگر در جهاد مشکل کمبود بودجه وجود دارد که دولت نتوانسته بودجه مناسبی را به جهاد اختصاص بدهد ولی جهاد برای حل این موضوع، باید با بخش خصوصی همکاری کند، به‌طوری که حمایت مالی از سمت بخش خصوصی باشد و تولید علم از سمت جهاددانشگاهی انجام شود.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه البته ناگفته نماند که تمامی مشکلات بودجه کشور می‌تواند با همکاری بخش خصوصی حل شود، به عبارت دیگر بخش خصوصی می‌تواند حل‌کننده مشکلات بودجه‌های دولتی باشد، بیان کرد: جهاددانشگاهی باید ارتباط نزدیکی با بخش خصوصی داشته باشد. نمی‌توانیم همه کارها را خودمان انجام دهیم، چراکه سرمایه‌گذاران دلسوزی وجود دارند که می‌توانیم مثلاً برای ساخت یک بیمارستان یا مجتمع تحقیقاتی از آنها بهره ببریم که ضرر و زیانی برای جهاد نداشته و مزایای زیادی را هم در پی داشته باشد. چنین رویه‌ای به میزان کمی وجود دارد و به دنبال آن هستیم که پررنگ‌تر شود.

مسلمی نائینی با اشاره به راهبرد جهاددانشگاهی در خصوص نیازسنجی‌های استان‌ها گفت: یکی از راه‌های نیازسنجی مشکلات و نظام مسائل استان‌ها، سامانه افکارسنجی است که از این طریق می‌توانیم مشکلات هر استان را شناسایی کنیم، در همین راستا تفاهم‌نامه‌‌هایی با مدیران استان امضا شده است که طی این تفاهم‌نامه‌ها توانسته‌ایم توانایی‌های جهاد را در اختیار آن‌‌ها بگذاریم. 

وی درباره اقدامات جهاددانشگاهی در راستای جهاد تبیین بیان کرد: یکی از اقدامات مهم جهاد در این زمینه، راه‌اندازی مناظره دانشجویی است که این مناظرات باعث می‌شود دانشجویان خودجوش به دنبال ارتقای علمی بروند و بدانند که مسئولیت اجتماعی یک چارچوب اخلاقی است و تمام افراد نسبت به جامعه خویش مسئول هستند و باید به سهم خود موفقیت‌های و پیشرفت‌های کشور را به همدیگر معرفی کنند.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه امروزه دشمن هجمه‌های زیادی علیه ایران دارد و ما این دشمن را به معنای واقعی نمی‌شناسیم، گفت: یکی از اقدامات جهاددانشگاهی، دشمن‌شناسی است که جالب است بدانید صد‌ها مرکز در آمریکا بر روی ایران‌شناسی تمرکز کرده‌اند که متأسفانه در ایران حتی یک میزگرد در خصوص مطالعه کشور آمریکا وجود ندارد، چیزی که در اساسنامه جهاددانشگاهی بر آن تأکید شده؛ استکبارستیزی است که جهاددانشگاهی در این راستا اقدام به برگزاری یک دوره 10 جلسه‌ای برای شناخت سیستم حکومتی آمریکا کرده است.

گفت‌وگو از مژگان فرهنگیان

انتهای پیام
captcha