وحدت حوزه و دانشگاه نباید در قالب شعار باقی بماند
کد خبر: 4188478
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
مسئول موقوفات حوزه علمیه خراسان‌جنوبی:

وحدت حوزه و دانشگاه نباید در قالب شعار باقی بماند

حجت‌الاسلام مهدی شبان گفت: امیدوارم که وحدت حوزه و دانشگاه در یک روز و در قالب حرف و شعار، امر و فرمان باقی نماند، لذا این دو نهاد علمی با افزایش تعاملات و ارتباطات خود، راه‌های دستیابی به اهداف انقلاب را به‌درستی ترسیم و پیشرانان تمدن نوین اسلامی باشند.

وحدت حوزه و دانشگاهحجت‌الاسلام مهدی شبان، مسئول موقوفات حوزه علمیه خراسان‌جنوبی  در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در جهان غرب به‌واسطه علم‌ستیزی متولیان کلیسا و برخوردهای غیر منطقی، تند و خشن آن‌ها با دانشمندان، شبهه جدایی دین از علم به‌وجود آمد و پس از رنسانس تعارض علم و دین مطرح شد، گفت: مکاتب فلسفی مادی‌گرا و علم‌گرا نیز به تعارض و جدایی مراکز علوم دینی از دانشگاه‌ها دامن زدند.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب بزرگانی همچون علامه طباطبایی، شهید مطهری، شهید مفتح تلاش کردند تا عالمانه با فرهنگ مادی‌گرایانه مقابله و اثبات کنند که بین دین و علم تضادی وجود ندارد، اظهار کرد: شهید مطهری تعارض علم و دین در مغرب‌زمین را ناشی از افراط و تفریط‌ها می‌داند و خود نظریه مکملیت را طرح کرده که در آن انسان برای زندگی سعادتمندانه خودش به هر دو نیاز دارد. 

مدرس علوم عقلی در حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی معمار حکیم انقلاب توصیه به وحدت مراکز دینی و دانشگاهی می‌کنند، تصریح‌ کرد: وحدت حوزه و دانشگاه از یادگارهای حکیمانه امام خمینی(ره) است و همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است که تعابیر گران‌‌سنگ امامین انقلاب در باب وحدت این دو نهاد علمی تأثیرگذار و فرهنگ‌ساز جامعه، نشانگر اهمیت این موضوع است.

مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: امام راحل(ره) وحدت حوزه و دانشگاه را به معنی ائتلاف همه امت شمرده و اصلاح کشور را رشد واقعی و تعالی حقیقی، محصول وحدت این دو نهاد دانسته که آن‌را ضامن استقلال کشور و حفظ اسلام معرفی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز وحدت را برای جامعه‌ای که در مسیر تحول قرار دارد ضروری می‌دانند که ثمره این وحدت را ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته، مستقل که الگو سعادت دنیا و آخرت در آن جمع است می‌شمارند، بیان کرد: همان‌طور که این دو نهاد علمی در گام اول انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی بیشترین نقش و تأثیر را داشته‌اند، در گام دوم انقلاب که هدف تشکیل دولت و جامعه اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و بیشترین نقش‌آفرینی از آن آینده و نهاد علمی است.

شبان یادآور شد: امیدوارم که وحدت حوزه و دانشگاه در یک روز و در قالب حرف و شعار، امر و فرمان باقی نماند، لذا این دو نهاد علمی با افزایش تعاملات و ارتباطات خود، راه‌های دستیابی به اهداف انقلاب را به‌درستی ترسیم و پیشرانان تمدن نوین اسلامی باشند.

انتهای پیام
captcha