نسبت سهم فارس از تولید ناخالص داخلی کشور باید افزایش یابد
کد خبر: 4187751
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
در نشست فعالان اقتصادی فارس مطرح شد؛

نسبت سهم فارس از تولید ناخالص داخلی کشور باید افزایش یابد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: نسبت سهم استان فارس از تولید ناخالص داخلی کشور براساس توازن منطقه‌ای باید افزایش یابد.

نشست فعالان اقتصادی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمدصادق حمیدیان،‌ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، امروز، 22 آذرماه در نشست فعالان اقتصادی فارس با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور که در این اتاق برگزار شد، گفت: سهم استان فارس با داشتن 7 درصد عرصه سرزمین، 6 درصد جمعیت کشور و 6 درصد شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی از تولید ناخالص داخلی (GDP) چهار و نیم درصد است و سوال مهم این است که چرا این سهم بر اساس توازن منطقه ای همان 6 یا هفت درصد نیست.

وی ادامه داد: استان محروم فارس طی سال‌های اخیر سکان‌دار استقلال کشاورزی و به‌ویژه در حوزه گندم بوده و این دستاوردی جز عمیق شدن چاه‌ها، خشکی و خشکسالی و کاهش سطح قابل کشت استان از دو میلیون و 890 هزار هکتار به یک میلیون و 280 هزار هکتار نداشته است.

حمیدیان اظهار کرد: اینکه در کشور در قبال همتی که فارس طی سال‌های گذشته در این زمینه انجام داده است، هیچ اقدام مؤثر جبرانی را به‌ویژه در خصوص توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها انجام نداده کاملا مشخص است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: سهم بخش صنعت و معدن در تولید ارزش افزوده استان جمعاً 10.5 درصد است، سهم بخش کشاورزی ما حدود 17 درصد و سهم بخش خدمات 51 درصد که 36 درصد سهم حوزه خدمات مربوط به واسطه‌گری مالی که سه و نیم برابر بخش صنعت و معدن قدرت دارد.

وی ادامه داد: اینکه بحث سرمایه‌گذاری خارجی و منطقه‌ای را معطوف به اینکه همین واحدها را به بهره‌برداری کامل برسانیم و بتوانیم سهم  این‌ها را در تولید و اشتغال استان افزایش دهیم حائز اهمیت است، اما رویکرد دولت در حوزه شهرک‌های صنعتی رویکرد نادرستی است و از یک سازمان خدمت‌رسان به یک سازمان مطالبه‌گر با بدنه و هزینه بزرگ تبدیل شده است.

تعدد سامانه‌ها؛ چالش بزرگ اقتصاد کشور

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به مواجه اقتصاد کشور با یک پدیده بد به نام تعدد سامانه‌ها که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، گفت: وزارت اقتصاد و دارایی 47 سامانه ملی دارد که ورود و خروج به این سامانه‌ها و نگه‌داشت آن‌ها هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌کند.

حمیدیان بیان کرد: کشور امارات به‌عنوان پیشران حوزه ارتباطات در منطقه دارای یک درگاه ملی است که تمام مجوزها در همین درگاه انجام می‌شود، بنابراین ضرورت دارد که در کشور فکری به حال تعدد سامانه‌ها که موجب اتلاف وقت، هزینه و سردرگمی فعالان اقتصادی شده، شود.

انتهای پیام
captcha