هويت بانوان تراز انقلاب را به دنیا معرفی کنیم
کد خبر: 4185678
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷

هويت بانوان تراز انقلاب را به دنیا معرفی کنیم

معاون فرهنگی هنری ستاد کانون‌های مساجد کشور بر لزوم گفتمان سازی هويت زن تراز انقلاب اسلامی در جامعه تأکيد کرد و گفت: هويت بانوان تراز انقلاب اسلامی را بشناسيم و به دنيا بشناسانيم.  

مهدی مقدم معاون فرهنگی هنری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور

به گزارش ایکنا از گیلان، مهدی مقدم، معاون فرهنگی هنری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز، 12 آذرماه در نشست آموزشی مدیران کانون‌های تخصصی بانوان استان که مجتمع خاتم الانبیاء رشت برگزار شد با بیان اینکه کار مسجدی کار دلی و بدون منت است، اظهار کرد: فعالیت فرهنگی مسجدی با تفکر ادای دین و جبران عقب‌ماندگی بدون هیچ توقع و منتی، صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر با تفکر اینکه کار در مسجد کار برای خود است، فعالیت کنیم از امکانات کم نهایت بهره‌برداری را خواهیم برد، افزود: تفکر مسجدی موجب شد تا شیعه از اقلیت مطلق به اینجا رسیده که نظام فکری آن در جهان اسلام حاکم شده، لذا مسجد پایگاه اصلی نهضت عظیم اسلامی در صدر اسلام و پایگاه انقلاب است.

مقدم با اشاره به اینکه در موضوع بانوان دچار یک غفلت تاریخی شده‌ایم، تصریح کرد: باید نگاه خود را به مسئله، تعریف، هویت، جایگاه و نقش بانوان تغییر دهیم و ارزش‌ها را نهادینه کنیم. کار کردن برای مرد ارزش و فرزندآوری و مادر بودن برای زن یک ارزش است لذا ما باید به جایگاه و نقش زن تعریف و ارزش دهیم زیرا ارزش‌گذاری عاملی مهم است که منجر به اهمیت و توجه جامعه به جایگاه بانوان می‌شود.

مقدم با بیان اینکه هویت و جایگاه بانوان هنوز در جامعه نهادینه نشده است، گفت: امروز شاهد اختلافات بسیاری در مباحث مربوط به بانوان هستیم زیرا تعریف دقیقی از جایگاه زن ارائه ندادیم. امام خمینی(ره) فرمودند «اگر زنان نبودند انقلاب به ثمر نمی‌نشست»، براین اساس هیچ حرکتی بدون حضور نقش آفرینانه زنان شکل نگرفته است.

معاون فرهنگی هنری ستاد کانون‌های مساجد گیلان با بیان اینکه زن می‌تواند نقش‌های متفاوتی از سخت‌ترین حوزه‌ها تا نرم‌ترین حوزه‌ها را عهده‌دار شود، تصریح کرد: بدون پیشتازی و نقش آفرینی زنان در جنگ نرم پیروز نخواهیم بود.

وی هدف از تأسیس کانون تخصصی بانوان را گفتمان سازی تعریف جدید از نقش بانوان و ترویج آن در جامعه دانست و بیان کرد: هویت زن تراز انقلاب اسلامی را بشناسید و به دنیا بشناسانید تا همه مشکلات جامعه از حجاب تا افزایش جمعیت حل شود.

حجت‌الاسلام رضا حاجتی، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان هم در این نشست گفت: 969 کانون فرهنگی هنری در مساجد گیلان در حال فعالیت هستند که 86 کانون تخصصی بانوان در استان راه اندازی شد.

وی با اشاره به دشمنی‌های تمدن غرب علیه اسلام و جمهوری اسلامی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی تقابل تمدنی اوج گرفت و با مقاومت ملت ایران دشمنی‌های بزرگ چون جنگ نظامی و دیپلماتیک، انقلاب مخملی و جنگ اقتصادی شکل گرفت که با شکست مواجه شدند.

حاجتی با بیان اینکه امروز درگیر جنگ رسانه‌ای هستیم، تصریح کرد: رسالت ما در این جنگ تمدنی، بحث رسانه است که فقط کاربر آن بوده و حکمران در فضای مجازی و رسانه نیستیم در حالیکه باید تأثیرگذار در این جنگ باشیم.

وی با اشاره به اینکه دشمن در جنگ رسانه‌ای، زن مسلمان را هدف گرفته است، بیان کرد: زن مسلمان نه شرقی و محصور در خانه است و  نه غربی جدا از خانه و خانواده، بلکه زنی است که با رعایت عفاف و حجاب و حفظ خانواده در اجتماع تأثیرگذار است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با اشاره به کانون تخصصی بانوان گفت: کانون‌های مساجد، هویت فرهنگی و هنری دارند که کارکردهای فرهنگی هنری را در مساجد احیا کرده تا به واسطه این جذابیت، نوجوان و جوان را جذب مساجد کند.

وی با تأکید بر شناخت مسائل در محلات جهت ارائه راهکار لازم در مساجد، گفت: مسجد در طول تاریخ به‌ویژه در سال‌های اخیر هم در حوزه اجتماعی و هم فرهنگی دچار آسیب‌هایی شد و نیازمند تقویت است.

حاجتی بیان کرد: ابتدای انقلاب اسلامی، مسجد سکوی خدمت بود و همه امور با محوریت مساجد شکل می‌گرفت و رفته رفته نظام دیوانسالار موجب شد تا خدمت اجتماعی و فرهنگی از مسجد گرفته شود و حال رسالت کانون‌ها، احیای کارکردهای مسجد است.

وی با تأکید بر اجرای برنامه‌ها در مساجد براساس نیازسنجی و مطابق با مطالبات جامعه هدف تصریح کرد: باید نهضت بازگشت به مساجد به واسطه احیای کارکردها و فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری شکل گیرد.

وی با بیان اینکه کانون‌های مساجد کارکرد اصیل تربیتی مسجد را تقویت می‌کنند، افزود: این کانون‌ها باید ظرفیت‌ها و نخبگان فرهنگی و هنری محلات را شناشایی کرده و با تشکیل هسته‌های فرهنگی هنری، فرصت‌سازی برای فعالیت‌های مؤمنانه کنند.

هويت بانوان تراز انقلاب را به دنیا معرفی کنیم

انتهای پیام
captcha