قاری قرآنی که هنگام تلاوت به شهادت رسید
کد خبر: 4185654
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴

قاری قرآنی که هنگام تلاوت به شهادت رسید

یکی از پیشکسوتان قرآنی ملایر با اشاره به خاطره‌ای از شهید محمدعلی محمودی از شهدای قرآنی این شهرستان، گفت: او در جبهه هم تلاوت و جلسات قرآن را داشت، وقتی می‌خواستیم او را پیدا کنیم، هر جا صدای تلاوت قرآن می‌آمد شهید محمودی آنجا بود، بیشتر اوقات خود را به قرائت قرآن مشغول بود، حتی زمان شهادت نیز در حال خواندن قرآن به شهادت رسید.

شهید علی محمد محمودی شهید قرآنی ملایربه گزارش ایکنا از همدان، حسین جعفری پیشکسوت قرآنی ملایر امروز یکشنبه 12 آذر ماه در مراسم تجلیل از جمعی از پیشکسوتان قرآنی ملایر که به همت جهاد دانشگاهی همدان در دفتر امام جمعه ملایر برگزار شد با اشاره به اینکه متولد سال 1344 بوده و از 5 سالگی در جلسات قرآن شرکت داشته است، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی بنده از جلسات تالار حکیم به صورت جدی شروع شد و تا به امروز نیز این افتخار را داشته تا به عنوان خادم قرآن در خدمت علاقمندان به کتاب وحی باشیم.

وی با اشاره به اینکه تالار قرآن حکیم شهرستان ملایر از سال 1362 توسط شخصی به نام حاج آقا حسنی ساخته و تا به امروز مأمن و جایگاهی برای عاشقان به این کتاب وحی بوده و همچنان فعال است، افزود: در کنار اساتید قرآنی دیگر شهرستان فعالیت‌های خود را در این زمینه داشتم و امروز نیز این افتخار را دارم در حوزه قرآنی و ملایر فعالیت داشته و 30 سال نیز در آموزش و پرورش به عنوان دبیر قرآن در خدمت دانش آموزان بوده‌ام.

جعفری با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز تالار قرآن حکیم جلسات قرآنی ویژه بانوان و همچنین جلسات آقایان را با حضور اساتید قرآنی ملایر دارد، افزود: این جلسات حتی در دوران کرونا هر چند با تعداد کمتر اما تعطیل نشد.

وی که از همرزمان شهید محمودی، شهید قرآنی ملایر است به بیان خاطراتی از شهید محمودی پرداخت و افزود: در سال 1345 در یک خانواده قرآنی به دنیا آمده و تربیت شده بود، به جز او 5 برادر دیگرش نیز که در تهران هستند از قاریان و اساتید قرآنی هستند.

وی گفت: اولین باری که شهید را دیدم زمانی بود که به حسینیه شهید بم‌زاده جلسه استاد ضیایی آمد و پرسید قبله کدام طرف است، شهید محمودی بعد از نماز به قرائت قرآن پرداخت و نفس زیبایش همه را به تعجب وا داشت.

جعفری با بیان اینکه شهید محمودی نفس بلندی داشت که تاکنون نظیرش را ندیده‌ام، تصریح کرد: در دبیرستان شریعتی هم‌مدرسه‌ای بودیم که بیشتر تلاوت‌های صبحگاهی مدرسه نیز توسط او انجام می‌شد، با توجه به اینکه در دوران دفاع مقدس در جبهه حضور پیدا می‌کردم شهید محمودی هم از طریق سپاه محمد(ص) عازم جبهه شده بود که در دی ماه سال 1365 به شهادت رسید.

وی بیان کرد: او در جبهه هم تلاوت و جلسات قرآن را داشت و وقتی می‌خواستیم او را پیدا کنیم، می‌گفتم هر جا صدای تلاوت قرآن می‌آید شهید محمودی آنجا است، شهید محمودی بیشتر اوقات خود را به قرائت قرآن مشغول بود، حتی زمان شهادت نیز در حال خواندن قرآن به شهادت رسید، طبق گفته یکی از همرزمانشان همرزم شهید یک شب قبل از شهادت شهید خواب دیده بود که در حال خواندن قرآن به شهادت می‌رسد و این رویا به واقعیت می‌پیوندد.

این پیشکسوت قرآنی همچنین با اشاره به خاطره‌ای از شهید، افزود: بنده و تعدادی دیگر از قرآنیان ملایر از جمله شهید محمودی در  تالار قرآن جلسات مباحثه و تجوید داشتیم که و شهید به خوبی و بهتر از دیگران مطالب این جلسات را بیان می‌کرد، در کل شهید همیشه با قرآن مأنوس بود.

وی در پایان با استناد به آیاتی از قرآن کریم رمز ماندگاری و سعادت و رفع مشکلات انسان را شب زنده داری در راه خدا و تلاوت قرآن دانست و گفت: امیدواریم که همه ما بتوانیم در راه قرآن و عامل به این کتاب وحی باشیم.

 مهجوریت قرآن در دانشگاه‌ها

در ادامه مسعود کریمی دیگر پیشکسوت قرآنی ملایر نیز با اشاره به مهجوریت قرآن در جامعه به ویژه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، گفت: امروز دانشگاه‌های ما درسی عمومی به عنوان قرآن ندارند و حتی در دانشگاه آزاد نیز که این واحد وجود داشته مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

وی ضمن گلایه از اینکه چرا واحد قرآن دانشگاه ملایر کنار گذاشته شده و این واقعا مهجوریت قرآن است، گفت: طرح تربیت دانشجوی قرآنی که از سوی واحد جهاد دانشگاهی مطرح شده طرح بسیار خوبی برای اشاعه فرهنگ قرآنی در مراکز دانشگاهی است، افزود: در گذشته قرار بود طرحی برای همه رشته‌های دانشگاهی مرتبط با آن رشته در حوزه قرآنی اجرا شود که متأسفانه آن هم اجرایی نشد و این واقعا زیبنده جامعه اسلامی و جامعه‌ای که نامش با اسلام و قرآن در دنیا گره خورده نیست که جامعه دانشگاهی این گونه از قرآن تهی باشد و هر چه زودتر باید کاری کرد تا این خلاء پر شود.

سعید کریم پیر حیاتی، دیگر پیشکسوت قرآنی ملایر با اشاره به اینکه در بسیاری از محافل، برنامه‌ها و همایش‌ها کمترین زمان هر برنامه به تلاوت قرآن اختصاص پیدا می‌کند، گفت: در کشوری مانند مصر، حتی در مراسم‌های عروسی نیز تلاوت قرآن دارند و امیدواریم این فرهنگ در کشور ما نیز ترویج پیدا کند.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قرآنی شهرستان ملایر و شهید علی محمودی گفت: این شهید نفس بلندی داشت و وقتی شروع به تلاوت می‌کرد هیچ کدام از ما که در کنارش بودیم نفسمان به او نمی‌‌رسید، شهدای ما همه قرآنی بودند و در راه اسلام و قرآن جان خود را فدا کردند.

در هندوستان محافل قرآنی 30 هزار نفری تشکیل می‌شود 

در ادامه احسان بیات قاری بین المللی قرآن نیز ضمن تقدیر از اساتید قرآنی ملایری موفقیت‌هایش را حاصل زحمات این اساتید دانست و اظهار کرد: من مدیون این اساتید هستم و دستشان را می‌بوسم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به عنوان سفیر قرآنی ایران در کشور هند به مدت یک ماه حضور داشته است، افزود: بنده در 75 محفل قرآنی در این مدت حضور و تلاوت قرآن داشتم، جمعیت 250 میلیونی مسلمانان هند که 40 میلیون آن شیعه هستند، محافلی که ما در آن حضور پیدا می‌کردیم محافلی 5 تا 30 هزار نفری بود که همه عاشقانه به این تلاوت‌ها گوش می‌کردند.

این قاری قرآن ملایر مردم هند را مردمی عاشق قرآن و شهدا دانست و افزود: در اغلب منازل آنها عکس‌هایی از شهید سلیمانی، شهید حججی و امام راحل و مقام معظم رهبری بر بالاترین نقطه منزل نصب بود و ارادت ویژه‌ای به مردم ایران داشتند.

وی وجود هزار و ۸۰۰ مدرسه قرآنی در هندوستان را از افتخارات کشور هند در حوزه قرآنی برشمرد و گفت: توانستم در 20 مدرسه قرآنی حضور پیدا کنم و دانش اموزان آنجا بسیار عاشق قرآن به ویژه حفظ قرآن بودند، قتی بنده در محافل قرآنی حضور پیدا می‌کردم و گفتم از استان همدان هستم آنها بنده را بسیار تکریم کردند چرا که مسلمانان هند خودشان را مدیون میر سید علی همدانی که 700 سال پیش اسلام را به این کشور برده بود دانسته و بنده را دوست داشتند.

بیات همچنین به خاطره‌ای دیگر از سال 99 اشاره کرد و گفت: بنده با کاروان نور اربعین عازم عراق شدم و با توجه به اینکه زمان کرونا بود که 14 نفر از ایران اعزام شدیم تا تلاوت قرآن را در موکب‌های عراق آنجا داشته باشیم که در موکب‌های خارجی که تلاوت داشتم در موکب فلسطین وقتی قرار شد تلاوتی داشته باشم من قرار بود آیات دیگری را تلاوت کنم اما دوستان فلسطینی اصرار داشتند تا آیات ابتدایی سوره اسراء را تلاوت کنم و چند بار با نغمات مختلف این  آیات را تلاوت کردم و هر بار آنها مجدد درخواست تلاوت داشتند که این برای خاطره بسیار زیبایی بود.

پخش آیاتی از تلاوت ضبط شده شهیدعلی محمودی از شهدای قرآنی ملایر از گوشی تلفن همراه یکی از پیشکسوتان قرآنی ملایر در حین بیان خاطرات به منظور گرامیداشت یاد و خاطره این شهید از حاشیه‌های این دیدار بود.

همچنین در پایان این مراسم از حسین جعفری، حسین دشتبین، مسعود کریمی، سعید کریم پیر حیاتی،  احسان بیات، منیره روزبهانی، حاجیه آقایی و خانواده شهید علی محمد محمودی تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha