ضرورت ارتقای فرهنگ میزبانی با حضور افزایشی زائران پیاده حرم رضوی
کد خبر: 4185440
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

ضرورت ارتقای فرهنگ میزبانی با حضور افزایشی زائران پیاده حرم رضوی

رئیس اداره فرهنگ میزبانی شهرداری مشهد گفت: شاهد حضور حداکثری زائران پیاده در دهه پایانی صفر هستیم و با پررنگ شدن این مقوله طی این دهه و افزایش زائران پیاده از جمعیت چند 10هزار نفری به چند صد هزار نفری مجموعه حاکمیتی مشهد را وادار کرده تا به سراغ استفاده از ظرفیت مردمی بروند.

سلمان آل حسن، رییس اداره فرهنگ میزبانی شهرداری مشهدسلمان آل حسن، رئیس اداره فرهنگ میزبانی شهرداری مشهد، در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: ماموریت ما در دو حوزه ارتقای فرهنگ میزبانی و حوزه گردشگری و زیارت است. در خصوص حوزه گردشگری ما از ظرفیت‌های تاریخی از جمله آرامگاه توس و سایر اماکن تاریخی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: مواجهه ما با پژوهش و تحقیق دو مدل است یکی پژوهش‌های عمیق و کاربردی که زمان‌بر است و یک مدل پژوهش کوتاه‌مدت که عطف آن به موضوع خاص است.

رئیس اداره فرهنگ میزبانی شهرداری مشهد بیان کرد: در حوزه گردشگری زیارت نیز دو مدل داریم که برخی از این پژوهش‌ها از طریق بنیاد ملی نخبگان انجام می‌شود و برخی پروژه‌های اجرایی بحث را باز و به خروجی و اجرا می‌رساند.

آل حسن تصریح کرد: اقدامات ما بعد از اجرای طرح در دو موضوع شامل تجربه‌نگاری و آسیب‌شناسی پیگیری می‌شود، به عنوان مثال در ایام نوروز امسال برای نخستین بار، جشنواره صنایع غذایی ملل برگزار شد. بعد از اجرای این جشنواره، تیم پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد وارد بحث تجربه‌نگاری و آسیب‌شناسی شد.

وی افزود: اکنون برای اجرای دومین رویداد بین‌المللی غذای ملل این نتایج را مورد استفاده قرار می‌دهیم، لذا نگاه پژوهشی‌محور در اکثر پروژه‌ها جاری و ساری است و در راستای اجرای برنامه‌ها از ظرفیت‌های تکنولوژی و پژوهشی‌محور استفاده می‌کنیم.

رئیس اداره فرهنگ میزبانی شهرداری مشهد گفت: هرچند مقوله فرهنگ میزبانی از دیرباز در مشهد بوده و سابقه دیرینه دارد، اما در دهه اخیر شاهد حضور حداکثری زائران پیاده در دهه پایانی صفر هستیم و با پررنگ شدن این مقوله طی این دهه و افزایش زائران پیاده از جمعیت چند 10هزار نفری به چند صد هزار نفری مجموعه حاکمیتی مشهد را وادار کرده تا به سراغ استفاده از ظرفیت مردمی بروند.

آل حسن اظهار کرد: ما در ۶ عرصه شامل اسکان، حمل و نقل، بهداشت، پذیرایی، فرهنگی و ایمنی به زائران خدمت‌رسانی داریم و وظیفه ما این است که در حوزه خدمات‌رسانی به زائران تسهیلگری کنیم.

وی با اشاره به وجود برخی از نارضایتی‌ها در حوزه ارائه خدمات به زائر، گفت: طبق پژوهشی که سال گذشته صورت گرفته است، ۶۲درصد نارضایتی زائر در حوزه حمل و نقل، ۵۲ درصد نارضایتی از کسبه اطراف حرم مطهر رضوی و نارضایتی‌هایی نیز در حوزه‌های دیگر داشتیم، لذا فعالیت ما در راستای رفع این مشکلات است تا این درصد از نارضایتی روز به روز کاهش یابد.

انتهای پیام
captcha