دستگاه‌های فرهنگی پیام قرآن را به گوش مردم برسانند
کد خبر: 4184556
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
ابوالقاسمی:

دستگاه‌های فرهنگی پیام قرآن را به گوش مردم برسانند

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه قرآن مهم‌ترین منبع آگاهی است، گفت: در طول روز ادعیه‌های گوناگون به گوش هر ایرانی می‌رسد، ولی درباره قرآن این‌طور نیست و تمام دستگاه‌های فرهنگی باید پیام قرآن را به گوش مردم برسانند.

احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی قرآن کریمبه گزارش ایکنا از اصفهان، محفل انس با قرآن کریم همراه با آیین تجلیل از مقام‌آوران بیست‌وهفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رونمایی از طرح بورسیه قرآنی شامگاه دوشنبه، ششم آذرماه همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه(س) در سالن آمفی‌تئاتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در این آیین با بیان داستانی راجع به ارزش آگاهی اظهار کرد: در دنیای امروز مهم‌ترین منبع آگاهی، کتاب قرآن است. اولین کاری که پس از حضور در هر جلسه قرآنی بر آن تأکید می‌کنم، این است که به مخاطبان بگویم چقدر تلاوت قرآن اهمیت دارد، به گونه‌ای که این مهم در خود قرآن نیز اشاره شده است. متأسفانه اکنون در کشور ما چیزی به نام فعالیت قرآنی مگر از سوی افرادی که شخصاً عاشق این کتاب هستند، وجود ندارد.

وی ادامه داد: در طول روز حتی اگر شده به اندازه پنج دقیقه، ادعیه‌های گوناگون به گوش هر ایرانی می‌رسد؛ ولی درباره قرآن این‌طور نیست و اینجاست که پیامبر خدا(ص) از مهجوریت قرآن، لب به شکوه باز می‌کند. تمام دستگاه‌های فرهنگی باید پیام قرآن را به گوش مردم برسانند، چراکه این کار برای آگاهی مردم مهم است. روزی صداوسیما بر پخش دعا تأکید کرد و اکنون همه حافظ ادعیه شده‌اند، در حالی که هنوز محافل انس با قرآن ناشناخته است.

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه خواندن قرآن و عمل کردن به آن در راستای یکدیگر است، توضیح داد: کیفیت عمل انسان‌ها به ذهنیت آنها بستگی دارد. هر چقدر این کتاب الهی را بیشتر بخوانیم، به همان میزان فهم ما از آن افزایش پیدا می‌کند. قرآن به‌گونه‌ای است که در تمام زمان‌ها نازل شده و هر اتفاقی در دنیا رخ می‌دهد، مانند این است که آیه‌اش در همان زمان فرو فرستاده می‌شود.

وی با اشاره به سخن آیت‌الله حسن‌زاده آملی که بعد از ۷۰ سال تحصیل و عبادت می‌فرماید: «کاش فقط قرآن خوانده بودم»، گفت: هر شخصی با قرآن مراوده داشته باشد، به‌تدریج به آگاهی دست پیدا می‌کند. بسیاری مواقع ما برای مسئولان از کار قرآنی مثال می‌زنیم. آنها می‌پرسند: کار قرآنی چیست؟ یعنی هر کاری که به قرآن خواندن مردم منجر شود. حتی وقتی امام زمان(عج) ظهور کند نیز همین کار را انجام می‌دهد و وقوع خونریزی‌های فراوان در پی حادثه ظهور صحیح نیست. اکنون تمام درآمد بشر خرج ناامنی می‌شود که به‌دلیل ناآگاهی است و اگر آگاهی وجود داشت، این حوادث رقم نمی‌خورد.

ابوالقاسمی با اشاره به تفاوت دعا خواندن کسی که قرآن‌دان است با کسی که این ویژگی را ندارد، تأکید کرد: ارتباط ما با امام زمان(عج) فقط از طریق قرآن برقرار می‌شود. هر شخص اگر روزانه ۵۰ آیه از قرآن کریم بخواند، در سن ۵۰ سالگی حافظ قرآن می‌شود. همان‌طور که هم‌اکنون شما حافظ ۱۰۰ صفحه از ادعیه هستید و آگاهی ندارید. قرآن باید از همه جا شنیده شود. 

یادآور می‌شود، تجلیل از مقام‌آوران قرآنی دانشگاه علوم پزشکی، نوحه‌سرایی در شام غریبان حضرت زهرا(س)، تلاوت قرآن کریم با نوای احمد ابوالقاسمی و رونمایی از طرح بورسیه قرآنی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. طرح بورسیه قرآنی به‌منظور ایجاد انگیزه در دانشجویان فعال در رشته حفظ قرآن کریم و تشویق آنها در شورای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به تصویب رسیده است.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha