وجود ۴۵ شهید و ۹۴ جانباز مدافع حرم در کرمان
کد خبر: 4184424
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان بیان کرد:

وجود ۴۵ شهید و ۹۴ جانباز مدافع حرم در کرمان

سعید ایرانمنش با بیان اینکه تعداد شهدای مدافع حرم استان کرمان ۴۵ شهید است که هشت شهید ایرانی و ۳۷ شهید نیز از فاطمیون هستند، گفت: تعداد آمار جانبازان مدافع حرم استان کرمان ۹۴ نفر با رده سنی ۲۰ تا ۲۵ سال است که ۲ نفر از این جانبازان بالای ۷۰ درصد هستند.

سعید ایرانمنش مدیرکل بنیاد شهید کرمانسعید ایرانمنش، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از استان ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا(س) و بیان اینکه مفهوم ایثار آنگونه که باید در جامعه شناخته نشده است، گفت: در کتاب حکمتنامه پیامبر(ص) در خصوص کمک کردن به دیگران سه وجه در نظر گرفته شده است که نخستین معنا، بخشیدن چیزی اضافه بر داشته‌های انسان است.

وی با بیان اینکه وجه دوم ایثار شریک کردن برادر مؤمن و مسلمان در اموال و داشته‌های خود است، افزود: مرحله سوم ایثار بخشیدن چیزی است که برای انسان ارزشمند است. شهدا و جامعه ایثارگری از ارزشمندترین دارایی خود یعنی جانشان برای دیگران گذشتند و جامعه باید به این وجه بیشتر توجه کند.

ایرانمنش در بخش دیگری از سخنانش به حوزه کاری بنیاد شهید و امور ایثارگران در استان کرمان پرداخت و اظهار کرد: استان کرمان دارای ۶ هزار و ۶۰۰ شهید و ۲۱ هزار و ۲۰۰ جانبار است که ۱۸۰ جانبار بالای ۷۰ درصد هستند. تعداد شهدای مدافع حرم استان کرمان ۴۵ شهید است که هشت شهید ایرانی و ۳۷ شهید نیز از فاطمیون هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تعداد آمار جانبازان مدافع حرم از استان کرمان را ۹۴ نفر اعلام کرد و افزود: ۲ نفر از این جانبازان بالای ۷۰ درصد هستند که یک نفر از فاطمیون و یک نفر ایرانی است و رده سنی این جانبازان نیز بین ۲۰ تا ۲۵ سال است.

وی با بیان اینکه خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه‌های درمانی، فرهنگی، اشتغال، مسکن و... پیگیری می‌شود، ادامه داد: ۵۶ هزار ایثارگر استان تحت پوشش بیمه و خدمات تکمیلی درمان قرار دارند و تمام هزینه‌های متعارف درمانی ایثارگران تحت پوشش است. همچنین به جانبازان خاص ویلچر و پروتزها به‌صورت رایگان اهدا می‌شود.

ایرانمنش از پرداخت تسهیلات مسکن ویژه خانواده شهدا و جامعه ایثارگری خبر داد و با بیان اینکه به دلیل کمبود زمین در استان بحث واگذاری زمین براساس شرایط خاصی در حال پیگیری است، تصریح کرد: در خصوص اشتغال جامعه ایثارگری و فرزندان طی سال‌های اخیر اقدامات بهتری از سوی نهادهای مختلف انجام شده است.

وی با اشاره به پیگیری تحصیلی فرزندان شهدا و ایثارگران در مدارس و دانشگاه‌ها، افزود: در راستای حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت سالانه حدود ۲ هزار خاطره با کمک بنیاد حفظ آثار و دیگر نهادها جمع‌آوری می‌شود که در سال گذشته تمام وصایا و دست نوشته‌های شهدا در قالب ۲۰ جلد کتاب جمع‌آوری شده که ۱۰ جلد آن به مرحله چاپ رسیده است. در مواردی هم که خود ایثارگران دست‌نوشته یا خاطره‌ای داشته باشند پس از تأیید از سوی شورای بررسی، برای چاپ آنها کمک‌هایی انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به برنامه‌های اجرا شده در گلزار شهدای کرمان نیز اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته ۴۴ هزار دانش‌آموز (روزانه حدود ۳ هزار نفر) از گلزار شهدای کرمان بازید کردند و از ابتدای سال تحصیلی امسال نیز ۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز از ۴۰ مدرسه به گلزار شهدای کرمان دعوت شده و از برنامه‌های متعدد بهره‌ بردند.

ایرانمنش در پایان با بیان خاطراتی از سیره شهید سلیمانی و شهید مغفوری، گفت: امروز یک محدودیت گفتمانی صورت گرفته و انعکاس عملکرد و اقدامات بنیاد شهید ممکن است یک بازخود منفی به دنبال داشته باشد البته برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چیزی که لازم است به آن پرداخته شود موضوع سیره و سبک زندگی شهدا است. هر یک از شهدا علاوه بر مسئولیت سازمانی خود نقش پدری، همسری، فرزندی و... را نیز برعهده داشته است که اگر خاطرات و سبک زندگی آنها بیان شود در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بی تأثير نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha