برگزاری مسابقات قرآن در اماکن معنوی تأثیر مثبتی بر متسابقان دارد
کد خبر: 4184396
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

برگزاری مسابقات قرآن در اماکن معنوی تأثیر مثبتی بر متسابقان دارد

داور چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن نزاجا با اشاره به مکان برگزاری این رقابت‌ها گفت: تأثیر مثبت فضای معنوی آستان مقدس حضرت سلطان علی بن محمد باقر(ع) مشهد اردهال را بر متسابقان نمی‌توان نادیده گرفت.

مصطفی یادگاری داور مسابقات قرآنمصطفی یادگاری، داور صوت و لحن چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره سطح کیفی این دوره از مسابقات اظهار کرد: مسابقات ارتش بخشی از جامعه قرآنی را تشکیل می‌دهد و نسبت به تجمیع همه بخش‌های جامعه قرآنی از جمله مسابقات وسیع‌تر، طبیعی است که سطح کیفی پایین‌تری داشته باشد.

وی درباره برگزاری این دوره از مسابقات در آستان مقدس حضرت سلطان علی بن محمد باقر(ع) مشهد اردهال گفت: امکانات مسابقه از جمله سیستم صوتی، جایگاه و... کیفیت مناسبی دارد و تأثیر مثبت فضای معنوی این مکان مقدس را بر متسابقان نمی‌توان نادیده گرفت؛ درواقع حضور همزمان شرکت‌کنندگان کنار یکدیگر در این محیط به جاذبه بیشتر مسابقه افزوده است، چراکه در بعضی از مسابقات، متسابقان یک‌جا جمع نمی‌شوند و هر کدام بعد از انجام آزمون، محل مسابقه را ترک می‌کنند، اما اکنون تجمع همه آنها محفل متفاوتی رقم زده است.

این داور صوت و لحن با اشاره به متفاوت نبودن ملاک‌ها و ارزش‌های نمره‌گذاری در این مسابقات با سایر مسابقات قرآن اظهار کرد: در حوزه‌های صوت، لحن، وقف، ابتدا و تجوید اصولی وجود دارد که ثابت است و تمام کسانی که در این زمینه‌ها امتیاز کافی به دست آورند، نمره بهتری دریافت می‌کنند.

وی تأکید کرد: اگر مدیران و دست‌اندرکاران جامعه با قرآن مأنوس باشند، کارها درست می‌شود، ولی مشکل این است که معمولاً این اتفاق نمی‌افتد و این موضوع در خود قرآن نیز اشاره شده است. در آیه ٣۰ سوره فرقان، پیامبر(ص) به خدا شکایت می‌کند و می‌فرماید: «وَ قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَـٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ در آن روز رسول به شکوه از امت در پیشگاه رب‌العزة عرض کند: بارالها، تو آگاهی که امت من این قرآن را به کلی متروک و رها کردند.»

یادگاری گفت: کسی که روزانه حداقل ۱۰ صفحه از قرآن کریم را بخواند، می‌تواند ادعا کند که با قرآن حشر و نشر دارد‌، اما ما این‌طور نیستیم. حال کسی که خود با قرآن مأنوس نباشد، چگونه می‌تواند جامعه‌اش را با قرآن مأنوس کند؟ توصیه من این است که ابتدا خودمان با قرآن مأنوس شویم؛ در این صورت می‌توانیم تأثیرگذاری لازم را برای ایجاد جامعه‌ای قرآنی داشته باشیم.

یادآور می‌شود، چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به میزبانی گروه ۸۴۰ موشکی شهرستان کاشان در آستان مقدس حضرت سلطان علی بن محمد باقر(ع) مشهد اردهال در حال برگزاری است.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha