مراسم تشییع پیکر جواد مسگری، قاری و مدرس قرآن در مشهد برگزار می‌شود
کد خبر: 4184282
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵

مراسم تشییع پیکر جواد مسگری، قاری و مدرس قرآن در مشهد برگزار می‌شود

مراسم تشییع پیکر جواد مسگری، قاری و مدرس قرآن، فردا ششم آذرماه در مشهد برگزار می‌شود.

جواد مسگری، قاری و مدرس قرآنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مراسم تشییع پیکر جواد مسگری، قاری و مدرس قرآن، همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س)، روز دوشنبه ۶ آذرماه، ساعت ۹ صبح، در صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار و سپس به سوی بهشت رضا(ع) روانه می‌شود.

مراسم ختم این مدرس و قاری قرآن مشهدی نیز روز سه‌شنبه ۷ آذرماه ساعت 18.30 تا 20 در مسجد الزهرا(ع) واقع در احمدآباد برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا و به نقل از روابط عمومی جامعه قاریان قرآن مشهد، استاد قرآن جواد مسگری که داور مسابقات قرآن نیز بود، در 10 خرداد 1353 در مشهد متولد شد. پدر وی مرحوم حاج محمود مسگری که اصالتاً اهل شهر خوی بود، خود شاعر و قاری قرآن بود و حدود 30 سال خادم حرم حضرت عباس(س) در شهر کربلای معلی و نیز 30 سال خادم بارگاه رضوی نیز بود.

همین سبقه قرآنی و مذهبی پدر در فرزندان نیز اثر گذاشت و جواد که فرزند دهم خانواده بود نیز تأثیر پذیرفت و به جلسات مختلف قرآن همراه با برادران بزرگتر خود می رفت. وی در حدود سن پنج سالگی به همراه برادر بزرگتر خود استاد حاج حسین مسگری به جلسه قرآن مرحوم استاد حاج احمد هروی در چهارراه سیلوی مشهد می‌رود و در آنجا با تلاوت خود استاد جلسه و دیگران را شگفت‌زده می کند و مورد تشویق قرار می گیرد.

این علاقه و نبوغ ونیز تشویق دیگران باعث شد در سن نوجوانی و جوانی به صورت تخصصی به تحقیق و مطالعه در مورد تلاوت قرآن و موسیقی تلاوت بپردازد. پدر اعتقادی به شرکت فرزندان در مسابقات قرآن نداشت و به آن‌ها گوشزد می‌کرد که تنها برای رضای خداوند قرآن تلاوت کنند. از اساتید قرآن ایشان می‌توان به برادر بزرگتر وی استاد حاج حسین مسگری اشاره نمود.

مرحوم جواد مسگری، استاد موسیقی و علم الحان و از پیشگامان و مبدعین تلفیق هنرهای آوایی فارسی و عربی با الحان موسیقی تلاوت قرآن کریم بود. وی در سال 1370 وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد و در سال 1377 دکترای پزشکی خود را دریافت نمود. این استاد فقید، سال‌ها در مرکز تربیت مدرس قرآن به تدریس مشغول بود. ایشان جهت تلاوت و تدریس صوت و لحن قرآن به کشورهای متعددی از جمله سوریه، امارات و... سفر نموده بود.

تخصص ویژه ایشان در صوت و لحن قرآن، جامعه قاریان قرآن مشهد را بر آن داشت تا از ایشان جهت آموزش قاریان ممتاز در کلاس‌هایی با عنوان کلاس ارتقای نخبگان جامعه قاریان قرآن مشهد استفاده کند که همین امر باعث پیشرفت فوق‌العاده بسیاری از قاریان ممتاز جوان دهه هشتاد و نود گردید و بسیاری از قاریان بین‌المللی کنونی در محضر ایشان تلمذ نموده بودند.

انتشارات جامعه قاریان قرآن مشهد کتاب‌ها و آلبوم‌های آموزشی مختلفی از این استاد فقید منتشر نمود. از جمله کتاب نغمه وحی 1 باهمکاری یکی دیگر از اساتید قرآن مشهد؛ حاج محمدحسین دهقانی که در آن ضمن ارائه تعاریف پایه در مبحث صوت شناسی و موسیقی، به معرفی اندام‌های تولید صدا، ویژگی‌های مهم صدای انسان و مبانی موسیقایی قرائت قرآن پرداخته شده است. کتاب نغمه وحی 2 که ضمن اشاره‌ای مختصر به تاریخ موسیقی عرب و منشاً ظهور آن، به بیان مقام‌های موسیقی در قرائت پرداخته‌است. این کتاب دارای سه فصل است که فصل اول به اصول و مبانی صوت و لحن عرب اختصاص دارد و فصل دوم به ترتیب به مقام‌هایی که اصل آنها دارای ربع پرده و بدون ربع پرده است، اشاره دارد و آلبوم آموزشی نوا که سبک و الحان استاد شحات محمد انور را بررسی می‌کند.

از دیگر فعالیت‌های قرآنی این مرحوم همراهی با گروه تواشیح و همخوانی ثامن الأئمه(ع) به همراه چند تن دیگر از اعضای جامعه قاریان در کشور ترکیه بود که در اجراهای این گروه در شب‌های ماه مبارک رمضان از شبکه ۷ ترکیه به صورت زنده پخش شد. همچنین مرحوم استاد مسگری به همراه این گروه تواشیح به کشورهای سودان، آفریقای جنوبی و... اعزام شده بود. ایشان 6 دوره در زمره خوشنویسان برتر کشور قرار گرفته بود و به خصوص در خط شکسته نستعلیق از برترین‌های کشور بود.

انتهای پیام
captcha