ارتش از پیشگامان فعالیت‌های قرآنی در کشور است
کد خبر: 4184277
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

ارتش از پیشگامان فعالیت‌های قرآنی در کشور است

رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ارتش یکی از پیشگامان فعالیت‌های قرآنی در کشور محسوب می‌شود.

علی نوری رئیس مرکز قرآن عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایرانچهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار به میزبانی گروه ۸۴۰ موشکی شهرستان کاشان با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از نخبگان و چهره‌های قرآنی نزاجا و داوران بین‌المللی در دو مقطع کارکنان پایور و وظیفه از امروز، پنجم آذرماه با همکاری تولیت آستان مقدس حضرت علی بن محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان آغاز شده است و به مدت چهار روز ادامه دارد.

حجت‌الاسلام علی نوری، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان به هدف از برگزاری این مسابقات اشاره کرد و گفت: وقتی می‌گوییم چهل‌وسومین دوره، این عبارت نشان می‌دهد که ارتش ما یکی از پیشگامان فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور محسوب می‌شود و فعالیت‌های قرآنی آن همزاد با دوران حیات انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: اولین دوره از مسابقات در سال ۱۳۶۰ به میزبانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. این مسابقات در هیچ شرایطی تعطیل نشده است و حتی در بحبوحه جنگ که نیروهای پایور و وظیفه ارتش مأموریتی ویژه در دفاع مقدس داشتند و همچنین در دوره شیوع کرونا شاهد برگزاری این مسابقات بوده‌ایم.

رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: در این دوره از مسابقات که به میزبانی گروه ۸۴۰ موشکی نیروی زمینی ارتش در مشهد اردهال، قطب فرهنگی کشور اجرا می‌شود، بالغ بر ۳۰۰ نفر از متسابقان حضور دارند که از بین بیش از چهار هزار نفر شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی و منطقه‌‌ای در مهر و آبان‌ماه سال جاری انتخاب شده‌اند. این مسابقات در هشت رشته حفظ یک، سه، پنج، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء، حفظ کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، مفاهیم و جزء ۲۵ با تفسیر آیت‌الله مکارم شیرازی در دو مقطع کارکنان پایور و وظیفه برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: نفرات برتر با حضور مسئولان شهری و کشوری تجلیل خواهند شد و همچنین به مرحله نهایی آجا که با حضور نیروهای پنج‌گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران دی‌ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار خواهد شد، راه پیدا می‌کنند.

نوری گفت: این مسابقات طبق چشم‌انداز ارتش جمهوری اسلامی ایران تعریف شده که یک ارتش مکتبی، انقلابی و برخوردار از معنویت است. با توجه به اینکه لازمه یک نیروی نظامی مدافع ارزش‌ها، دین، حریم معنوی و مرزهای کشور، انس با قرآن کریم به شمار می‌رود، یکی از برنامه‌هایی که ارتش در خصوص تقویت بعد معنوی نیروهای نظامی برنامه‌ریزی کرده و پیگیری می‌کند، فعالیت‌های قرآنی است. علاوه بر این مسابقات، در خصوص نهضت قرآن کریم نیز بالغ بر ۲۰ هزار نفر حافظ نیروی زمینی از یک تا ۳۰ جزء پرورش داده‌ایم.

وی ادامه داد: یک همکار نظامی که با برنامه‌های قرآنی انس دارد، قطعاً از نظر روحی و روانی ارتقا پیدا می‌کند. برخورداری از روحیه بالا نیز سبب خواهد شد تا در انجام مأموریت‌های محوله به خوبی عمل کند و در نهایت توان رزمی نیروهای مسلح افزایش خواهد یافت.

رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: فعالیت در حوزه نهج‌البلاغه و مهدویت نیز یکی از برنامه‌های امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است، به گونه‌ای که برگزاری کارگاه‌های نهج‌البلاغه‌ به‌صورت هفتگی یکی از برنامه‌های مستمر آن محسوب می‌شود. از سویی ما احساس کردیم، کشوری که چشم‌اندازش در تراز انقلاب اسلامی و حکومت مهدوی است، باید پرداختن به موضوع مهدویت را یکی از اصول خود قرار دهد. این آموزه‌ها برای همه به‌خصوص کارکنان ارتش بسیار راهگشاست و می‌تواند ارتش نظام جمهوری اسلامی را از سایر نیروهای نظامی دنیا متمایز کند.

وی با بیان اینکه امروزه ددمنشی و وحشی‌گری رژیم صهیونیستی به جامعه جهانی ثابت شده است، اظهار کرد: ارتش اسرائیل از این آموزه‌ها دور است و با حسی انتقام‌جویانه، زنان و کودکان را بمباران می‌کند و به شهادت می‌رساند، در حالی که در مکتب اسلام این چنین نیست و ما می‌بینیم که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حتی طی هشت سال دفاع مقدس با مردم عادی و خانه‌های مسکونی کاری نداشت که این رفتار برگرفته از آموزه‌های دین مبین اسلام و نهج‌البلاغه بود.

نوری در پاسخ به این سؤال که آیا جمهوری اسلامی برای ترویج قرآن با سایر ارتش‌های دنیا تفاهم‌نامه دارد، توضیح داد: مسابقات ارتش‌های جهان اسلام هر دو سال یک بار به میزبانی کشوهای مسلمان برگزار می‌شود. اولین دوره از این مسابقات در سال ۶۷ به میزبانی ایران و سال گذشته در کشور عمان برگزار شد.

وی با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران جدا از جامعه نیست و قطعاً بر آن تأثیر متقابلی دارد، گفت: امروز همه مرزها و حصارها برداشته شده و لذا وقتی ارتشی که وظیفه ذاتی‌اش، تأمین امنیت نظام است، وارد فعالیت‌های قرآنی می‌شود، تأثیرگذاری بیشتری دارد، به‌گونه‌ای که نشان می‌دهد هم می‌توان از مرزهای آبی، خاکی و حریم آسمان دفاع کرد و هم از مرزهای دینی و معنوی ملت.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha