احیای کارکردهای مسجد کارویژه ستاد کانون‌های مساجد است
کد خبر: 4184006
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶

احیای کارکردهای مسجد کارویژه ستاد کانون‌های مساجد است

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با تأکید بر اینکه احیای کارکردهای مسجد باید کارویژه ما باشد، گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کنار امام جماعت و پایگاه بسیج، دستیار و مُعین فرهنگی و هنری هستند و لذا رقیب تلقی نشوند بلکه کمک کننده هستند.

مهدی مقدم، معاون فرهنگی و هنری کانون های مساجد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، مهدی مقدم، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور امروز، چهارم آذرماه در برنامه تکریم و معارفه مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری که با حضور حجت‌الاسلام نکونام در دفتر امام جمعه شهرکرد برگزار شد با اشاره به رویه شناسایی شده در کشور ناظر بر کمرنگ شدن کارکردهای اصیل مساجد، اظهار کرد: این در حالیست که جایگاه و کارکردهای مسجد در واقع، حکم حیات و نبض جامعه را دارد.

وی با ذکر اینکه مساجد طراحی اسلام و ابتکار پیامبر(ص) برای جامعه‌پردازی بوده است، ادامه داد: کارگزاران مسجد نیز کاملاً مشخص و در راستای تحقق کارکردهای مسجد، دارای تکالیفی هستند و در نقشه راهی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن اسلامی ترسیم کرده‌اند، مسجد در محوریت قرار دارد. 

مقدم با تأکید بر اینکه احیای کارکردهای مسجد باید کارویژه ما باشد، بیان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کنار امام جماعت و پایگاه بسیج، دستیار و مُعین فرهنگی و هنری در این مکان مقدس هستند و لذا رقیب تلقی نشوند بلکه کمک کننده هستند. 

معاون فرهنگی هنری کانون‌های مساجد کشور موضوع نسبت‌یابی با مسجد در سه سطح حاکمیتی، حلقه‌های میانی و مردم را یادآور شد و توضیح داد: این موضوع به سمع و نظر مسئولان مختلف ارائه شده است که هر کسی می‌خواهد نسبت خود را با جامعه تعریف کند، باید نسبتش با مسجد را نیز مدنظر قرار دهد و مشخص کند و این همه لایه‌های جامعه را شامل می‌شود.

مقدم افزود: با این نگاه، چند وظیفه بر عهده ما قرار می‌گیرد و هویت‌بخشی به مسجد یکی از این وظایف است. طبیعتاً هویت‌بخشی به کانون‌های مساجد نیز ذیل این رسالت قرار می‌گیرد یعنی اگر مسجد تقویت شود، کانون‌های مساجد نیز قوت خواهند گرفت و اگر مسجد قوی نباشد، کانون هم نمی‌تواند نقشی را ایفا کند.

فرآیند هویت‌بخشی به کانون‌های مساجد 

وی توانمندسازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را که در چند بخش دنبال می‌شود مورد تأکید قرار داد و گفت: کادرسازی برای انقلاب یکی از نقش‌های کانون‌ها است و این مجموعه بر مسئله بانوان نیز برنامه‌ریزی جدی دارد. پرداختن به موضوع زن با بهره‌گیری از نگاه مقام معظم رهبری به الگوی سوم زن مسلمان طراحی شده و گرفتار کلیشه‌ها نیست. در واقع، در مسئله بانوان موضوع تأسیس کانون‌های ویژه بانوان در دستور کار قرار گرفته و به دنبال این هستیم که گفتمان‌سازی تعریف از زن در منظومه فکری امامین انقلاب که الگوی سوم زن را ارائه می‌دهد، توسعه یابد. 

مقدم تصریح کرد: جریان‌سازی فرهنگی و هنری بحث دیگری است که در راستای هویت‌‌بخشی به مسجد و کانون مساجد مدنظر قرار دارد، همه دلسوزان مسجد باید دست به دست هم دهند و یک هم‌افزایی عمومی و جمعی اتفاق بیفتد زیرا در سایه آن، شبکه‌سازی و کار تشکیلاتی نیز ظهور و بروز خواهد یافت.

وی تأکید کرد: عمل به مطالبه مقام معظم رهبری ناظر بر مسجد، پایگاه قرآنی که محتوای آن نخستین بار در ۲۲ فروردین ۱۳۷۰ از سوی ایشان مطرح شد، روی زمین ماند و آن گونه که باید و شاید اتفاق نیفتاد تا اینکه در سال گذشته و امسال نیز مجددا تأکید داشتند و این موضوع حتماً با یک هم‌افزایی و همراهی همگانی باید اتفاق بیفتد.

معاون فرهنگی و هنری مساجد کشور با تأکید بر اینکه جریان‌سازی و شکوفایی قرآنی و نهضت انس با قرآن کریم باید از پایگاه مسجد و با هم‌افزایی همگانی اتفاق بیفتد، گفت: برای این موضوع و تمامی موضوعات فرهنگی و هنری در مساجد یک برنامه‌ریزی انجام شده و می‌طلبد فرمایشات رهبر انقلاب را عملی کنیم. 

محمدابراهیم حجت پناه، دبیر کانون های خدمت رضوی

نگاه تحولی به کانون‌های مساجد چهارمحال و بختیاری 

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان با اشاره به اینکه منطقه خاورمیانه ۷۰ سال است که دچار یک غده سرطانی است، اظهار کرد: بدن خاورمیانه و غرب آسیا در طی این چند سال با محور مقاومت قوت یافت و تقویت شد و امروز، آماده جراحی است تا به لطف الهی برای همیشه از شر این غده سرطانی خلاصی یابد.

وی با ذکر اینکه مسجد مهم‌ترین جایگاه مسلمانان برای پی‌ریزی و انجام کارها است، ادامه داد: مساجد هم سنگر مبارزه، هم قرارگاه فرهنگی و هم پایگاه اجتماعی احاد جامعه است و مسئولان و فعالان مسجد همگی همکار یکدیگر هستند و هدفی واحد یعنی رونق‌بخشی به مسجد را دنبال می‌کنند. 

حجت‌پناه بیان کرد: ما در ۲۴ نقطه استان برپایی نماز جمعه را داریم و باید رابطان مساجد را بتوانیم امام‌ جمعه محور کنیم و در هر نقطه که نماز جمعه را داریم، پرچم کانون‌های مساجد برافراشته باشد یعنی امید اصلی ما در هر منطقه ائمه جمعه باشند. این برنامه را از شهر بن با حضور امام‌ جمعه و مسئولان کانون‌های مساجد شهر آغاز کردیم و در دیگر مناطق نیز ادامه خواهد داشت.

وی با تأکید بر یک تحول اساسی در سطح کانون‌های مساجد استان، بیان کرد: این تحولات با محوریت ائمه جمعه خواهد بود و بنای ما بر این است که سیاست‌های ابلاغی را با نگاه به زیست‌بوم چهارمحال و بختیاری عملیاتی کنیم. مسجد بهترین خاستگاه نوجوان و جوان برای کارهای فرهنگی و هنری با تعامل و هم‌افزایی همه نهادها به شمار می‌رود.

دبیر کانون خدمت رضوی استان با اشاره به اینکه خادمیاران رضوی نیز برای کمک کانون‌های مساجد در جهت خدمت به مردم به میدان آمده‌اند، اظهار کرد: عرصه کارهای فرهنگی و هنری و اجتماعی مهیاست و امید است بتوانیم از ظرفیت کانون‌های مساجد برای تقویت حال و هوای امام رضایی(ع) و نیز از ظرفیت کانون‌های خدمت رضوی برای خدمت‌رسانی به مخاطبان مسجد و مسجدی‌ها بهره کافی را ببریم. 

یادآور می‌شود، در این برنامه از خدمات چندساله محمدرضا مظاهری تقدیر و حجت‌الاسلام حجت‌پناه به عنوان مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان معرفی شد.

انتهای پیام
captcha