«نیسان زرد»؛ روایتگر زندگی شهید قاضی‌خانی
کد خبر: 4183553
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
معرفی کتاب / 3

«نیسان زرد»؛ روایتگر زندگی شهید قاضی‌خانی

یک نویسنده همدانی با بیان اینکه تمامی کتاب‌هایم در زمینه شهدا نگاشته شده و این را دینی بر گردن خود می‌دانم، گفت: کتاب «نیسان زرد» شرح حال زندگی شهید مدافع حرم «مهدی قاضی‌خانی» را روایت‌گری می‌کند.

شهید مهدی قاضی خانی شهید مدافع حرمزینب شعبانی، نویسنده کتاب «نیسان زرد» در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه متولد سال ۶۱ هستم و کار نویسندگی را از سال ۹۱ با کتاب خاطرات مادران شهدا آغاز کردم، اظهار کرد: در این جریان با مادر و همسر شهید علی‌اکبر همتی آشنا شدم و پس از آن با نگارش کتاب «چشمان رهبر» پا به عرصه نویسندگی گذاشتم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۴ کتاب نوشته‌ام که ۱۱ نسخه از آنها چاپ شده است، گفت: تمامی کتاب‌هایم در زمینه شهدا نگاشته شده و این را دینی بر گردن خود می‌دانم، ضمن اینکه با این فعالیت‌ها باید یاد شهدا را نگه داریم عاملی برای آشنایی جوانان و نوجوانانی می‌شود که نسل انقلاب را ندیده‌اند و در تعیین خط مشی درست فکری آنها مؤثر خواهد بود‌.

شعبانی تصریح کرد: تاکنون سه کتاب در حوزه شهدای مدافع حرم نگاشته‌ام که با نام‌های «فانوس حرم» زندگی‌نامه شهید محسن فانوسی، «بعضی جاودانه‌اند» شهید مجتبی کرمی و «نیسان زرد» شهید مهدی قاضی‌خانی هستند.

وی یادآور شد: تهیه و تدوین کتاب نیسان زرد یک و نیم سال زمان برد که تابستان امسال چاپ و رونمایی از کتاب در محل زادگاه شهید در روستای حیدره قاضی‌خان انجام شد. عنوان کتاب براساس شغل این شهید انتخاب شده‌‌ است، شهید با یک نیسان زرد به جمع‌آوری بازیافت‌های زباله، آهن و زباله‌های ساختمانی می‌پرداخته است، این نیسان سپس ماشین عروس هم می‌شود.

شعبانی با بیان اینکه این کتاب در قالب روایت‌گری داستانی نگارش شده است، افزود: ابتدا مصاحبه با پدر و مادر شهید انجام شد، سپس فرزندان و دوستان. شهید قاضی‌خانی در یک خانواده زحمت‌کش به دنیا می‌آید، پدرش در کوره آجرپزی فعال بوده، پس از مدتی به قرچک ورامین نقل مکان می‌کند و با اجاره مغازه‌ای در حوزه بازیافت زباله فعال می‌شود.

این نویسنده همدانی گفت: این شهید مدافع حرم از جمله بسیجی‌هایی فعال بود و از او سه فرزند به یادگار مانده است. شهید قاضی‌خانی در سال ۹۴ تلاش می‌کند از طریق سپاه ورامین به سوریه اعزام شود که با توجه به شرایط خود و خانواده‌اش موافقت نمی‌شود، سپس تلاش می‌کند با نام افغانی با تیپ فاطمیون اعزام شود که در این مورد نیز موفق نمی‌شود. سپس از طریق سپاه همدان ثبت‌نام و اصرار می‌کند که به سوریه اعزام شود. او در اولین عملیات در حالی که در حال کمک‌رسانی به دوست خود بوده در سوریه به شهادت می‌رسد.

انتهای پیام
captcha