۶۰ باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان قزوین وجود دارد
کد خبر: 4183334
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴

۶۰ باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان قزوین وجود دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در استان قزوین ۶۰ باب کتابخانه عمومی و مشارکتی، ۶۵ هزار عضو و یک میلیون و ۱۰۰ جلد کتاب وجود دارد؛ زیربنای کتابخانه‌ای استان قزوین در سال گذشته با ۱۰ درصد رشد و تعداد منابع با ۸ درصد رشد همراه بوده است.

محمدبیگی مدیرکل کتابخانه های عمومی قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، در آئین بزرگداشت و تکریم هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار که ۳۰ آبان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: دسترسی به کتابخانه سیار از جمله مواردی است که سال گذشته پیگیری و اعتبار خوبی به این موضوع تخصیص پیدا کرد، کتابخانه سیار قزوین که یکی از مجهزترین کتابخانه‌های سیار در کشور است، به زودی افتتاح خواهد شد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در مصوبات سفر رئیس جمهور اعتبارات خوبی برای تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌ای در نظر گرفته شد و توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. سال گذشته پروژه کتابخانه بیدستان، سگر آباد، مرکزی بوئین زهرا و نرجه در سفر ریاست جمهوری اعتبار دریافت کردند و کتابخانه ثامن‌الحجج واقع در شهر نرجه پس از ۱۷ سال و همچنین کتابخانه مرکزی بوئین زهرا با نام کتابخانه فرهنگ به بهره‌برداری رسید.

این مسئول خاطرنشان کرد: در ماه‌های آتی تجهیز کتابخانه بیدستان و سگز آباد به بهره‌برداری خواهد رسید، امیدواریم که با تخصیص اعتبار لازم شاهد بهره‌برداری کتابخانه قشلاق و شریفیه باشیم. از دیگر موارد مقدمات بهره‌مندی از ظرفیت بانک‌ها در ایجاد کتابخانه‌ها بود که خوشبختانه در روزهای آتی از ظرفیت یکی از بانک‌های استان در کلنگ زنی ایجاد کتابخانه بهره‌مند خواهیم بود.

وی بیان کرد: در استان قزوین ۶۰ باب کتابخانه عمومی و مشارکتی، ۶۵ هزار عضو و یک میلیون و ۱۰۰ جلد کتاب وجود دارد؛ زیربنای کتابخانه‌ای استان قزوین در سال گذشته با ۱۰ درصد رشد و تعداد منابع با ۸ درصد رشد همراه بوده است. پویش «اهدای کتاب اهدای دانایی» منجر به افزایش منابع اهدایی در کتابخانه‌ها بود و در این راستا جذب ۳۵ درصدی اهدای منابع رقم خورد. در سال جاری در جشنواره روستای دوستدار کتاب، کتابخانه آیت‌الله موسوی در روستای کلج واقع در استان قزوین توانست رتبه برگزیده را از آن خود کند؛ همچنین در بین ۱۲ نامزد شهر دوستدار کتابدار استان قزوین جزو نامزدهای جشنواره قرار گرفت.

محمدبیگی گفت: موضوع دیگر بهره‌مندی از ظرفیت ماده ۱۷۲ قانون مالیات بود چراکه قزوین استانی صنعتی است و این ماده قانونی در حل برخی مسائل و کاستی‌های کتابخانه‌ها کمک بسیاری به ما کرد، به طور نمونه سال گذشته یک شرکت در شهرستان البرز رقمی بالغ بر یک میلیارد تومان برای احداث کتابخانه پرداخت کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به اینکه کتابخانه امام خمینی(ره) قدمتی ۲۵ ساله دارد، گفت: بهسازی کتابخانه امام خمینی(ره) در ۳ فاز تعریف شده که فاز اول تکمیل و فاز دوم در حال انجام است، همچنین بهسازی کتابخانه علامه رفیعی و عارف قزوینی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام
captcha