افزایش 60 درصدی درآمد مالیاتی دولت سیزدهم
کد خبر: 4182345
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷
سخنگوی دولت مطرح کرد

افزایش 60 درصدی درآمد مالیاتی دولت سیزدهم

بهادری‌جهرمی گفت: در شروع این دولت ۲.۵ میلیون مودی مالیاتی وجود داشت، اما توانستیم تا امروز این تعداد را به ۹ میلیون برسانیم و درآمد مالیاتی دولت را تا ۶۰ درصد افزایش بدهیم که نتیجه آن را می‌توان در وابستگی کم‌تر دولت به درآمد نفتی مشاهده کرد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولتبه گزارش ایکنا از قم، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، شامگاه 25 آبان‌ماه در نمایشگاه روایت پیشرفت و خدمات دوساله دولت مردمی در خصوص وضعیت دولتی که تحویل دولت سیزدهم شد، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ دولت دوازدهم می‌نویسد که برای تأمین حقوق استادان دانشگاه چاره‌ای جز فروش دانشگاه وجود ندارد این وضعیت دانشگاه‌ها بود و همچنین در مرداد ۱۴۰۰ که یک ماه قبل از تحویل دولت بود، حتی در تأمین بودجه آب در برخی از نقاط کشور هم مشکل داشتیم و این دولتی بود که ما از دولت قبل تحویل گرفتیم.

وی افزود: نیاز است که از گذشته درس بگیریم، ما را در یک دوره‌ای از انقلاب در حوزه نظامی تحریم کردند، ۴۴ سال تحریم بودیم، در حال حاضر نیز می‌ترسند ما را تحریم نکنند که مبادا در حوزه‌ها و نزاع‌های گوناگون جهانی چشم جمهوری اسلامی باز شود، برای مثال در جنگ اوکراین و روسیه تمام ترس آن‌ها این بود که مبادا ایران که قدرت نظامی است، پهباد صادر کند. 

رویکرد دولت سیزدهم؛ مهار بحران در کوتاه‌مدت و تعیین راهبرد بلندمدت

بهادری‌جهرمی ادامه داد: امروزه از معدود کشور‌هایی هستیم که هم ماهواره تولید می‌کنیم و هم ماهواره به فضا پرتاپ می‌کنیم، چراکه جغرافیایی که آینده جهان را ترسیم می‌کند، فضا است.

سخنگوی دولت با بیان موضع دولت قبل درخصوص تحریم‌های که به بانک مرکزی و فروش نفت تحمیل شد، گفت: در دهه ۹۰ تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی و فروش نفت صورت گرفت که به جای اتخاذ روش اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری خواسته بودند، روش مذاکره و تعامل را پیش گرفتند که نتایج خوبی به بار نیاورد.

وی تصریح کرد: در دولت گذشته که تورم ۶۰ درصدی داشتیم که در طول تاریخ، این نرخ تورم مربوط به ۷۰ سال پیش است که اگر با همان مسیر دولت قبل پیش می‌رفتیم باید تورم سه رقمی را تجربه می‌کردیم، اما دولت قبل علاوه بر تورم، نمی‌توانست هزینه‌های جاری کشور را هم فراهم کند، دولت ۲۷ هزار میلیارد هزینه جاری ماهانه داشت که مجبور بود از هزینه‌های خود کاهش دهد و بودجه را انقباضی تنظیم کند که با وجود این ناتوانی، در دو ماه آخر عمر خود لایحه رتبه‌بندی معلمان را نیز به مجلس تقدیم کرد.

بهادری‌جهرمی در ادامه با تشریح رویکرد دولت اظهار کرد: دولت سیزدهم با دو رویکرد شروع به کار کرد؛ رویکرد اول مهار بحران در کوتاه‌مدت و رویکرد دوم راهبرد بلندمدت، چراکه لازم است آینده جهان را پیش‌بینی کنیم و نقش خود را بازی کنیم، همان‌طور که دارید می‌بینید یک زمانی ایران جاده ابریشم داشت و محل مهم تجاری بود، اما دیدید که ایران را به میدان‌گاه تبدیل کردند و ما را از مسیر‌های تجارت جهانی دور زدند، هندسه قدرت جهانی در حال تغییر است و ایران باید نقش مهمی در آن ایفا کند و در این بین دولت گذشته هیچ برنامه‌ریزی برای این موضوع نداشت.

وی در خصوص کلیدواژه دولت گفت: کلیدواژه دولت حجت‌الاسلام رئیسی این بود که مردم ایران حلال مشکلات هستند، باید مردم را به میدان بیاوریم؛ برای اینکار دولت باید ظرفیت به میدان آوردن مردم را داشته باشد، دولت که بگوید دیگران باید مشکل او را حل کنند معلوم است دولت کارآمدی نیست؛ دولت در گذشته پویایی چندانی نداشت، اما در دولت حاضر، یکی از عللی که رئیس‌جمهور به استان‌های مختلف سفر می‌کند همین است که بتواند به دولت پویایی را برگرداند تا به سبب همین امر زیرساخت‌های حضور مردم فراهم شود.

فعال‌سازی ۶ هزار کسب‌وکار تعطیل در کشور

سخنگوی دولت افزود: حالا باید پرسید حضور فعال مردم چه فایده‌هایی دارد؟ در سنوات گذشته شش هزار کسب‌وکار داشتیم که به علل مختلف تعطیل شده بود که در این دولت دوباره فعال شد؛ برای مثال باغدار‌های کشور در سال‌های گذشته سود نمی‌کردند و نمی‌توانستند محصول خود را به فروش برسانند از همین رو برای آن‌ها بازاریابی شد و یا محصولات آن‌ها به زنجیره ارزش افزوده وارد شد.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: سازماندهی درگاه‌های پرداخت باعث ایجاد شفاف‌سازی مالی در کسب‌وکار‌ها شد، درگاه‌هایی وجود داشت که اصلا صاحبش معلوم نبود و بازار‌های ناسالمی را به‌وجود آورده بود که بازار‌های سالم کسب‌وکار‌ها را هم از بین می‌برد.

سخنگوی دولت در خصوص افزایش تعداد مودیان، گفت: در شروع این دولت کلا ۲.۵ میلیون مودیان مالیاتی وجود داشت، اما توانستیم تا امروز این تعداد را به ۹ میلیون برسانیم و درآمد مالیاتی دولت را تا ۶۰ درصد افزایش بدهیم که نتیجه آن را می‌توان در وابستگی کم‌تر دولت به درآمد نفتی مشاهده کرد که ۵۲ درصد از بودجه عمومی دولت از محل مالیات‌ها تأمین می‌شود و درآمد نفتی به صندوق ذخیره ارزی، یارانه و تبصره ۱۴ می‌رود.

وی ادامه داد: برای تولیدکنندگان در بودجه تصویب کردیم که مالیات آن‌ها هفت واحد درصد کاهش یابد و به جای گرفتن مالیات از تولیدکنندگان از کسانی که فرار مالیاتی دارند مالیات می‌گیریم، در عین حال توانستیم حجم درآمد مالیاتی را به‌طور کلی افزایش دهیم.

ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت و تأمین هزینه‌های جاری دولت

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: درآمد نفتی دولت نیز افزایش پیدا کرده است، علاوه بر آن به سمت ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت رفته‌ایم یعنی به جای فروش نفت خام، نفت را حتی در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با توان فنی داخلی فراوری و ارزش افزوده در آن ایجاد کنیم و سپس بفروشیم؛ که با همین افزایش درآمد نفتی، توانستیم هزینه‌های جاری دولت را تأمین کنیم و رتبه‌بندی معلمان را هم اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: در این دولت از حداقل بگیر‌ها حمایت به عمل آمد، و درآمد آن‌ها حداقل سه برابر شد و آن حداقل بگیر‌هایی که تحت حمایت بهزیستی هستند به شرط اینکه طبق الگوی صحیح قبض آب، برق و گاز برای آن‌ها رایگان می‌شود، یعنی به نوعی سعی کرده‌ایم مهار بحران کنیم.

کنترل خلق نقدینگی در دولت

بهادری‌جهرمی در خصوص مهار تورم بیان کرد: دولت سعی کرد، با جلوگیری از خلق نقدینگی تورم را مهار کند و سپس بانک‌های ناتراز را ماه به ماه کنترل می‌کند، یعنی ارزیابی‌هایی برای آن‌هایی ماهیانه تعریف می‌شود که اگر در این مسیر حرکت کنند می‌توانند در ماه‌های بعد تسهیلات اعطا کنند در غیر این صورت نمی‌توانند، که با این مجموعه اقدامات توانستیم نرخ تورم را تا ۴۰ درصد کاهش دهیم.

وی بیان کرد: رشد متوسط حدود چهار دهم درصدی که به نیم هم نمی‌رسید نتایج دولت تعاملی بود که در سال گذشته به ۴.۲ درصد رسید، این رشد باعث می‌شود مشکل اشتغال توسط خود مردم حل شود، در حال حاضر نرخ بیکاری دو رقمی به ۷.۹ درصد رسید؛ علی‌رغم اینکه نرخ کسانی که به سنین کاریابی رسیده‌اند افزایش یافته، نرخ بیکاری را توانستیم کاهش دهیم.

بهادری‌جهرمی افزود: در دولت گذشته پایین‌ترین نرخ تجارت جهانی غیر نفتی را داشتیم که چیزی حدود ۸۰ میلیارد دلار بود، اما با تغییر رویه که در طی شش ماه در این دولت رخ داد، توانستیم رکورد تاریخی صادرات کالایی غیر نفتی را براساس آمار گمرک کشور بزنیم و صادرات ۱۱۲ میلیارد دلاری داشته باشیم، لازم به ذکر است که این آمار هر ساله گمرک به گمرگ و براساس آمار جهانی منتشر می‌شود، در چنین شرایطی مسلم است که دشمن بهم می‌ریزد و تمام قد می‌خواهد در برابر ما ایستادگی کند.

سخنگوی دولت بیان کرد: در حوزه راهبردی متوقف نماندیم و با اولویت دیپلماسی اقتصادی با کشور‌های همسایه شروع کردیم و توانستیم بعد از ۱۶، ۱۷ سال مشکل صادرات سیب را به کشور همسایه حل کنیم و همچنین دو میلیون مشترک گاز خانگی به کشور اضافه شد.

وی تصریح کرد: تمام نیروگاه‌هایی که از گاز مایع استفاده می‌کردند امروزه تمام آن‌ها به شبکه گاز متصل شد و گمان نکنید که با اضافه شدن این تعداد مشترک، نیروگاه‌ها و صنعت گاز کم‌تر دادیم، اگر به نیروگاه‌ها گاز کم‌تری می‌دادیم باید مشکل قطعی‌بری را در تابستان می‌داشتیم و این عدم قطعی برق به‌خاطر این این بود که در حوزه‌های راهبردی سرمایه‌گذاری کردیم و فاز ۱۱ و ۱۴ گاز پارس جنوبی را با کمک مهندسان داخلی راه‌اندازی کردیم.

اضافه کردن ۸ هزار مگاوات به تولید برق کشور 

بهادری‌جهرمی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های دولت در بخش انرژی گفت: همان‌طور که می‌دانید ما سالانه ۸۰ هزار مگاوات برق تولید می‌کنیم که در دو سال گذشته سالانه هشت هزار مگاوات توانستیم اضافه کنیم که به عبارتی ١٠ درصد تولید برق سالانه کشور است که با سرمایه‌گذاری‌هایی که در زیرساخت انجام می‌شود می‌توان هزاران کارخانه و کارگاه به‌وجود آورد.

وی در پایان گفت: دیپلماسی را در خدمت اقتصاد قرار دادیم، اگر روزی معطل برخی از بازار‌های جهانی بودیم، امروزه عضو بریکس و شانگ‌های هم هستیم، یعنی بخشی از بازار‌ها و شرکت‌های خصوصی می‌بینند که دیگر دولتمردان ارزشی برای تحریم قائل نیستند. همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت قدرت امروز در آسیا است، ایران در منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد و به نگاه امام و انقلاب برگشتیم و ایران اثرگذار در معاملات منطقه‌ای است.

انتهای پیام
captcha