سبک زندگی با قرآن انس‌محور است
کد خبر: 4181492
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
برگزیده مسابقات قرآن روسیه در گفت‌وگو با ایکنا:

سبک زندگی با قرآن انس‌محور است

رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه در رشته حفظ کل گفت: سبک قرآن انس‌محور است؛ یعنی چون کتاب زندگی است و با تمام ابعاد حیات انسان ارتباط دارد، لذا باید با آن انس گرفت تا بتوان از آیاتش بهره لازم را برد.

حسین خانی بیدگلی حافظ کل قرآنحسین خانی بیدگلی، متولد ١٣٧۵ در آران و بیدگل و دانشجوی سطح سه حوزه علمیه است. وی در بیست‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ١٧ و ١٨ آبان‌ماه در مسجد جامع شهر مسکو برگزار شد، در رشته حفظ کل قرآن کریم، رتبه دوم را به دست آورد.

خانی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره سایر موفقیت‌های قرآنی خود اظهار کرد: من به‌طور جدی از سال ۹۳ و همزمان با پایان یافتن حفظ کل قرآن در مسابقات حضور پیدا کردم. در این سال توانستم در مسابقات تبریز و در رشته حفظ کل، رتبه هشتم را کسب کنم و به جمع فینالیست‌ها وارد شوم. سال ٩۶ در اولین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب در کشور و همچنین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) موفق به کسب رتبه اول شدم. همچنین در مسابقات کشوری اوقاف نیز در سال‌های ۹۸، ۱۴۰۰ و ١۴٠١ به ترتیب حائز رتبه‌های پنجم، دوم و پنجم شدم و در نهایت به مسابقات بین‌المللی مسکو راه یافتم و رتبه دوم را به‌دست آوردم.

وی درباره مسابقات بین‌المللی مسکو گفت: هر سال در مسابقات اوقاف که به‌صورت سراسری برگزار می‌شود، رتبه‌های برتر مشخص می‌شوند. از طرفی، دعوتنامه‌هایی نیز برای مسابقات بین‌المللی از سوی سایر کشورها با لحاظ شرایطی نظیر سن و... ارسال می‌شود که اعزام نفرات برتر برحسب این شرایط صورت می‌گیرد. در مسابقات چند روز اخیر مسکو، حافظان قرآن از ٣١ کشور حضور پیدا کرده بودند و طی دو روز با هم به رقابت پرداختند.

این حافظ کل قرآن ادامه داد: در روز اول، ١۵ نفر و در روز دوم، ١۶ نفر با هم رقابت کردند و سومین روز هم به برگزاری اختتامیه و اعلام نفرات برتر اختصاص یافته بود. فاکتور مهم این مسابقات، نظم بود. متسابقان همیشه دوست دارند که در فضای مسابقات همه چیز شفاف باشد؛ برای مثال چنانچه قرار است نمره‌ای اعلام شود، قرعه‌کشی صورت گیرد و همه در جریان کار قرار داشته باشند که طی مسابقات مسکو این اتفاق به خوبی برنامه‌ریزی شده بود و همه حاضران توجیه بودند. نتایج هم قابل پیش‌بینی بود و می‌توان گفت داوری منصفانه‌ای انجام شد.

وی که به تدریس قرآن و قرآن‌پژوهی نیز اهتمام دارد، بیان کرد: از سن ١١ سالگی حفظ قرآن را آغاز کردم و در ١٨ سالگی آن را به پایان رساندم. البته در این بین، وقفه‌ای به مدت یک سال و نیم ایجاد شد که به‌دلیل آغاز دروس حوزه بود. یادگیری ادبیات عرب و درک آیات که تا قبل از آن فقط به خواندنشان اکتفا می‌کردم، شیرینی همنشینی با قرآن را برایم دوچندان کرد.

خانی گفت: در مسیر حفظ قرآن، خانواده نقش اساسی دارد؛ زیرا باید زمینه‌سازی لازم را ایجاد کند و همین‌جا باید از خانواده و همسرم که در عرصه فعالیت حرفه‌ای من را یاری کردند، قدردانی کنم؛ چراکه فعالیت حرفه‌ای قرآنی نیازمند تمرکز و آرامش است و اگر همراهی خانواده نباشد، میسر نمی‌شود. همچنین وجود دوستان قرآنی بسیار مهم است. به یاد دارم در سن هشت سالگی که به مسجد می‌رفتم، دوستانم باعث آشنایی من با کلاس حفظ قرآن شدند و باید بگویم این دو در کنار هم، اصلی‌ترین مشوق‌های من در طول دوران حفظ قرآن بودند.

وی توضیح داد: وقتی با قرآن و اهل بیت(ع) مأنوس می‌شویم، تغییر نگرش‌ها، سبک زندگی، عقاید و... همه لحظات را به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه تحت تأثیر قرار می‌دهد و این مهم‌ترین برکت انس با این دو منبع الهی است که سیستم زندگی انسان تغییر می‌کند.

این حافظ کل درباره دلنشین‌ترین آیه قرآن گفت: انتهای آیه دوم و نیز آیه سوم سوره طلاق، «... وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِکُلِّ شَیْء قَدْراً؛ و هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‌کند و او را از جایی که گمان ندارد، روزى مى‌دهد و هر کس بر خدا توکل کند، کفایت امرش را مى‌کند. خداوند فرمان خود را به انجام مى‌رساند و خدا براى هر چیزى اندازه‌اى قرار داده است»، برایم دلنشین است؛ زیرا خداوند در میانه بحث طلاق که اتفاق سخت زندگی است، این‌چنین مؤمنان را آرام می‌کند.

وی درباره مهم‌ترین نقشی که یک طلبه جوان حافظ قرآن می‌تواند در جامعه ایفا کند، اظهار کرد: ما باید در مرحله اول، خودمان مباحث قرآنی و نظام دین بر اساس آموزه‌های اهل بیت(ع) را خوب بفهمیم و در مرحله بعدی به جامعه معرفی کنیم؛ معرفی هم در دو قالب گفتار و رفتار انجام می‌شود.

خانی ادامه داد: قرآن کتابی نیست که با یک بار خواندن از آن بهره کامل دریافت کنیم‌، بلکه سبک قرآن، انس‌محور است؛ یعنی چون کتاب زندگی است و با تمام ابعاد حیات انسان ارتباط دارد، باید با آن انس گرفت تا بتوان از آیات بهره برد. این مأنوس شدن هم سخت نیست، کافی است در طول برنامه روزانه فقط ۳۰ دقیقه از زمانمان را به مطالعه کتاب‌های موجود اختصاص دهیم که بعضاً مطالب عمیق قرآن را اعم از آیات، ترجمه و تفسیر با زبان ساده توضیح داده‌اند. در نظر گرفتن همین زمان کوتاه در طولانی‌مدت قطعاً نتایج خوبی به دنبال دارد و زمینه بهره‌مندی ما را از این کتاب آسمانی فراهم می‌آورد.

وی در پایان راجع به اولین عبارتی که از شنیدن کلماتی چون متخلق‌ترین شخص قرآنی، خدا، لحظات سحر، دعا، ظهور و پرچم ایران برایش تداعی می‌شود، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) متخلق‌ترین شخص قرآنی است. کلمه خدا، مهربانی را به خاطرم می‌آورد. لحظات سحر، آرامش‌بخشی و دعا من را به یاد نیاز می‌اندازد. ظهور، یادآور تجلی حق است و همچنین پرچم ایران، افتخار را برایم تداعی می‌کند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha