فرهنگ اصیل مردم کردستان عامل مقابله با هجوم بیگانگان و تجزیه‌طلبان است
کد خبر: 4179659
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
رئیس جمهور:

فرهنگ اصیل مردم کردستان عامل مقابله با هجوم بیگانگان و تجزیه‌طلبان است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی فرهنگ اصیل مردم کردستان را سرمایه‌ای ارزشمند دانست و گفت: آنچه مردم این استان را در برابر هجوم بیگانگان، معاندان و تجزیه‌طلبان مقاوم کرده، همین فرهنگ اصیل بوده است، صیانت و پاسداشت این سرمایه امری ضروری است.

شست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، امروز، 12 آبان در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر استانی دولت مردمی به استان کردستان در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی این استان ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیران استانی برای پیگیری و تحقق مصوبات دور اول سفرهای استانی، گفت: آنچه از مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت در این استان حاصل شده نتیجه تلاش‌های شما مدیران استانی بوده که شایسته تقدیر است.

وی با بیان اینکه بدخواهان درصدد بودند که با فتنه‌انگیزی کردستان را به استانی امنیتی تبدیل کنند، افزود: سابقه تمدنی و فرهنگی مردم استان کردستان و همچنین برخورداری از شاخصه‌هایی همچون علم، ادب و هنر از جمله ویژگی‌های ممتاز مردم استان کردستان همواره مانع تحقق خواسته‌های بدخواهان شده است.

رئیس جمهور با هشدار نسبت به شبیه خون فرهنگی غرب برای از بین بردن همه فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها و آداب و رسوم ملت‌ها، بیان کرد: مدیران استانی در عرصه علم و فرهنگ استان و تأثیرگذاران این عرصه به صورت غیرمستقیم باید توجه داشته باشند، که هر تصمیمی باید با نگاه حفظ هویت فرهنگی استان همراه باشد.

صیانت و پاسداشت فرهنگ اصیل کردستان

وی فرهنگ اصیل مردم کردستان را سرمایه‌ای ارزشمند دانست و ادامه داد: آنچه مردم این استان را در برابر هجوم بیگانگان، معاندان و تجزیه‌طلبان مقاوم کرده، همین فرهنگ اصیل بوده است، لذا صیانت و پاسداشت این سرمایه ارزشمند امری ضروری است.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه به جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه نیز اشاره کرد و گفت: فرهنگ و هویت اصیل ملت فلسطین همواره سدی محکم و مانعی بزرگ در برابر توسعه‌طلبی و تجاوزگری‌های رژیم غاصب صهیونیستی بوده است.

وی با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها با جنایتگری و نسل‌کشی قصد دارند شکست خود را در طوفان‌الاقصی جبران کنند، افزود: صهیونیست‌ها سخت در اشتباهند چرا که این شکست به هیچ‌وجه قابل جبران نیست، و این جنایات در تاریخ قضاوت و داوری خواهد شد و سران جنایتکار این رژیم و حامیان آنها، از جمله دولت آمریکا نامشان به عنوان بزرگ‌ترین جنایتکاران علیه بشریت در حافظه تاریخی ملت‌ها ثبت شده است و باید هم در پیشگاه خدا و هم در برابر وجدان‌های بشری پاسخگو باشند.

رئیس جمهور در ادامه پیروزی نهایی و قطعی را از آن ملت فلسطین دانست و گفت: تردیدی نداریم ملتی که در دفاع از هویت، سرزمین و آرمان‌های خود ایستادگی می‌کند، قطعاً پیروز خواهد شد.

نگاه فرهنگی بر استان فرهنگی کردستان حاکم باشد

وی با اشاره به اینکه باید به استان فرهنگی کردستان نگاه فرهنگی حاکم باشد، بر ضرورت تلاش بیشتر اهالی علم و فرهنگ این استان و همچنین مسئولان اجرایی در این زمینه تأکید کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه استان کردستان در بخش اقتصادی دارای ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیار خوبی از جمله کشاورزی، گردشگری و برخوردار از مزیت مرز است، بیان کرد: امروز باید نگاه مسئولان استانی مرزها را برای کردستان یک فرصت بدانند و از این ظرفیت برای تبادلات تجاری، اقتصادی و بین‌المللی بهره‌گیری کنند. سیاست دولت امروز مبتنی بر سیاست همسایگی و تعامل و تبادل ظرفیت‌ها با کشورهای منطقه و همسوست و کردستان نیز کاملاً این ظرفیت را دارد که در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی استان کردستان تأکید کرد و گفت: این برنامه‌ریزی‌ها باید به نحوی باشد که استان کردستان با توجه به ظرفیت‌های خود در تولید کالاهای اساسی بتواند استقلال کشور را حفظ و از خرید خارجی بی‌نیاز کند.

رئیس جمهور بر ایجاد بازار دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی بانوان کارآفرین استان و ارائه تسهیلات به کارآفرینان این بخش تأکید کرد و افزود: حمایت از صنایع دستی استان کردستان از مسائل اولویت‌دار دولت و از جمله وظایف همه بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

دانشگاه‌ها براساس نیاز جامعه دانشجو جذب کنند

وی در ادامه به موضوع ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل‌کرده استان کردستان تأکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها موظفند براساس نیاز کشور و مبتنی بر نیازسنجی بازار کار، دانشجو جذب کنند، چراکه ما دانشگاه را از آن جهت اتاق فکر دولت نامیده‌ایم که نظام مسائل کشور را احصا و برای آن راهکار ارائه کند و علم را در کنار کشاورزی و صنعت بیاورد.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر ضرورت انجام یک اقدام ویژه برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده کردستانی، دستور داد کارگروهی متشکل از معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار راهکارهای رفع مشکل بیکاری نیروهای تحصیلکرده این استان را بررسی و در این زمینه راهکار ارائه دهند.

وی با اشاره به بهره‌برداری از کلان طرح‌های آب‌رسانی در استان کردستان به همت وزارت نیرو، گفت: همه این طرح‌ها برای جبران کمبود آب در استان با مدیریت منابع آبی صورت گرفته و اثبات می‌کند مدیریت خوب می‌تواند بسیاری از کمبودها را جبران کند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تحصیل‌کردگان ما بعد از تحصیل باید به میدان بیایند و فعالیت کنند، گفت: اینکه تحصیل‌کردگان ما بخواهند صرفا پشت میز ادارات بنشینند، ارزش محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم از مسئله اشتغال عبور کنیم چرا که جزو اولویت‌های دولت است، افزود: بنای دولت این نیست که از کنار چالش‌ها عبور کند بدون اینکه برای آن چاره‌اندیشی انجام دهد. نگاه درست این است که ابتدا باید مسئله را شناخت و سپس مسئله را در دولت حل کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دولت سیزدهم را یک نهضت اساسی دانست و یادآور شد: این پروژه‌ها باید به‌صورت جدی اجرایی شود و به سامان برسد.

انتهای پیام
captcha