مسئله جوانی جمعیت نیازمند حرکت جهادی است
کد خبر: 4179376
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱

مسئله جوانی جمعیت نیازمند حرکت جهادی است

مدير کل دفتر امور بانوان و خانواده استان همدان با بیان اینکه همدان یک استان پیر است و کاهش جمعیت در روستاها بسیار زیاد بوده است تصریح کرد: مسئله جوانی جمعیت نیازمند حرکت جهادی است و باید جهادی پیگیری شود.

فرمانداری تویسرکانبه گزارش ایکنا از همدان، فاطمه ستاری نوید، مدير کل دفتر امور بانوان و خانواده استان همدان، امروز ۱۰ آبان‌ماه در جلسه جوانی جمعیت شهرستان تویسرکان با بیان اینکه اولین و مهمترین راهبرد در کشور جوانی جمعیت است، گفت: در ۷ ماهه نخست سال گذشته در شهرستان تویسرکان ۶۵۲ مورد ولادت داشتیم که این تعداد در مدت مشابه امسال به ۵۸۵ مورد رسیده که ۱۰درصد کاهش داشته است.

وی با اعلام اینکه در تویسرکان در ۷ ماهه سال گذشته ۳۹۵ مورد ازدواج ثبت شده که این رقم امسال ۳۵۰ مورد بود و ۱۱درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: سال گذشته ۹۷ مورد طلاق در شهرستان تویسرکان ثبت شده و در مدت مشابه امسال ۱۱۸ مورد ثبت طلاق با ۲۱ درصد افزایش داشته‌ایم و تعداد فوتی‌های شهرستان نیز در ۷ ماهه سال گذشته ۳۹۸ مورد بوده و امسال با ۸ درصد افزایش به ۴۳۱ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ کاهش جمعیت در کشورهایی اروپایی اتفاق افتاد و بعد وارد کشورهای آسیایی شد، گفت: انقلاب جنسی باعث کاهش ازدواج، انقلاب طلاق، انقلاب داروهای ضد بارداری شد که کنترل جمعیت را رقم می زند.

مدير کل دفتر امور بانوان و خانواده استان مؤلفه‌های قدرت در جوامع را جمعیت و خانواده مستحکم دانست و افزود: بر اساس قرارداد با بهداشت جهانی در دهه ۶۰ باید نرخ فرزندآوری بانوان کشور از ۶ و نیم بچه در سال ۶۸ به ۴ فرزند در سال ۱۳۹۰ می‌رسید که به علت تبلیغات گسترده و اجرای برنامه‌های متعدد متأسفانه در سال ۱۳۷۹ به ۲ فرزند رسید که اکنون نرخ باروری به ۱.۶ رسیده و در استان همدان به ۱.۵۹ یعنی پایین تر از نرخ کشوری رسیده است.

وی با بیان اینکه استان همدان یک استان پیر است وکاهش جمعیت در روستاها بسیار زیاد بوده است تصریح کرد: مسئله جوانی جمعیت نیازمند حرکت جهادی است و باید جهادی پیگیری شود. سالانه ۵۰۰ هزار سقط جنین در کشور داریم یعنی روزانه ۲ هزار قتل رخ می‌دهد، جنینی که شاید حق حیات را دوست دارد، مبلغین، روحانیون، طلاب و مجموعه وزارت بهداشت باید تمام توان خود را در این زمینه و فرهنگ سازی بکار بگیرند.

ستاری نویدبا بیان اینکه بهداشت جهانی سن باروری برای بانوان را از ۱۵ تا ۵۰ سال اعلام کرده است، گفت: اولین مسئله در ازدواج نکردن و نیاوردن فرزند، راحت طلبی و مسئولیت ناپذیری است. در این زمینه مرکز بهداشت جلسات هوشیار سازی را برگزار کند، شهرداری، صدا و سیما، ارشاد، بهزیستی، ورزش جوانان نسبت به وظایف خود به صورت کامل در زمینه ترویج فرزندآوری در جامعه اقدام کنند، سازمان های مردم نهادی که در ابعاد افزایش جمعيت فعالیت می کنند حمایت شوند و نهضت ازدواج کارکنان ادارات در شهرستان پیگیری شود.

حسین افشاری، فرماندار شهرستان تویسرکان نیز اظهار کرد: به موضوع جوانی جمعیت نباید سیاسی نگاه شود، کسی که بچه ندارد و یا کم بچه دارد اولین آسیب به خود وی وارد می‌شود، خداوند متعال بشر را در مسیر خالقیت قرار داده و ما حتما نیاز به تداوم نسل داریم.

افشاری با بیان اینکه مخاطبین مباحث، ما نیستیم و بیشتر آفت جلسات این است که خودمان گفتیم و خودمان شنیدیم، گفت: مخاطبین جوانانی هستند که باید مسئولیت پذیری را در خود به وجود بیاورند، جامعه مخاطب را باید افزایش داد، بهورزها نقش مهمی در زمینه ترویج فرزندآوری دارند، در آموزش و پرورش باید فرهنگ سازی در زمينه فرزندآوری شود.

وی گفت: مسئولان بیشتر تربیت شده برهه ای هستند که شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر در جامعه رواج داشت و الگوی خوبی برای جوانان کنونی نیستند، لذا در زمینه فرزند آوری فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای باید انجام و نهادینه شود.

حجت‌الاسلام سید موسی حسینی مجد امام جمعه تویسرکان نیز اظهار کرد: فرزندآوری و ازدياد جمعیت از تأکیدات مقام معظم رهبری است که بیش از ۲۲ بار به موضوع جوانی جمعیت تأکید نمودند.

وی گفت: در آموزش و پرورش از حضور اولیا در این راستا بیشترین بهره را ببریم، در نشست مدارس با اولیا کارشناسی در مدارس حضور یابد و مطالب مهم در بحث فرزند آوری و استحکام خانواده را بیان کند، مسئولان ادارات کارمندان مجرد را به ازدواج ترغیب نمایند و فرهنگسازی در زمینه جوانی و ازدياد جمعیت در جامعه انجام شود.

در ادامه مصطفی ربانی دادستان شهرستان تویسرکان بیان کرد: ترویج فرزندآوری در جامعه وظیفه همه ماست، باید در جامعه نهادینه کنیم که فرزند مصرف کننده نیست بلکه نیروی مولد است. مهمترین و اولین مؤلفه اقتدار کشور جمعیت آن کشور است و کلمه تله و تهدید جمعیتی در دنیا برای کاهش جمعیت بکار برده می شود، هر کس در حیطه خودش جز وظایف ذاتیش است که در زمینه جوانی جمعیت کار کند.

ربانی با اعلام اینکه: ۹۰ درصد پرونده هایی که به طلاق کشیده می شود یا فرزند ندارند یا تک فرزند هستند، گفت: مباحث عدم فرزندآوری تنها مباحث اقتصادی نیست و بیشتر فرهنگی است، چون اگر اقتصادی بود افراد متمول باید فرزندان بیشتری داشتند که اینگونه نیست.

وی بیان کرد: بنا بر قانون، بهزیستی باید حضور فعالی داشته باشد و تولید محتوای آموزشی در این زمینه فرزندآوری کند و صدا و سیما هفتگی و ماهیانه محتوا تولید و اجرا کند، هر گونه اهمال یا ترک فعل از ۵ تا ۱۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی دارد، سازمان بازرسی و اطلاعات باید پیگیری کند و هر اداره ای که ترک فعل می کند به دادستان اعلام و دادستان بررسی کند.

دادستان تویسرکان اظهار کرد: با سقط جنین شدیدترین نوع برخورد قانونی می شود و ابطال پروانه پزشکی، زندانی و پرداخت دیه به دنبال دارد، توزیع و حمل داروهای سقط جنین هم جریمه دارد که از درجه ۶ تا در درجه سه که ۱۵ سال حبس است جریمه می‌شوند.

محسن شایسته، رئیس اداره ورزش و جوانان نیز اعلام کرد: بیشترین کارمندان مجرد در آموزش و پرورش با ۳۳۰ نفر است و مرکز بهداشت با ۲۷۰ نفر مجرد در رتبه بعد قرار دارد.

وی با بیان اینکه مجمع خیرین ازدواج، بیشتر در زمینه ترویج، ترغیب، آموزش و واسطه گری ازدواج فعالیت دارند گفت: دو مرکز مشاوره ازدواج تحت نظارت ورزش و جوانان فعالیت می کنند که برای متقاضیان به صورت رایگان برگزار می‌شود و از سال گذشته موفق به پیوند حداقل ۱۵ زوج شده‌اند.

انتهای پیام
captcha