تولی و تبری را در مسئله فلسطین جدی بگیریم
کد خبر: 4178842
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تولی و تبری را در مسئله فلسطین جدی بگیریم

یک کارشناس مهدویت با بیان اینکه امروزه بحث دفاع از مردم فلسطین عین تولی و بیزاری جستن از رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش انجام تبری است، گفت: همان‌طور که به عنوان یک مسلمان نماز، روزه، خمس و غیره را بر خود واجب می‌دانیم باید تولی و تبری را نیز جدی بگیریم.

معصومه انصاری کارشناس مهدویت

معصومه انصاری، کارشناس مهدویت مرکز تخصصی مهدویت قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، ضمن اشاره به این موضوع که فرهنگ جامعه، روح و حقیقت نظام اجتماعی را شکل می‌دهد که شامل ارزش‌ها، شناخت‌ها و ایدئولوژی آن مکتب است، گفت: سه عنصر اصلی فرهنگ عبارت‌اند از اصول دین (توحید، نبوت، معاد)، فروع دین و ارزش‌های ثابت آن و شیوه‌های رفتاری برخاسته از آن ارزش‌ها و مورد حائز اهمیت در بعد فردی و اجتماعی، حیطه رفتار است و رفتار هر انسانی بیانگر تفکرات و عقاید اوست.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم دم از زندگی و فرهنگ مهدوی بزنیم اما در زندگی فردی و اجتماعی خویش رفتاری متناسب با عقیده‌مان نداشته باشیم. پس بر ما لازم است که ابتدا بدانیم و بررسی و تحقیق کنیم تا فاکتورها و مؤلفه‌های زندگی مهدوی‌پسند را بشناسیم و آن‌ها را سرلوحه زندگی خویش کنیم. یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین اثرات، آموزش مادرانه مفاهیم و رفتارهای مهدوی است که کودکان با الگوبرداری از پدر و مادر بالاخص مادر خویش، آن را در دوران طفولیت به خوبی می‌آموزند.

این کارشناس اظهار کرد: یکی از خطرات جدی که مسلمانان عصر غیبت را تهدید می‌کند واقع شدن در فتنه‌ها و آزمایشات است که امکان دارد دینِ آن‌ها را تباه کند و حاصل سال‌ها رنج و زحمت آن‌ها را یک شبه بر باد دهد. بنابراین باید مؤمنان بالاخص مادران و زنان سرزمین اسلامی که تربیت نسل بعدی هم در دستان و بر دوش آن‌ها سنگینی می‌کند دارای بصیرت کافی در اتفاقات جامعه باشند و بی‌تفاوت از آن‌ها عبور نکنند.

بارزترین ویژگی امام زمان(عج) چیست

وی بیان کرد: جزء فروع دین ما تولی و تبری است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می‌کنند یعنی همان قدر که ما تولی و تمسک جستن به خدا و دوستدارانش را مورد اهمیت قرار می‌دهیم باید بحث تبری یعنی بیزاری جستن از دشمنان خدا و دین را نیز مدنظر داشته باشیم وگرنه از هلاک‌شدگان خواهیم بود.

انصاری خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در زندگی مهدوی باید مشهود و پررنگ باشد بحث ظلم‌ستیزی است چون بارزترین ویژگی امام زمان(عج) عدالت‌گستری است. پس اگر ما نیز ادعای مهدوی بودن داریم و اگر می‌خواهیم فرزندانی تربیت کنیم که در رکاب ولی‌عصر(عج) باشند باید در عصر قبل از ظهور از امتحانات کوچک سربلند بیرون بیاییم تا بتوانیم در امتحان بزرگ ظهور موفق بشویم.

وی گفت: امروزه بحث دفاع از مردمان و به ویژه کودکان و زنان بی‌گناه فلسطینی عین تولی است و بیزاری جستن از رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش عین انجام تبری است. همان‌طور که ما به عنوان یک مسلمان نماز، روزه، خمس و غیره را بر خود واجب می‌دانیم باید تولی و تبری را نیز جدی بگیریم و دوستی با دوستان خدا و بیزاری از دشمنان خدا را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم و در راهپیمایی‌ها و تجمع‌ها با کودکانمان حاضر شویم و فلسفه حضورمان را در خور فهمشان توضیح دهیم.

از شمار بی‌تفاوتان جدا شویم

کارشناس مهدویت مرکز تخصصی مهدویت قم تصریح کرد: اینگونه می‌توانیم به جهانیان نشان دهیم که یک زن مسلمان شیعی منتظر مهدی(عج) همیشه از بصیرت بالا برخوردار است و در زمانی که باید در صحنه حضور خواهد داشت. همان‌طور که با اندک نگاهی به تاریخ می‌توان دریافت که زنان چه تأثیر شگرفی در پایداری دین و مبانی دینی در برهه‌های مختلف داشته‌اند.

انصاری در پایان اظهار کرد: ما به عنوان مادران این سرزمین باید به عنوان اصل مهم سبک زندگی مهدوی به فرزندانمان بی‌تفاوت نبودن را بیاموزیم. باید به آن‌ها یاد بدهیم که ما نسبت به تمام انسان‌های دنیا که نیاز به کمک و همراهی ما دارند مسئولیم. هر چند به اندازه یک نقاشی، یک شعر، یک پست و یک تجمع یا حمایت ساده باشد. با این کارهای حداقلی صف خود را از شمار بی‌تفاوتان جدا می‌کنیم که اگر امام حسین(ع) شهید شد دلیل بزرگ آن کفر کافران نبود بلکه سکوت و ظلم مسلمانان سست‌ ایمان بود.

گفت‌وگو از زهرا عبداللهی

انتهای پیام
captcha