ششمین جشنواره ملی «شهود قدسی» برگزیدگان خود را شناخت
کد خبر: 4177397
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

ششمین جشنواره ملی «شهود قدسی» برگزیدگان خود را شناخت

در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر «شهود قدسی» به همراه چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی شعر باران که با سالروز نخستین حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) همزمان بود، برگزیدگان معرفی و تجلیل شدند.

ششمین جشنواره ملی «شهود قدسی»، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، اختتامیه ششمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر «شهود قدسی» به همراه چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی شعر باران همزمان با سالروز نخستین حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) امروز، دوم آبان ماه با حضور مسئولان کشوری و استانی در این حرم مطهر برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت بیانیه هیئت داوران، برگزیدگان در بخش‌های اصلی و ویژه حضرت شاهچراغ(ع) در جمع دانشجویان سراسر کشور معرفی و تجلیل شدند.

در بیانیه هیئت داوران ششمین دوره جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر «شهود قدسی» آمده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن مجید، گنجینه‌ زَخّار و همیشه مانای اندیشهی بشری است، که تا همیشه جان و دل آدمیان را مُطَرَّا و مُنَوَّر می‌کند و هنر ناب از آن سرچشمه می‌گیرد. هنرمندِ هنرِ دینی، با روحی عالی، ظرایف و دقایقِ جانِ آدمی را می‌کاود و در می‌یابد، که آن‌ها ذاتی‌اند و از استعدادِ درونی و فطرتِ پاکِ آن‌ها سرچشمه می‌گیرد. هنرمندِ هنرِ قرآنی، هم در برابرِ قالبِ هنرِ خویش و هم در برابر محتوایِ آن، خود را متعهد می‌بیند.

در هنر قرآنی، تمامی اثر، لبریز از خالقیتِ هنری، مضمونِ عالی و تعالی‌بخش و فضیلت‌ساز است. آنچه در هنر قرآنی، بیش از هر چیز، مورد توجه است؛ آن است که این هنر، در خدمتِ شهوت، خشونت، ابتذال و استحاله هویتِ انسانی نیست و هنری آرمانگرا محسوب می‌شود و این آرمان‌ها همان اهدافی است که سعادت انسان‌ها و حقوق معنوی و اعتالی زیستی آن‌ها را با تقوا و پارسایی و عدالتِ اجتماعی شکل می‌دهد. آرمان‌گرایی و شیدایی هنرمند قرآنی، آنجایی که با گوهر می‌آمیزد و پیوند امین والیت و وجود مبارک حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) که با گوهر ناب وجود اهل بیت می‌خورد، نقطه صعودش بر قله معنویت و عامل پایداری و ماندگاری آثار هنری‌اش خواهد بود. کوتاه سخن اینکه هنر قرآنی، عشق است و شِیدایی و دلباختگی در مقابل جانان.

هیئت داوران جشنواره شهود قدسی، ضمن تقدیر و تشکر از طراحان، برگزارکنندگان دست‌اندرکارانِ این جشنواره که بستری برای ایجاد تعالی‌ِ هنرِ قرآنی ایجاد کرده و فضای‌ِ دانشگاه‌های کشور را بدین مهم سوق داده‌اند، بر این باور است که می‌باید این فضای‌مقدّس با تاکید، همت، پشتکار و پشتوانه‌ بیشتری مدنظر قرار گیرد.

هیئت داوران با توجه به کثرتِ آثارِ رسیده جشنواره و استقبال بسیارِ خوبِ دانشجویان از این فضای‌ِ معنوی، ضمن تقدیر و تشکر از همه‌ کنندگان، معتقد است کمّیت‌ِ بالای‌ِ حضورِ این عزیزان، نقطه‌ قوّتِ ارزشمندی برای ادامه‌ حیات جشنواره، در سالهای آتی خواهدبود.

کیفیّت‌آثار نیز در این جشنواره، قابل‌اعتنا و اتّکا می‌باشد و  بر این اساس این رویداد هنری را ارج می‌نهد و ایمان دارد که این رخداد می‌تواند با همّت مسئولین فرهنگی و هنری کشور پرقدرت‌تر، توانمندتر و پربارتر شکل گیرد و نقطه قابل اتّکائی در هنر قرآنی کشور محسوب شود.

هیئت داوران ششمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر-شهود قدسی شامل اساتیدی چون سیدمحمدخلیل اثنی‌عشری، شهریار اسدی و مسعود عباسی‌ بود. که اسامی برگزیدگان این جشنواره بدین شرح اعلام شد:

در «بخش اصلی» جشنواره و رشته لوگو تایپ فاطمه قاسمی از موسسه هنر شیراز، فاطمه رضائی از پیام‌نور اوز-لارستان و مریم غلامی از مؤسسه هنر شیراز مقام اول تا سوم را کسب کردند. همچنین فرحناز عارف نسب از علوم پزشکی گرگان و فرناز فرشچی از هنرهای زیبا تهران در تقدیر مشترک قرار گرفتند؛ در رشته پوستر عاطفه بیاجیان از دانشکده فنی دختران کرمانشاه، محمدرضا صدق آمیز حقیقی از دانشگاه هنر شیراز و الهه حیدری از فنی اطهر اراک رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و فرناز فرشچی از هنرهای زیبا تهران شایسته تقدیر از سوی هیئت داوران شناخته شد؛ در رشته تصویر سازی نیز فرناز فرشچی از هنرهای زیبا تهران، محمد جعفری از دانشگاه شیراز و عسل میرزایی فنی دختران شیراز مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در «بخش ویژه» جشنواره نیز هیئت داوران در رشته لوگو تایپ فاطمه محمدی، فاطمه باقری، آریا جعفرزاده از دانشگاه آپادانا شیراز را مقام‌های اول تا سوم و سیده زهرا جعفری از دانشگاه فنی دختران شیراز و کیانا بهرامی از آپادانا شیراز را شایسته تقدیر معرفی کردند؛ رتبه‌های اول تا سوم رشته پوستر نیز به مریم زارع از دانشگاه هنر اصفهان، فاطمه سعادت جو از فنی دختران شیراز و صبا اسدپور از دانشگاه آپادانا رسید و همچنین مریم تاویلی و ریحانه زارع از فنی دختران شیراز شایسته تقدیر شدند؛ در رشته عکس مریم تاویلی، ستاره اسماعیلی و فاطمه فصیح به عنوان رتبه‌های اول تا سوم شناخته شدند و آثار زینب روستایی و بهار سیفی شایسته تقدیر شدند.

بر اساس این گزارش، ۲ هزار و ۲۸۴ اثر در دو بخش این جشنواره به دبیرخانه ارسال شد که به نفرات رتبه اول هر رشته تندیس، لوح تقدیر همراه با جایزه نقدی و به رتبه‌های دوم و سوم نیز لوح تقدیر همراه با جایزه نقدی اهدا شد.

انتهای پیام
captcha