کتاب کاربرد سایه‌بان‌های رنگی در گلخانه منتشر شد
کد خبر: 4177240
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
به همت انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل؛

کتاب کاربرد سایه‌بان‌های رنگی در گلخانه منتشر شد

انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب «کاربرد سایه‌بان‌های رنگی در گلخانه: نور در باغبانی» را با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، به ویژه باغبانی، علوم گیاهی، تولیدات گلخانه‌ای و حوزه مطالعاتی پژوهشگران منتشر کرد.

کتاب کاربرد سایه‌بان‌های رنگی در گلخانهبه گزارش ایکنا از اردبیل، انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب «کاربرد سایه‌بان‌های رنگی در گلخانه: نور در باغبانی» را با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، به ویژه باغبانی، علوم گیاهی، تولیدات گلخانه‌ای و حوزه مطالعاتی پژوهشگران منتشر کرد.

این کتاب توسط دکتر شهرام صداقت حور، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دکتر سیده خدیجه عباس نیای زارع دانش آموخته دکتری باغبانی به رشته تالیف درآمده است.

استفاده از توری‌های رنگی اخیراً کاربرد زیادی در مناطق مختلف دنیا در بخش تولید گیاهان زینتی، پرورش سبزی، ریزمیوه‌ها و ... داشته‌اند. ترکیب نور می‌تواند بر مورفولوژی، فیزیولوژی و رشد گیاهان موثر باشد، استفاده از توری‌های رنگی علاوه بر تغییر در طیف جذبی نور، می‌توانند از شدت نور دریافتی توسط گیاه نیز بکاهند. ضمن اینکه مشاهده شده است که کاربرد توری‌های زرد و صدفی می‌تواند به کاهش ناهنجاری‌های ناشی از آفات منجر شود.

کاربرد توری‌های رنگی می‌تواند فراگیرتر هم شود، زیرا استفاده از توری‌های رنگی در مقایسه با گلخانه ها، نیاز به سرمایه گذاری کمتری دارند. اگرچه استفاده از توری‌های سیاه از دیرباز کاربرد داشته، اما کشاورزان در حال بکاربردن توری‌های خاکستری و رنگی در جهت استفاده از تاثیر آن‌ها بر رشد رویشی، کوتاهی شاخساره، شاخه دهی، برگ دهی و زمان گلدهی هستند. احتمال داده می‌شود که با استفاده از توری‌های رنگی، نیاز به استفاده از تنظیم کننده‌های رشد شیمیایی و مواد تنک کننده کاهش یابد.

در این کتاب به اهمیت موضوع نور و سایبان‌ها در تولید محصولات باغی، کنترل محیط رشد گیاهان در گلخانه و عوامل موثر بر رشد گیاهان، اهمیت نور تکمیلی در گلخانه و به کاربرد انواع سایبان‌ها در باغبانی، بررسی اثر سایبان‌های رنگی بر خصوصیات گیاهان، اثر سایبان‌های رنگی در چند گیاه مهم باغبانی پرداخته شده است.

کتاب «کاربرد سایه‌بان‌های رنگی در گلخانه»، ۱۲۸ صفحه‌ای، در ۶ فصل تالیف شده است و به قیمت ۱۷۰۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام
captcha