نقش زنان اصفهانی در رشد و گسترش علوم دینی
کد خبر: 4173627
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
در افتتاحیه «اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران کشور» تبیین شد

نقش زنان اصفهانی در رشد و گسترش علوم دینی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان گفت: در تاریخ این شهر، زنان عالمی می‌زیستند که از سرآمدان روزگار خود به‌شمار می‌رفتند و علاوه بر آنها، زنانی هم بودند که اگرچه خود عالم نبودند، اما به رشد و گسترش علم کمک کردند.

احمد عبداللهی‌نژاد مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، احمد عبداللهی‌نژاد، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان در افتتاحیه «اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران کشور» که ۱۵ مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان حدود پنج میلیون نفر جمعیت و 23 هزار شهید دارد که از میان آنها، ۵۵۰ نفر شهدای طلبه هستند؛ یک‌ ششم شهدای روحانی کشور اهل اصفهان بوده و گلزار شهدای این شهر، دومین گلزار شهدای جهان اسلام به‌شمار می‌رود. این‌ها باعث سخت‌تر شدن وظیفه ما می‌شود. شهدا تربیت‌یافته علما هستند و این تعبیر مقام معظم رهبری است که می‌فرماید: «اصفهان شهر علم، هنر، جهاد و زندگی است.»

وی افزود: در ۴۰۰ سال اخیر، اصفهان علمای بزرگی در فقه، فلسفه، حدیث و امثال این علوم داشته که اهمیت، ارزش و شهرتشان محدود به این شهر نیست؛ برخی همه ایران و برخی همه جهان اسلام را فرا گرفته‌اند، فقط نوشتن نام آنها کتابی قطور خواهد شد. تعداد علمای اصفهان را نمی‌دانیم و آماری هم از آنها نداریم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان درباره زنان عالم این شهر بیان کرد: ام‌الفارسیه، اولین زن مسلمان ایرانی است، حتی گفته شده او اولین ایرانی مسلمان است و سلمان فارسی را هم به طرف پیامبر(ص) راهی کرد، ام‌الحسن یا عایشه ورکانیه که شاید همان فلاورجان امروز باشد، در قرن پنجم از مشهورترین علما و واعظان عصر خود بود. علم‌البها در قرن ششم از نظر علمی سرآمد همگان بود؛ فاطمه عقیلی جوزدانی اصفهانی در قرن ششم علاوه بر صفات حمیده، در مسائل دینی صاحب‌نظر و حدیث‌شناس بود؛ به‌طوری که خواجه نظام‌الملک طوسی از شاگردان او به‌شمار می‌رفت.

وی ادامه داد: آمنه بیگم یکی از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام است که دختر مجلسی اول، خواهر علامه محمدباقر مجلسی و همسر ملاصالح مازندرانی بود؛ از نظر علمی گاهی مسائلی را که همسرش در آنها گرفتار می‌شد، حل می‌کرد؛ ایشان فاضل، عالم، صالح و متقی بود. کتاب‌های «شرح الفیه» و «شرح شواهد سیوطی» از آثار آمنه بیگم است. عده‌ای از زنان اصفهان هم که عالم نبودند، از نظر اجتماعی فعال بودند و به ساخت مدرسه علمیه رو آوردند؛ برای مثال مدرسه نیم‌آورد، جده بزرگ و جده کوچک که امروز نیز محل درس و بحث است، مدرسه چهارباغ، مدرسه امام صادق(ع) و مدرسه مریم بیگم از جمله این مدارس محسوب می‌شود. این بانوان بعد از ساخت مدرسه علمیه موقوفاتی هم برای ادامه داشتن کار آن در نظر می‌گرفتند.

عبداللهی‌نژاد تصریح کرد: امروز در اصفهان 44 واحد عمومی، 9 واحد عالی و 2 واحد تخصصی وجود دارد و در مجموع، 55 واحد آموزشی در سطح استان فعال هستند. پنج هزار طلبه در حال تحصیل و هشت هزار و 500 طلبه فارغ‌التحصیل در سطح استان داریم که در مجموع، 13هزار نفر می‌شوند. با احتساب کسانی که پرونده تحصیلی آنها راکد شده است، حدود 24 طلبه زن در اصفهان داریم.

وی یادآور شد: امسال یک هزار و 296 نفر در پذیرش حوزه علمیه ثبت‌نام کردند؛ 919 نفر در آزمون شرکت کردند، 675 نفر پذیرفته شدند و حدود 90 نفر از شرکت در آزمون جا ماندند. همچنین سه هزار و 640 مبلغ دارای پرونده تبلیغی و دو هزار و 200 مبلغ فعال دارای پرونده در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان داریم؛ این افراد شامل دو دسته مبلغان تخصصی در رشته‌های خاص و مبلغان عمومی هستند که به ترتیب در طول سال و در فصل تبلیغ اعزام می‌شوند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: یکی از مشکلات، ایجاد پرونده آموزشی در ابتدای ورود طلبه به حوزه علمیه است که بعد از گذراندن همه دروس بسته و پرونده پژوهشی باز می‌شود، در این مقطع باید کارهای پژوهشی انجام شود و پس از آن پرونده تبلیغی باز می‌شود؛ مشکل اینجاست که بعد از همه این مراحل طلبه خانواده تشکیل می‌دهد، در جایی مشغول کار است و یا به نحوی درگیر اموری شده که دیگر توانایی انجام کارهای تبلیغی را ندارد؛ بنابراین مدتی است که تصمیم گرفتیم در استان اصفهان برای طلبه‌ای که تازه وارد حوزه علمیه می‌شود، به‌طور همزمان سه پرونده آموزشی، پژوهشی و تبلیغی باز کنیم که همه امور را با هم بگذراند. طرح کوتاه‌مدتی در این رابطه نوشته شده که آماده اجراست و قصد داریم طرح بلندمدتی نیز برای این مسئله بنویسیم.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha