یزد رتبه برتر صدور اسناد موقوفه در کشور را دارد
کد خبر: 4173319
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

یزد رتبه برتر صدور اسناد موقوفه در کشور را دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به وجود 14 هزار و 661 موقوفه در استان، از رتبه نخست این استان در صدور اسناد موقوفه در کشور خبر داد.

کارگروه مشترک ثبتی ادارات کل ثبت اسناد و اوقاف یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام رضا صادقی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد، 13 مهرماه در سومین کارگروه مشترک ثبتی ادارات کل ثبت اسناد و اوقاف، با اشاره به رتبه نخست این استان در صدور اسناد موقوفه در کشور در 6 ماه ابتدایی امسال گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده در بانک اطلاعات موقوفات و اماکن متبرکه، هم اکنون 14 هزار و 661 موقوفه منفعتی و انتفاعی و 46 هزار و 220 رقبه در استان وجود دارد که از این تعداد 10 هزار و 431 موقوفه منفعتی و مابقی انتفاعی است.

صادقی با بیان اینکه 74 درصد موقوفات استان یزد در بخش کشاورزی و 65 درصد موقوفات استان فاقد سند است، افزود: در استان یزد 159 بقعه متبرکه وجود دارد که توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه خدمت‌رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته یک هزار و 490 جلد سند اولیه صادر شده است که با رشد 120 درصدی نسبت به سال قبل روبرو هستیم و تعویض اسناد تک برگی به دفترچه‌ای 733 جلد اخذ شده است. تلاش‌های زیادی درباره مستندسازی و سنددار شدن برخی موقوفات شاخص و بزرگ استان یزد انجام شده که برای بخش عمده‌ای از آنها سند مالکیت صادر شده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد در خصوص اسناد اجاره موقوفات استان یزد با بیان این‌که چهار هزار و 223 مورد اسناد اجارات امسال بروزرسانی شده است، بیان کرد: در استان یزد اجاره فعال 10 هزار و 743 رقبه وجود دارد که از این تعداد هفت هزار و 665 رقبه باید بروز رسانی شود.

وی، آزادی بالغ بر 64 زندانی با بدهی بالغ بر چهار میلیارد تومان از محل موقوفات استان یزد از زندان در یک سال گذشته را از دیگر اقدامات برشمرد و با اشاره به اینکه هر سال 800 الی 900 رقبه جدید به رقبات استان یزد اضافه می‌شود، گفت: در یک سال گذشته 20 وقف جدید در سطح استان ثبت شده است.

مهدی اقبال، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد نیز در این نشست گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته علت عدم مستندسازی املاک اوقاف، عدم اقدام لازم طی سالیان گذشته از نظر ثبت و اوقاف است. لذا باید تلاش کنیم با اقدامات جهادی و انقلابی در راستای صدور اسناد موقوفات به صورت ویژه گام برداریم که در این خصوص فعالیت‌های قابل تقدیری در واحدهای ثبتی در خصوص مستندسازی و صدور برخی اماکن خاص و مهم مذهبی و موقوفات شاخص انجام شده است.

مدیرکل ثبت اسناد یزد با بیان عملکردهای قابل توجه در مستندسازی و صدور اسناد کاداستری در یزد یادآور شد: در راستای همین تلاش‌ها، یزد تنها استانی که در صحت‌سنجی کاداستر بدون اشتباه بوده است.

انتهای پیام
captcha