کلام و رفتار معلمان بر سبک زندگی دانش‌آموزان مؤثر است
کد خبر: 4172526
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷

کلام و رفتار معلمان بر سبک زندگی دانش‌آموزان مؤثر است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گستره‌ معلمی بسیار بزرگ بوده و صرفاً در آموزش مباحث کتاب خلاصه نمی‌شود، بلکه معلم سبک زندگی و رفتار را به مخاطب خود یاد می‌دهد، گفت: معلم می‌تواند با یک کلام و رفتار، سبک زندگی مخاطبش را تحت تأثیر قرار دهد.

حجت الاسلام نظری، استاد حوزه ودانشگاه

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز، 10 مهرماه،  در نخستین گردهمایی مدرسان جهادی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نسل جدید زیر رگبار بمباران مطالب، تصاویر و اطلاعات قرار داشته و در چنین فضایی حتی هنرمندان نیز در انتقال مطالب و آموزش نقش دارند، گفت: باید همه و به‌ویژه معلمان دقت کنند که چه چیز‌هایی به نسل جدی منتقل می‌شود. 

وی با بیان اینکه معلم باید ابتدا بر تبیین واژه‌ها در تدریس توجه داشته باشد، چراکه تبیین‌واژه‌ها در منطق کار بسیار مهمی است، افزود: معلمان و مدرسان باید مطلب را به درستی و دقیق برای مخاطب خود تبیین کنند. 

نظری با اشاره به اینکه گستره‌ معلمی بسیار بزرگ بوده و صرفاً در آموزش مباحث کتاب خلاصه نمی‌شود، بلکه معلم سبک زندگی و رفتار را به مخاطب خود یاد می‌دهد، ادامه داد: عشق دانش‌آموز به معلم نیز بسیار عجیب بوده و این جاذبه گاه به قدری است که می‌خواهد خود را شبیه معلم کند. 

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه معلم باید جو کلاس را به سمت سؤالات ارزشمند و مفید سوق دهد، اضافه کرد: در روایات دو نوع سؤال داریم که شامل سؤالات تعطلی و سؤالات تفقهی است و معلم باید تعطلی را کنار افکنده و کاری کند که دانشجو بر تفقهی تمرکز کند. 

وی در ادامه به عشق و علاقه معلمی نیز اشاره کرد و گفت: علامه جعفری شاگرد شیخ مرتضی طالقانی بود و در حق استاد خود می‌گفت که یک حرف شیخ طالقانی مرا در مسیر درست قرار داد، پس باید توجه کرد که معلم می‌تواند با یک کلام و رفتار، سبک زندگی مخاطبش را تحت تأثیر قرار دهد.

نظری، با تأکید بر اینکه معلم باید در وهله بعدی ذهن مخاطب را برای جذب حداکثری باز کند ادامه داد: عالم در روایات به کسانی اطلاق می‌شود که آموزش می‌دهند و معلمان باید آگاه باشند که در پشت واژه‌ها و رفتارها، سبک زندگی را به دانش‌آموزان و دانشجویان خود یاد می‌دهند. 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه معلمی کاری گسترده بوده و به علم، عشق و آگاهی نیاز دارد، اضافه کرد: معلم علاوه بر تدریس مطالب، باید سبک زندگی درست و رفتار صحیح در جامعه را هم به مخاطب خود انتقال دهد. 

وی با اشاره به حرمت صدای پای معلم در روایات، اظهار کرد: این حرمت یعنی باید بهترین سبک زندگی را به مخاطب انتقال دارد و حتی در آموزش زبان و... هم می‌توان سبک زندگی صحیح را آموزش داد و یا برعکس، هویت‌زدایی کرد. 

نظری تصریح کرد: معلم کسی است که حرمت‌ها، ارزش‌ها و خوبی‌ها را به دانش‌آموزان و دانشجویان یاد می‌دهد و در روایات نیز تأکید شده که ارزش مداد عالم بالاتر از خون شهداست و این موضوع جایگاه والای علم و دانش و آگاهی‌دهی را نشان می‌دهد. 

این استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه بر اهمیت کار معلمان در جامعه امروزی اشاره کرده و گفت: امروز با یک محیط هوشمند و اشیاء هوشمند مواجه هستیم و در عصری حضور داریم که معلم یک کلمه آموزش می‌دهد و همزمان ۱۰۰ کلمه آموزش نیز از سمت محیط انتقال می‌یابد.

انتهای پیام
captcha