ترکیب شورای توسعه فرهنگ قرآنی بازنگری شود
کد خبر: 4170909
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
در گفت‌‌وگو با ایکنا مطرح شد

ترکیب شورای توسعه فرهنگ قرآنی بازنگری شود

پیشکسوت قرآنی فارس با تأکید بر اینکه ترکیب شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید بازنگری شود، گفت:‌ وقتی دستگاهی در وظایف اصلی خود در زمینه امور قرآنی مسامحه می‌کند و ضعف جدی مدیریتی دارد چرا باید به‌عنوان عضو شورا باشد.

لیلی رشیدی، پیشکسوت قرآنی فارسلیلی رشیدی، پیشکسوت قرآنی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی طی روزهای اخیر گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه ساختارهای قرآنی دولتی و حاکمیتی با توجه به موازی‌کاری‌ها و تداخل فعالیت‌ها با مطالعات کارشناسی و برگزاری جلسات مختلف تصمیم به تشکیل شورای کلان سیاستگذاری شد تا ساختار قرآنی نظام‌مند و سازمان یافته شده تا بتوانیم به اهداف فعالیت‌های قرآنی دست پیدا کنیم.

وی افزود: خروجی این تصمیم شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود ولی باید گفت متأسفانه فقط محدود دستاوردهایی حاصل شده و اهداف و مأموریت‌های اصلی محقق نشده است. از جمله اهداف اصلی و انگیزه این شورا تحول در امور قرآنی، پاسخگویی، مشارکت مردمی، وفاق عمومی، عدالت، اثربخشی و کارایی و مسئولیت‌پذیری است که باید با ایجاد یک شبکه حکمرانی هدفمند این موارد به نتیجه می‌رسید، اما متأسفانه عدم موفقیت ساختار شبکه‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی، پاسخگو نبودن دبیر شورای انقلاب فرهنگی، همچنین سپردن مسئولیت کمیسیون‌ها به بخش‌های دولتی از جمله ضعف‌های شورای توسعه فرهنگی قرآن به‌شمار می‌رود، چراکه وقتی مسئولیت به بخش دولتی  سپرده شود و مردمی نباشد با تغییر متعدد مدیران دولتی و ضعیف بودن خیلی از مدیران و ناکارآمدی در امور محوله، شورا از هدف اصلی دور می‌شود.

رشیدی بیان کرد:‌ متأسفانه عدم نظارت مجلس در امور قرآنی و نبود تعامل بین مجلس و شورای توسعه، بحث اعتبارات شورا همه از عواملی است که منجر به ضعف این شورا شده است، حال با توجه به تمام مشکلات و آسیب‌ها باید فکر کرد که چگونه باید از این معضلات بیرون رفت و چگونه تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در ذات اتفاق و ایجاد شورای توسعه قرآن که واقعاً فرصتی بسیار عالی و استثنایی برای توسعه تمسک به کلام وحی و تشکیل تمدن نوین اسلامی بوده و هست هیچ صحبتی نیست، لذا باید تلاش کنیم با تقویت بنیه قرآنی استان‌ها، تهیه اسناد راهبردی، بالا بردن جایگاه نظارتی، شورا را به اوج اقتدار برسانیم، اما مسئله‌ای که ذهن فعالان و جامعه قرآنی را این روزها به چالش کشیده واگذاری شورا به سازمان تبلیغات اسلامی است، انتقادی که به این جریان وارد است نوع تصمیم‌گیری است.

تصمیم‌گیری‌های کلان با حضور اساتید قرآنی انجام شود

وی با بیان اینکه در تصمیم‌گیری‌های کلان باید برگزاری جلسات متعدد، کارشناسی شده و با حضور اساتید قرآنی، فعالان قرآنی، همچنین صاحب‌نظران علم مدیریت انجام شود، گفت: اگر نظر این اساتید معزز قرآنی با نظرات اساتید مدیریت تلفیق شود که بحث حکمرانی شبکه‌ای، نوع ساختار پاسخگو در جامعه کنونی و اصول مدیریت و راه‌های برون‌رفت مشکلات را می‌دانند، چقدر ما می‌توانیم در بازه زمانی کوتاه بهترین تصمیمات را بگیریم که حداقل ضعف را داشته باشد و پیشرفتی در امور قرآنی حاصل شود، اما حال که به نظر تصمیم قطعی و اعلام شده است، باید تمام امکانات مادی و معنوی را بسیج کرده و افت شورا جبران و اعتبارش را به‌دست آورد.

این مدرس قرآن با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی حداقل در استان فارس که خود شاهدیم در زمینه قرآن خوب عمل کرده و موفق بوده است، افزود: مطالبه‌گری اعتبارات قرآنی از مجلس در بودجه‌های مصوب، تحول در فعالیت‌های قرآنی، خروج از روزمرگی، در نظر گرفتن شرایط فرهنگی و اعتقادی جامعه، انتخاب مسئولان دغدغه‌مند قرآنی از جمله وظیفه سازمان تبلیغات است.

وی با تأکید بر اینکه مطلب مهم بعد اینکه ترکیب شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز باید بازنگری شود، افزود:‌ وقتی دستگاهی در وظایف اصلی خود در زمینه امور قرآنی مسامحه می‌کند و ضعف جدی مدیریتی دارد چرا باید به‌عنوان عضو شورا باشد. اگر شورای توسعه فرهنگ قرآن فعال، دغدغه‌مند و مطالبه‌گر باشد، با توجه به برنامه‌های راهبردی که جهت اجرا مصوب می‌شود از سازمان برنامه و بودجه اعتبار گرفته و مستقیماً به سازمان‌هایی که به جد مجری فعالیت‌های قرآن هستند، تخصیص دهد می‌تواند چقدر ما را به اهداف شورا نزدیک کند و باعث ایجاد انگیزه در دنبال کردن مأموریت و سیاست‌های حوزه قرآن شود.

رشیدی با بیان اینکه امیدواریم حال که سازمان تبلیغات اسلامی مجری کار شده است، با تمام تلاش چالش‌های ساختاری، محتوایی و انگیزشی شورای توسعه فرهنگ قرآنی را حل کرده و به حداقل برساند، پیشنهاد داد:‌ سازمان تبلیغات اسلامی یک تیم کارشناسی قوی را دور هم جمع کرده و به بررسی چالش‌ها و دادن راه‌حل بپردازد تا حداقل این فرصت از دست نرود. مباحث جدی از جمله چگونگی انجام کار، تقسیم وظایف، بودجه اختصاصی از جمله مباحث اصلی باشد و از پرداختن به حواشی دوری شود.

وی با تأکید بر اینکه شورا باید سعی کند به كمیسیون‌های سه‌گانه تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی و همچنین پژوهش و آموزش عالی اشراف کامل پیدا کرده تا بتواند مطالبه‌گری کند، گفت: یکی دیگر از انتظارت از شورای فرهنگ توسعه قرآنی این است که در عرصه‌های نوین فعالیت‌های فرهنگی قرآنی به‌عنوان مهم‌ترین محور کار در محتوا ورود کند؛ با توجه به تحولات فضای فرهنگی جهان بر بستر فضای مجازی، سینما و رسانه آن‌چنان سریع رقم می‌خورد كه باید در هر سال و ماه و بلكه هر روز نگاهی نو به حقایق و مسائل امروزی بشر انداخت و طرحی نو برای رفع چالش‌های حوزه قرآن ارائه کرد.

این پیشکسوت قرآنی فارس اظهار کرد: نکته دیگر ایجاد تعامل بالا میان هنرمندان و جامعه قرآنی است که با ابزار هنر که مورد پذیرش جامعه کنونی است به اهداف قرآنی دست پیدا کنیم. دیگر اینکه یکی از مسائل راهبردی و مهم، موضوع آموزش عمومی قرآن و روش‌های نوین آن است که باید ویژه مورد توجه قرار گیرد. از راه‌های موفقیت هر شورا این است که علاوه بر مصوبات، راهکار و جزئیات را به‌‌صورت عملیاتی عنوان کنند تا طرح‌های مصوب با هزینه و مدت زمان کمتری اجرایی شوند.

انتهای پیام
captcha