تربیت قرآنی می‌تواند یک شهر را متحول کند
کد خبر: 4170617
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تربیت قرآنی می‌تواند یک شهر را متحول کند

یک حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه گفت: اگر افراد قرآنی به معنای واقعی تربیت شوند، به مصداق آیه «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ...»، خود یک امت هستند و می‌توانند شهر یا محله‌ای را تربیت و جمع زیادی را متحول کنند.

ابوالفضل عطوفی سلمانی حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغهابوالفضل عطوفی سلمانی، متولد ۱۳۵۸، حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه و دارای مدرک دکترا در رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه کاشان است. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه در ۱۵ سالگی به حفظ قرآن پرداخت، اظهار کرد: از کودکی به فهم مفاهیم و موضوعات قرآنی علاقه‌مند بودم؛ اما هیچ‌گاه حفظ قرآن به ذهنم خطور نکرده بود تا اینکه شبی در مسجد به من پیشنهاد شد در کلاس حفظ شرکت و به‌صورت هفتگی، یک صفحه از قرآن را حفظ کنم. همین پیشنهاد سبب شد تا در این مسیر قرار بگیرم و بتوانم در مدت شش ماه، کل قرآن کریم را حفظ کنم.

این حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه با برشمردن بخشی از افتخارات قرآنی خود گفت: رتبه دوم مسابقات کشوری اوقاف در سال ۷۷، نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی عربستان در رشته حفظ کل قرآن در سال ۷۸، رتبه سوم مسابقات کشوری بسیج در سال ۷۸، رتبه اول استادان دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر و رتبه اول مسابقات استانی به‌صورت مکرر، از جمله افتخارات قرآنی است که موفق به کسب آنها شده‌ام.

وی درباره چگونگی حفظ نهج‌البلاغه توضیح داد: یک سال بعد از حفظ قرآن یعنی در سال ۷۶ به حفظ نهج‌البلاغه رو آوردم که آن را بیشتر به‌صورت معنامحور و مفهوم‌محور انجام دادم. مشوق اصلی من، مرحوم پدرم بود که بسیار از خودش مایه گذاشت و من را حمایت کرد. همچنین مهم‌ترین فردی که از همان اوایل نسبت به من لطف بسیاری داشت، امام‌جمعه وقت کاشان، آیت‌الله سیدمهدی یثربی بود که با تشویق‌های بجا سبب شد تا من به‌دلیل بعضی از مشکلات، کار حفظ را رها نکنم.

عطوفی سلمانی تصریح کرد: بهترین افتخار قرآنی من، ورود به داخل خانه خدا و زیارت آنجا بود. در خاطرم هست، تنها روشنایی آنجا نوری بود که از لابلای در به داخل خانه خدا می‌تابید، اتاقی بزرگ با ارتفاع بالا که نصف آن را سنگ و نصف دیگرش را پرده پوشانده بود و یک صندلی هم در گوشه‌ای از آن قرار داشت. لحظات غیرقابل‌وصف و مسرت‌بخشی بود و حس و حال معنوی خاصی بر آنجا حکم‌فرمایی داشت. به یاد قدمت، جایگاه و حضور پیامبران الهی در آنجا می‌افتادم و دائماً در حال ذکر خدا و نیایش بودم.

وی با بیان اینکه ۲۰ سال است در خدمت آموزش و پرورش قرار دارد، گفت: من از سال ۸۳ وارد این سازمان شدم و ابتدا معلم، بعد هم معاون بودم و اکنون در جایگاه یک مدیر افتخار می‌کنم که می‌توانم زمینه آشنایی‌ اجمالی را با قرآن برای دانش‌آموزان فراهم کنم.

این حافظ قرآن و نهج‌البلاغه با بیان اینکه سعی می‌کند در نوع نگاه و رفتار با دانش‌آموزان دقت لازم را داشته باشد و آموزه‌های قرآن را به‌صورت عملی پیاده کند، افزود: انس با قرآن به هر حال سبب ملاحظاتی می‌شود، همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «و ما جالَسَ هذا القرآنَ أحَدٌ إلاّ قامَ عَنهُ بزيادَةٍ أو نُقصانٍ زيادَةٍ في هُدىً، أو نُقصانٍ مِن عَمىً؛ هيچ‌كس با قرآن ننشست، مگر اينكه با افزايش يا كاهشى از نزد آن برخاست؛ افزايش در هدايت يا كاهش در كورى و گمراهى.»

وی درباره دلنشین‌ترین آیه قرآن از دیدگاه خود بیان کرد: خداوند در آیه ۲۵ سوره فرقان می‌فرماید: «إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا؛ مگر آن کسانی که از گناه توبه کنند و عمل صالح به جای آرند، پس خدا گناهان آنها را به حسنات تبدیل کند و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است» که به نظرم دلنشین‌ترین آیه از کلام وحی است.

عطوفی درباره زیباترین فراز نهج‌البلاغه نیز گفت: «إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَا تَفْنَی عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِی غَرَائِبُهُ؛ قرآن ظاهرش زیبا و باطنش عمیق و ناپیداست، شگفتی‌هایش تمام نمی‌شود و غرائبش به پایان نمی‌رسد.» این جمله نشان می‌دهد از زمانی که قرآن نازل شده است، هرچه در معنا و مفهوم جلوتر می‌رویم، مباحث تازه‌تری کشف می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر به گذشته برگردد، دوست دارد در کنار حفظ قرآن و نهج‌البلاغه به چه کار دیگری بپردازد، تأکید کرد: مهم‌ترین عامل جذب کودکان و نوجوانان به قرآن، تشویق است. یکی از حسرت‌های من این است که چرا کسانی را نداریم که برای قرآن هزینه کنند و آن‌گونه که شایسته و بایسته این کتاب آسمانی است، کاری انجام دهند. شاید میلیاردها تومان در امور دیگر هزینه می‌شود؛ اما ای کاش درباره فعالان قرآنی هم سرمایه‌گذاری انجام می‌شد؛ برای مثال یک نفر نذر می‌کرد دو فرد قرآنی تربیت کند؛ چراکه اگر افراد قرآنی به معنای واقعی تربیت شوند، به مصداق آیه «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ...؛ همانا ابراهیم، امتی مطیع و فرمان‌بردار و یکتاپرست بود»، خود یک امت هستند و می‌توانند شهر یا محله‌ای را تربیت و جمع زیادی را متحول کنند. من هم دوست داشتم اگر به گذشته برمی‌گشتم، سرمایه‌ای تهیه و در این راه مصرف می‌کردم.

این حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه در پایان گفت: ما با دریافت مجوز رسمی از سازمان تبلیغات اسلامی، تأسیس خانه قرآنی «عطا» را در دستورکار خود قرار دادیم؛ اما از لحاظ مالی و تجهیز امکانات در مضیقه هستیم؛ لذا از خیران گرامی تقاضا داریم که در تجهیز این خانه قرآنی به ما یاری‌رسانی کنند. امیدوارم نهضتی برپا شود تا افراد قرآنی به‌عنوان چهره‌های شاخص در سطح کشور معرفی و از آنها به‌طور صحیح و دقیق تجلیل شود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha