پاسخ به تحریفات؛ راهکار تبیین واقعیت‌های دفاع مقدس
کد خبر: 4170537
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

پاسخ به تحریفات؛ راهکار تبیین واقعیت‌های دفاع مقدس

فرمانده اسبق انتظامی استان فارس با بیان اینکه تبیین واقعیت دفاع مقدس برای نسل‌ جوان یک امر لازم است، گفت: مقابله با تحریفات دشمن و مخالفان انقلاب و معاندان، بیان واقعیت‌های جنگ در سطوح ملی و بین‌المللی باید در کنار بازدید از مناطق جنگی مدنظر مسئولان باشد.

سیروس سجادیان، فرمانده اسبق انتظامی استان فارسسیروس سجادیان، یادگار دوران دفاع مقدس و فرمانده اسبق انتظامی استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس، گفت: بُروز باور‌های دینی ملت ایران از جمله جهاد فی سبیل‌الله، مقاومت، پاسداری از کیان ایران اسلامی در برابر تجاوز دشمن، استکبارستیزی، ایثار، همبستگی مردان و زنان برای دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی و تبعیت از ولی امر مسلمین و فرمانده معظم کل قوا امام خمینی(ره) از مهم‌ترین پیام‌های دفاع مقدس است که از سوی رزمندگان و ملت ایران به جهان مخابره شد.

وی با اشاره به اینکه تبیین واقعیت دفاع مقدس برای نسل‌های جوان یک امر لازم است، اظهار کرد: جهاد تبیین و مقابله با تحریفات دشمن و مخالفان انقلاب و معاندان، بیان حقیقت‌ها و واقعیت‌های جنگ در حوزه‌های مختلف دفاعی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی باید در کنار بازدید از مناطق جنگی مدنظر باشد.

فرمانده اسبق انتظامی فارس ملاقات با خانواده‌هایی که در مناطق جنگی زندگی و مورد تعرض نظامیان بعثی قرار گرفتند را یکی از راه‌های تبیین برای نسل جوان دانست و گفت: ملاقات با رزمندگان، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا، افرادی که در پشت جبهه کمک رسانی داشتند و ساختن فیلم‌هایی از اتفاقات واقعی در دوران ۸ سال دفاع مقدس می‌تواند برای درک نسل جوان از جریان دفاع مقدس مفید باشد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در جهاد تبیین، چگونه می‌توان «روایت دست اول» را در دفاع مقدس ارائه کرد؟ گفت: ارتباط گیری مستقیم با رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس که مستقیماً با تهدیدات، فرصت‌ها، نقاط قوت و ضعف موجود در ابعاد مختلف مواجه بودند از راه‌های ارائه روایت دست اول است چراکه دشمنان همیشه به دنبال تحریف حقایق و سیاه‌نمایی دستاورد‌های کشور در تمامی عرصه‌ها از جمله دفاع مقدس هستد. 

 تحریف‌های بزرگ دفاع مقدس

جانشین اسبق مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی کشور با بیان اینکه نقش فرماندهان در فرماندهی عملیات‌های دفاع مقدس یکی از موضوعاتی بود که مورد تحریف قرار گرفت، تصریح کرد: طولانی شدن جنگ بدون توجه به حقیقت‌های پشت صحنه اهداف دشمنان اسلام و انقلاب و خواسته‌های ناصواب گروه‌های سیاسی تجدیدنظر خواه یکی از تحریف‌های بزرگ دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: چرایی ادامه دادن جمهوری اسلامی به جنگ بعد از فتح خرمشهر متأسفانه مورد تحریف قرار گرفت که باتوجه به دلایل روشن آن می‌طلبد تمامی افراد جامعه از منابع معتبر و روایت یادگاران دفاع مقدس برای پیدا کردن جواب سؤالات خود استفاده کنند.

سجادیان به بیان مهم‌ترین وظایف مسئولان در پاسداشت دفاع مقدس پرداخت و افزود: مسئولان می‌توانند با خدمت صادقانه به مردم، زنده نگه داشتن یاد و خاطره عوامل مؤثر بر دفاع مقدس از جمله شهدا و ایثارگران، دوری از زخارف دنیوی و توجه معنوی به جوانان دیروز «پیشکسوتان امروز» دفاع مقدس را پاس بدارند.

فرمانده اسبق انتظامی فارس با بیان اینکه یکی از عوامل پیروزی عملیات‌های دفاع مقدس حضور جوانان نخبه و متخصص در رأس یگان‌های رزمی و اطلاعاتی بود، گفت: مسئولان باید همانند دوران دفاع مقدس به جوانان اعتماد و توجه کنند و برای پاسداشت دفاع مقدس از انجام وظایف قانونی خود ذره‌ای کوتاهی نکنند.

سجادیان در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند باید بعد از فتح خرمشهر، روند جنگ متوقف می‌شد، چرا این اقدام صورت نگرفت؟ تأکید کرد: در آن زمان کسانی بر این اعتقاد بودند و هستند که با انگیزه‌های سیاسی منافع حزبی و شخصی را دنبال می‌کنند، اما در کنار اینگونه افراد، در زمان دفاع مقدس کسانی بودند که از ادامه جنگ خسته شده بودند یا صرفاً آتش‌بس و مذاکره را پایان جنگ می‌پنداشتند یا اهداف دشمنان انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه قصد متجاوز خواندن عراق را نداشتند و کسانی بودند که فکر نمی‌کردند هنوز مساحت زیادی از خاک میهن اسلامی در اشغال بعثیون عراق قرار دارد و کسانی که به تأمین مرز‌های کشور توجه راهبردی نداشتند. 

 ادامه پیدا کردن جنگ تحمیلی پس از فتح خرمشهر

این استاد دانشگاه ادامه داد: ادامه پیدا کردن جنگ تحمیلی پس از فتح خرمشهر به این دلیل بود که عراق و جامعه بین‌المللی همسو با عراق، شرایط جمهوری اسلامی ایران را برای عقب‌نشینی متجاوز، معرفی متجاوز، تنبیه متجاوز و ... قبول نداشتند همچنین در معرض تهدید بودن بعضی از شهر‌های مرزی به دلیل اشغال قسمتی از مناطق توسط عراق یکی از دلایل ادامه پیدا کردن جنگ بود.

جانشین اسبق مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی کشور با اشاره به اینکه ایران پس از فتح خرمشهر در بهترین موقعیت نظامی قرار داشت، تصریح کرد: عراق با شکست‌های راهبردی در منطقه جنوب، روحیه خود را از دست داده بود و به دنبال تجدید قوا و فراهم کردن شرایط به نفع خود بود از این رو ادامه پیدا کردن جنگ پس از فتح خرمشهر بهترین گزینه تصمیم گیری بود.

وی در خصوص اینکه در دوران دفاع مقدس تمامی فرماندهان از جوانان بودند که کار دفاع از میهن را به سرانجام رساندند، اما چرا امروزه این اعتماد به جوانان صورت نمی‌گیرد؟ گفت: در دوران دفاع مقدس، اکثر فرماندهان از جوانان بودند از این‌رو با شوق و اشتیاق به دفاع و رفع تجاوز همت گماشتند همچنین در این برهه نیز ضمن اعتماد به جوانان در امور اجرایی کشور میتوان موفقیت‌های بسیار خوبی را کسب کرد و چرا امروزه اعتماد زمان جنگ صورت نمی‌پذیرد یکی از دلایل آن این است که برخی از مدیران و مسئولان شناخت کافی از توانایی جوانان وجود ندارد بنابراین از واگذاری امور بیم دارند. 

فرمانده اسبق انتظامی فارس با تأکید بر اینکه جهاد تبیین و حضور فعالانه در حوزه رسانه و فضای حقیقی می‌تواند از تحریفات سودجویانه برخی از جریانات جلوگیری کرد، افزود: توجه کردن و مشارکت دادن تمام اجزای شرکت‌کننده در دفاع مقدس با هرگونه گرایش‌های سیاسی موجود و سازمان‌ها و نهاد‌های فعال در زمان جنگ و پاسداشت عناصر و عوامل مدافعین مرز‌ها و امنیت عمومی در داخل شهر و روستا‌ها و پشتیبانی‌کنندگان دفاع مقدس می‌تواند باعث همدلی و وحدت شود.

انتهای پیام
captcha