پروژه‌های حوزوی چهارمحال‌وبختیاری نیازمند اعتبارات مطلوب هستند
کد خبر: 4170078
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳

پروژه‌های حوزوی چهارمحال‌وبختیاری نیازمند اعتبارات مطلوب هستند

مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری گفت: از دولت می‌خواهیم که نگاه ویژه‌ای به حوزه علمیه استان داشته باشد، امروز برخی پروژه‌های حوزه تا بیش از 14 سال به‌صورت نیمه فعال یا راکد باقی مانده‌اند و لذا نیاز به اعتبارات مطلوبی دارد تا بتوان در یکی دو سال آینده این پرژه‌ها را تکمیل کرد که امیدواریم در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان، اعتبارات مطلوبی برای پروژه‌های حوزوی دیده شود.

آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه استان امروز، 29 شهریورماه در آیین آغاز سال تحصیلی 1402 حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری که با حضور امام‌ جمعه موقت شهرکرد، مسئولان دفاتر نمایندگی ولی‌ فقیه در ادارات، مسئولان و مدیران نهادهای حوزوی، اعضای شورای حوزه علمیه استان و جمعی از اساتید و طلاب جدیدالورود در مدرسه علمیه ولایت شهرکرد برگزار شد با آرزوی سال تحصیلی پرشور و پرافتخار برای حوزه علمیه استان و با اشاره به وظایف این نهاد دینی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: ایشان فرمودند: «وظیفه حوزه‌های علمیه نسبت به گذشته سنگین‌تر شده است، علما اگر ورثة‌الانبیاء هستند که هستند باید برای تحقق اسلام در محیط زندگی مردم تلاش کنند؛ حوزه علمیه باید برای تحقق دولت اسلامی و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی برنامه‌ریزی کند، باید حوزه علمیه گفتمان‌های انقلابی را در میان مردم تقویت کند، سبک زندگی اسلامی، حکمرانی اسلامی و استقرار توحید و کلمةالله در زندگی مردم و از طرفی مبارزه با طواغیت را در برنامه کاری خود قرار دهد».

وی با ذکر اینکه حوزه محل علم و جد و جهد و اجتهاد است، ادامه داد: رهبری فرمودند که باید این قوای اجتهادی را در حوزه علمیه پرورش داد؛ ایشان همچنین قائلند که باید اختلافات عملی و مسائل سیاسی و فکری که منجر به تشنج شده و گاهی حوزه علمیه را از فضای علمی و معنوی خارج می‌کند، مدیریت شود. ایشان ادب و متانت طلاب جوان را به عنوان یک نماد و نمود در زندگی طلبگی مهم می‌دانند، همچنین تأکید دارند اساتید باید برای تربیت و پرورش این نسل و حضور آنان در میدان تبلیغ و خدمت به جامعه اسلامی تلاش کنند.

سعیدی با یادآوری تأکیدات مقام معظم رهبری ناظر بر مطالعه منشور روحانیت که باید نصب‌العین قرار گیرد، افزود: ایشان تخصص‌گرایی و مراقبت از برخی عیوب تخصص‌گرایی را نیز مورد توجه قرار داده‌اند. حوزه و حوزوی و طلاب و روحانیت باید قدر خودشان و این فضا را بدانند زیرا که پیامبر گرامی اسلام فرمودند: کسی که برای کسب علم و دانش از منزل خود خارج شود، 70 هزار ملک او را مشایعت و برای او طلب استغفار می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه برادران استان با ابراز خرسندی از ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی که حوزه علمیه در اختیار دارد، بیان کرد: حوزه علمیه استان نیز هم در عرصه آموزش و پژوهش و هم در حوزه تربیت و البته حوزه موسع تبلیغ ظرفیت‌های فراوان دارد؛ این نهاد دینی در عرصه آموزشی نسبت به برگزاری دقیق و قوی و وسیع کارگاه‌های دانش‌افزایی اساتید و طلاب با بهره‌گیری از اساتید طراز کشوری در حوزه‌های فقه و اصول و ادبیات اهتمام دارد و رتبه اول را کسب کرده است.

درخشش طلاب در المپیادهای علمی حوزه علمیه

سعیدی افزود: در المپیاد سال گذشته، حوزه علمیه استان رتبه چهارم کشوری را کسب کرد و از حوزه استان در مرحله اول، 13 نفر از طلاب به مرحله دوم راه یافتند این در حالیست که برخی حوزه‌های علمیه استان‌ها حتی یک راه‌یافته به مرحله دوم نداشتند. در برگزاری المپیاد استانی نیز حوزه علمیه استان مبتکر و مبدع این آزمون است که به‌صورت شفاهی برگزار و طی آن، تراز طلاب و مدارس علمیه ارزیابی و اعلام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری درس خارج در استان، توضیح داد: همچنین چهارمحال و بختیاری به عنوان اولین استان، سامانه غیرحضوری را جهت بهره‌مندی طلاب درس خارج در اقصی نقاط استان رونمایی کرده است تا مبلغان و طلابی که در دورترین نقاط استان هستند می‌توانند در ضمن پرداختن به امر تبلیغ، از طریق این سامانه درس خارج را ادامه دهند. در حال حاضر بیش از 150 طلبه درس خارج در استان مشغول تحصیل هستند که نیمی به صورت حضوری و نیمی به صورت غیرحضوری در این درس شرکت می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه برادران استان تأکید کرد: اساتید حوزه علمیه استان غالباً جوان اما مجرب و مبتکر در امر تدریس هستند؛ آزمون‌های شفاهی حوزه تا سطح سه توسط اساتید بومی استان از طلاب اخذ می‌شود و پیداست که استان در عرصه گرفتن آزمون از طلاب و نیز آزمون استادی صلاحیت و استطاعت کافی را دارد.

سعیدی با اشاره به فعالیت مرکز تخصصی شیخ مفید در استان، گفت: کمتر از یک ماه قبل، کد رسمی این مرکز فعال شد و در حال حاضر شش رشته تخصصی در این مرکز ارائه می‌شود و در مجموع، 26 رشته تعریف شده است که در یک بازه زمانی چندساله با توجه به ظرفیت‌های میدانی طلاب و فضلا در استان باید اضافه شود. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر، قریب به 20 مرکز علمی و تربیتی با گرایش‌های فقه و اصول، ادبیات و علوم قرآنی در حوزه‌های علمیه استان فعالیت دارند؛ همچنین هرساله جشنواره علمی «علامه حلی» در استان برگزار می‌شود که سال گذشته قریب به 850 کتاب و مقاله به دبیرخانه این جشنواره واصل شد و رقابت علمی سالمی در سطح طلاب و اساتید استان شکل گرفت. همچنین کرسی‌های آزاداندیشی هر دو هفته و بعضاً هر هفته در برخی مدارس علمیه استان برگزار شده است که امیدواریم فعال‌تر و پویاتر شود و برای انعکاس رسانه‌ای این کرسی‌ها نیز از همین‌جا اعلام آمادگی می‌کنیم. در عرصه پژوهش نیز استان ما در بین 30 استان کشور رتبه سوم را کسب کرد و امروز و به‌ویژه در چندماه گذشته کتابخانه‌ها و سایت‌های حوزه علمیه مجهز شده‌اند.

فعالیت 560 مبلغ حوزه علمیه در استان

مدیر حوزه علمیه استان در خصوص عرصه تبلیغ، بیان کرد: طرح‌هایی همچون «هجرت»، «بینات»، «امین» و «نسیم رحمت» در این زمینه در حال اجرا هستند؛ تا یکی دو سال قبل حداکثر 70 طلبه مبلغ در استان داشتیم و امروز این رقم به بیش از 560 مبلغ در حوزه علمیه استان پوشش داده می‌شوند که قاعدتاً دوره‌های متنوع دانش‌افزایی، بصیرت‌افزایی و جهاد تبیین برای این افراد برگزار می‌شود.

سعیدی با تأکید بر اینکه امروز زمینه تبلیغ در چهارمحال و بختیاری آماده است، توضیح داد: قبلاً در این حوزه محدود بودیم و نمی‌توانستیم از یک محدوده فراتر برویم امروز اما این عرصه برای ما آماده است و لذا از طلاب و فضلای مقیم استان و مقیم در دیگر استان‌ها دعوت می‌شود که به عرصه تبلیغ در استان ورود جدی داشته باشند.

وی به وضعیت جذب اعتبارات حوزه علمیه استان اشاره و تصریح کرد: تا کنون بیش از 83 درصد اعتبارات استانی جذب شده و پروژه‌های عمرانی فعال هستند و امید است بتوانیم تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده پروژه‌های فارسان و لردگان را تکمیل و بهره‌برداری کنیم.

مدیر حوزه علمیه استان بیان کرد: از دولت مردمی می‌خواهیم که نگاه ویژه‌ای به حوزه علمیه استان داشته باشد، در سفر ریاست‌جمهوری به استان مساعدت خوبی انجام شد اما آنچه که مطلوب باشد، اتفاق نیفتند؛ امروز برخی پروژه‌های حوزه تا بیش از 14 سال به‌صورت نیمه فعال یا راکد باقی مانده‌اند و لذا نیاز به اعتبارات مطلوبی دارد تا بتوان در یکی دو سال آینده این پرژه‌ها را تکمیل کرد که امیدواریم در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان، اعتبارات مطلوبی برای پروژه‌های حوزوی دیده شود.

یادآور می‌شود، قرائت میثاق‌نامه طلبگی، تجلیل از حافظان قرآن دوره اختبار، تجلیل از برگزیدگان المپیادهای ادبیات عرب و تکریم و معارفه مدرسه علمیه ولایت شهرکرد از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

انتهای پیام
captcha