میزبانی جایزه مصطفی(ص) فرصتی ویژه برای توسعه علم و فناوری در اصفهان است
کد خبر: 4168776
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
رئیس بنیاد ملی نخبگان اصفهان:

میزبانی جایزه مصطفی(ص) فرصتی ویژه برای توسعه علم و فناوری در اصفهان است

مسئول دبیرخانه پنجمین جایزه مصطفی(ص) گفت: میزبانی این جایزه فرصت‌های فراوانی به‌ویژه در توسعه علم و فناوری برای اصفهان به دنبال خواهد داشت و حضور دانشمندان 40 کشور دنیا ارتباطات و شبکه‌سازی‌هایی برای این استان ایجاد می‌کند.

نشست خبری پنجمین جایزه مصطفی(ص) در استانداری اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، حسین ربانی، رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان و مسئول دبیرخانه پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، 22 شهریورماه به میزبانی استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: باید به نگاه اسلام به علم توجه کنیم؛ زیرا یکی از مهمترین دستاوردهای ظهور اسلام رهاندن بشریت از جهالت بود. هر دستاوردی که امروز در دنیای علم می‌بینیم، دستاورد سلسله انبیاست که به پیامبر اسلام(ص) ختم شد.

وی افزود: یکی از دلایل برگزاری جایزه مصطفی(ص) این است که جایزه‌ای با نام پیامبر(ص) داشته باشیم تا شنیدن نام آن حضرت همراه علم و فناوری، به گوش جهانیان برسد و اسلام را با فعالیت در این حوزه‌ها بشناسند؛ همچنین به مرور زمان زمینه‌ای برای مطالعه و یافتن مسیرهای اصلی مورد تأکید اسلام باشد. از طرف دیگر، یکی از بزرگترین دستاوردهای جمهوری اسلامی، پیشرفت در حوزه علم و فناوری به‌ویژه در دهه‌های اخیر است. این مسئله در زمینه فرهنگی مردم ایران و سیاست‌گذاری‌های کلان نظام ریشه دارد؛ برای مثال دانشگاه‌های تراز اول، مراکز رشد و علم و فناوری امروز کشور را از نظر کمی و کیفی نمی‌توان با دهه‌های گذشته مقایسه کرد.

مسئول دبیرخانه پنجمین جایزه مصطفی(ص) در خصوص اهمیت و تأثیر جوایز علمی در رشد و فناوری بیان کرد: از جمله اهداف پایه‌گذاری جوایز علمی در جهان، اهمیت دادن و ترویج بعضی از شاخه‌های علمی جدید، برجسته‌سازی و الگوسازی برخی از شخصیت‌های علمی و... است؛ ولی دلیل برگزاری جایزه مصطفی(ع) یافتن، معرفی و توجه کردن به اثری بدیع، تأثیرگذار و کاربردی است که در جهان اسلام خلق شده باشد؛ بنابراین یکی از اهداف اصلی جایزه مصطفی(ص)، شناسایی شخصیت‌های علمی تأثیرگذار در جهان اسلام و رشد بشریت است.

وی تصریح کرد: بر اساس پیشنهاد استاندار اصفهان و نظر اعضای بنیاد مصطفی(ص)، استان اصفهان میزبان پنجمین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) شد. این برنامه از دو بخش اعطای جایزه و برنامه‌های هفته اعطای جایزه تشکیل شده است که هفته دوم مهرماه برگزار خواهد شد و این استان میزبان 150 میهمان از 40 کشور دنیاست. یکی از مهمترین دلایل شایستگی اصفهان برای به‌عهده گرفتن میزبانی پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص)، سوابق علمی، تاریخی و فرهنگی این استان است.

ربانی ادامه داد: از طرف دیگر، میزبانی فرصت‌های فراوانی به‌ویژه در توسعه حوزه علم و فناوری برای اصفهان به دنبال خواهد داشت، به‌طوری که حضور دانشمندان در اصفهان ارتباطات و شبکه‌سازی‌هایی برای این استان ایجاد می‌کند؛ بنابراین برقراری ارتباط میان دانشمندان مهمان خارج از کشور با محققان دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان یکی از اهداف اصلی ماست؛ زیرا کشور ما در زمینه برقراری ارتباط و شبکه‌سازی‌های خارجی ضعف دارد. در صورتی که میزبانی خوبی از این افراد صورت گیرد، آنها می‌توانند سفیران خوبی برای اصفهان، ایران و جهان اسلام باشند که در بلندمدت عایداتی برای همه ما خواهد داشت.

وی درباره جزئیات برنامه‌های پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) اظهار کرد: مهمانان این دوره، دانشمندان حوزه انرژی، محیط‌زیست، پزشکی، هوش مصنوعی و اکوسیستم علم و فناوری هستند. میزبانان نشست‌های علمی این دوره، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شهرک علمی تحقیقاتی استان و نیز آکادمی علم ایران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علم و صنعت و مرکز فناوری‌های تحول و پیشرفت به‌شمار می‌روند.

به گفته رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان، در هفته اعطای جایزه، بازدید از مراکز دانشگاهی و صنعتی برای مهمانان در نظر گرفته شده است؛ برای مثال در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مجموع ۱۹ برنامه در پنج دانشکده پزشکی، فناوری‌های نوین، بهداشت و محیط‌زیست، داروسازی و تغذیه در این دانشگاه برگزار خواهد شد. در دانشگاه اصفهان نیز از دانشکده‌های ریاضیات، زمین‌شناسی، شیمی، اقتصاد، بیولوژی، مهندسی، فیزیک و ... بازدید انجام می‌شود. نشست‌های علمی به‌صورت همزمان در دانشکده‌های مهندسی شیمی، مکانیک، مهندسی مواد، کشاورزی، منابع طبیعی، ریاضیات، مهندسی کامپیوتر و فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد. برنامه‌های متمرکزی هم در شهرک علمی کاربردی طی سه پنل در حوزه شبکه‌سازی، مدیریت نخبگان و توسعه فناوری برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: برنامه‌هایی هم در حوزه هوش مصنوعی در نظر گرفته شده، از جمله برنامه دانش‌آموزی هوش مصنوعی که برای 400 نفر از دانش‌آموزان فعال در این عرصه گردهمایی برگزار می‌شود و جوایزی برای آنها در نظر گرفته شده است. همچنین با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بهترین شرکت‌های حوزه هوش مصنوعی کشور شناسایی و به اصفهان دعوت شده‌اند. روزهای هفتم و هشتم مهرماه نیز سلسله‌نشست‌های تخصصی هوش مصنوعی برگزار می‌شود، به‌طوری که صبح روز جمعه، نشست دانش‌آموزی و بعدازظهر آن روز نشست فعالان عرصه هوش مصنوعی از سراسر کشور تشکیل خواهد شد. در این مراسم از پلتفرم حوزه سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی نیز رونمایی خواهد شد. درواقع، اولین روز این دوره به عرصه تخصصی هوش مصنوعی اختصاص داده شده است.  

ربانی اظهار کرد: در کنار برنامه‌های صبح و بعدازظهر روز جمعه، هفتم مهرماه، نمایشگاهی در هتل عباسی اصفهان از 50 شرکت هوش مصنوعی برگزار خواهد شد. افتتاحیه رسمی هفته جایزه مصطفی(ص) نیز شام جمعه از ساعت 19 تا 21 در سالن اجلاس برگزار می‌شود. این برنامه به‌صورت ترویجی با مخاطب دانش‌آموز، دانشگاهی و عمومی با حضور نزدیک به هزار نفر پیش‌بینی شده است.

وی درباره برنامه‌های دومین روز از هفته جایزه مصطفی(ص) تصریح کرد: برنامه اصلی این جایزه، STEP نام دارد؛ این کلمه مخفف science and technology exchange program به معنای برنامه‎‌ تبادل علم و فناوری است. صبح و بعدازظهر این روز در دانشگاه صنعتی اصفهان پنل شبکه‌سازی، مدیریت نخبگان و توسعه تکنولوژی با حضور مهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود؛ سپس مهمانان در پنج محور تقسیم‌بندی می‌شوند و از شرکت‌های مرتبط با حوزه تخصصی خود در شهرک علمی تحقیقاتی بازدید خواهند داشت.

مسئول دبیرخانه پنجمین جایزه مصطفی(ص) درباره دیگر برنامه‌های روز دوم توضیح داد: رویداد سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی به میزبانی اتاق بازرگانی برگزار می‌شود. با مجموعه‌هایی مثل پالایشگاه، فولاد مبارکه و شهرداری هماهنگ شده تا مسائل خود را در حضور گروه‌های تحقیقاتی هوش مصنوعی مطرح کنند و سپس جلساتی درباره موضوعات مطرح‌شده داشته باشند که گامی در راستای برقراری ارتباط و رونق این عرصه است. برنامه بعدی، گردهمایی فعالان شبکه پژوهش‌های بین‌رشته‌ای‌ست که شاخه دانشجویی آن در هتل عباسی اصفهان رونمایی خواهد شد. دانشجویایی که به شرکت در این برنامه علاقه‌ دارند، باید در وبسایت بنیاد ثبت‌نام کنند. هدف ما شکل‌گیری تیم‌‌های بین‌‌رشته‌ای دانشجویی است.

وی در خصوص برنامه روز سوم بیان کرد: در روز یکشنبه، 9 مهرماه، دانشمندان حاضر در STEP با توجه به تخصص خود در دانشگاه‌های گوناگون حضور می‌یابند و جلساتی با افراد مرتبط با حوزه‌ تخصصی‌شان برگزار می‌کنند. برخی نیز ممکن است به بازدید از صنایع مرتبط که از قبل برنامه‌ریزی شده است، بپردازند. ضیافتی فرهنگی و هنری نیز برای مهمانان پیش‌‌بینی شده که با هدف معرفی فرهنگ ایران و اصفهان برپا می‌شود. هنرمندان اصفهان نیز در این ضیافت حضور دارند و درواقع، میزبان اصلی این برنامه هستند تا آثار خود را به‌صورت زنده عرضه کنند.

ربانی با بیان اینکه برنامه‌های روز دوشنبه، 10 مهرماه درباره عرصه فناوری است، گفت: تعدادی از مهمانان از نظر علمی برجسته هستند و سابقه مدیریتی خوبی در عرصه علم و فناوری دارند. مهمانان ویژه فناوری هم دعوت شده‌اند. دو نشست موازی در حوزه انرژی و محیط‌زیست و دیگری در عرصه سلامت برگزار می‌شود که شرکت‌های مرتبط در این نشست، نیازهای خود را برای مدعوین این عرصه مطرح می‌کنند. بخش دیگری از برنامه‌های صبح روز دوشنبه نیز به معرفی توانمندی شرکت‌ها اختصاص داده شده است تا زمینه همکاری میان آنها فراهم شود.

وی اظهار کرد: در روز دوشنبه به‌صورت موازی با نشست تبادل تجربیات فناوری، دو برنامه دیگر نیز برگزار می‌شود؛ یکی نشست نخبگان با عنوان «دستاورد» است و همه نخبگانی که طی سال‌های گذشته تسهیلاتی در این عرصه دریافت کرده‌اند، دعوت شده‌اند تا فعالیت خود را با استفاده از این تسهیلات به منصه ظهور بگذارند. مشابه نشست دانشجویی شبکه پژوهش‌های بین رشته‌ای که در روز شنبه، هشتم مهرماه برگزار خواهد شد، برنامه دیگری در روز دوشنبه برای استادان این عرصه پیش‌بینی شده است تا تفاهم‌نامه‌های همکاری میان شبکه‌ها حالت بین‌المللی داشته باشد؛ ولی هنوز نهایی نشده است. برنامه اصلی اعطای جایزه مصطفی(ص) در ساعت 18:30 بعدازظهر روز دوشنبه، 10 مهرماه در عمارت چهل‌ستون برگزار خواهد شد. امکان ثبت‌نام عموم افراد نیز برای حضور در این برنامه وجود دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان روز سه‌شنبه، 11 مهرماه را آخرین روز حضور مهمانان در اصفهان اعلام کرد و گفت: تورهای گردشگری، تفریحی و فرهنگی نیز در نظر گرفته شده است، گردشگری علمی هم پیشنهاد شده، ولی باید محورهای گوناگونی را برای انتخاب مکان مناسب مورد توجه قرار داد؛ زیرا مکان‌هایی در اصفهان وجود دارد که از نظر علمی بسیار مورد توجهند، از جمله مدرس ابن‌سینا که در زمینه پزشکی تاریخچه‌ای غنی دارد و می‌تواند مورد بحث قرار گیرد.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha