سواد رسانه‌ای از درس‌های مهم مکتب عاشوراست
کد خبر: 4167607
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
امام‌جمعه نایین:

سواد رسانه‌ای از درس‌های مهم مکتب عاشوراست

امام‌جمعه شهرستان نایین با بیان اینکه یکی از درس‌های مهم مکتب عاشورا، توجه به سواد رسانه‌ای است، گفت: اگر چه مطالعات سواد رسانه‌ موضوعی جدید محسوب می‌شود، اما تاریخ سرشار از موقعیت‌هایی است که نشان می‌دهد اگر مردم به سواد رسانه‌ای توجه می‌کردند، مسیر بشر به گونه دیگری رقم می‌خورد.

محمد مطهرخو امام‌جمعه شهرستان نایینبه گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام محمد مطهرخو امروز، 17 شهریورماه در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه نایین اظهار کرد: عاشورا مکتبی سراسر درس و عبرت است که به تناسب ایام و احوال باید از این مکتب نورانی درس گرفت و آن را سرلوحه زیست مؤمنانه خود قرار داد.

وی ادامه داد: توجه به سواد رسانه‌ای یکی از درس‌های مهم مکتب عاشوراست و اگرچه مطالعات سواد رسانه‌ای موضوعی جدید است، اما تاریخ نشان داده که اگر مردم به سواد رسانه‌ای توجه می‌کردند، مسیر بشر به گونه دیگری رقم می‌خورد.

امام‌جمعه شهرستان نایین با بیان اینکه می‌توان واقعه عاشورا را در چند گام رسانه‌ای مشاهده و تحلیل کرد، گفت: جامعه‌ای که تسلیم شایعه شود، دروازه‌بانی خبر انجام ندهد، تبلیغات را بر واقعیات ترجیح دهد، حوصله مکث و تأمل در اخبار را نداشته باشد، بدون اطمینان از صحت یک خبر، آن را نشر دهد و اطلاعات جعلی وارد بدنه اجتماع و آن را بیمار کند، مانند موارد تکرارشده در تاریخ، باعث وقوع رویدادهای غم‌انگیز به‌ویژه واقعه عاشورا می‌شود.

مطهرخو با بیان اینکه برچسب‌زنی و انگاره‌سازی منفی برای انحراف افکار عمومی یکی از تکنیک‌های دشمن است، تأکید کرد: متأسفانه امروز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از این روش بسیار استفاده می‌شود تا مردم را از تصمیم‌گیری درست منحرف کنند.

وی به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: دشمن برای ناامیدی مردم با اخبار دروغ و جعلی در تلاش است و ما باید در برابر سیاه‌نمایی آن مراقبت کنیم و هر خبری را نپذیریم.

امام‌جمعه شهرستان نایین تصریح کرد: جدا از بصیرت سیاسی و معرفت امام به‌عنوان قدم اول معرفتی، توانایی در برابر اخبار گمراه‌کننده، چیزی است که مردم را مصون می‌کند. توجه کنید که اقشار گوناگون مردم به‌ویژه تریبون‌داران و کسانی که کار فرهنگی می‌کنند، نباید از قطار پرسرعت کار ضدفرهنگی دشمن عقب بمانند؛ بنابراین باید مردم را آگاه کنند.

فاطمه نصیری نایینی

انتهای پیام
captcha